• Stinis 10

Januarimammor 2006 del 21

Här kommer fortsättningen på vår långkörare... Hoppas ni hänger med hit!!

Välkomna alla gamla bekanta och även nya om det skulle dyka upp nån sån!

ღ Julia 051206 ღ ღ Linus 080717 ღ
  • Svar på tråden Januarimammor 2006 del 21
  • 4blevde
    JFL skrev 2011-01-28 11:38:50 följande:
    Hej hej.

Idag var vi på 5-årskontrollen och allt gick jättebra. Alice var på strålande humör och gjorde allt hon skulle.
    Alltid lika kul att mäta och väga henne och idag står hon på 15,8 kg och 108 cm. Ingen stor tjej direkt (nästan samma som Felix ) hela 10 cm kortare och 4 kg lättare än vad Elsa var på sin 5 års kontroll.

Tänkte lägga in en uppdaterad bild på henne också.

Kram på er alla och det är så kul att gå in och läsa här lite då och då, samt att se bilder på era stora barn.

Tandlossning har vi inte börjat med än här, det kommer nog dröja tills hon börjar förskoleklass gissar jag.

Jenny: Åhh vilken docka <3 supersöt och lik sin mamma tror jag minsann

Felix favoriter just nu är star wars :D Han är helt galen i dom och i början var det så konstigt att se vår lilla mjukis kille spela så tuff, men nu har jag vant mig Drömmer

Vad gillar era "små"  just nu?
    Mamma till Oliver-Jan-00, Felix-Jan-06 och Ebba-Nov-07
  • JFL

Honey: Oja! Herregud, hon blir tokig om hon inte får sin vilja igenom. Fast jag tycker att det är lite bättre än i höstas då var det värre, nu börjar det gå åt mindre och mindre av den varan, iallafall om man jämför.
    Hon har haft perioder med mardrömmar på kvällarna när hon vaknat och varit helt utom sig. Skrikigt, slagits, gråtit och det går inte att "väcka" henne. Jättejobbigt.

Vad tråkigt att Adam har fått glasögon, men jag tror att ni och han kommer vänja sig snabbt.

Mamma Sussie: Tack :)
    Alice gillar Barbie, älvor och Hello Kitty.

• Daggdroppen

Hej på er!

Nu har även jag en femåring! Han fyllde ju igår och lillasyster fyllde 2 i torsdags. Har haft kalas tors-mån så jag var riktigt lättad då jag vaknade imorse och insåg att det var över!

Nytt för William är att det visat sig att han är laktosintollerant. Bra med diagnos. Hoppas att alla besvär försvinner då också... Det är en del annat också som är under utredning. Mer om det senare.

• tahira

Hej! Mitt FL-ande går absolut i perioder märker jag.

Så roligt att se bilder på alla femåringar! Det är så roligt att få se hur de växer och hur de blivit som personer.

På sistone har Spike blivit mer och mer "pojkig" (även om det kanske inte är helt PK att skriva så). Mycket svärd och drakar och vem som är starkast och så där. Han leker ganska våldsamt med sina bästa vänner i skolan, men så länge alla är med på det så känner jag att det är okej.

Spike älskar också att skriva och spela alfapet. Han gör skyltar hela tiden där det visserligen står saker som "håll er borta", men som i alla fall är en lugn aktivitet .

En sak som Spike gör är att han knyter snören överallt. Ser han ett enda snöre eller band eller rep så knyter han fast det någonstans. Det går mig lite på nerverna måste jag säga, eftersom det blir banor med snören i hela lägenheten så fort man är i duschen och han är hemma eller så. 

Han har mycket energi och blir väldigt lätt rastlös, men det går att kompromissa med honom nu för tiden, vilket är skönt. För några månader sedan blev det skrik och gråt om han inte fick som han ville.

Han har börjat läsa en del böcker själv nu om kvällarna, och det är så obeskrivligt fint när han läser för mig och Johannes om kvällen istället för tvärtom. Det gör mig verkligen rörd.

Vi hade dock inget kalas för Spike. Vi kom hem från Kenya inte långt före och hade helt enkelt inte tid att planera. Spike är inte den som bryr sig sådär jättemycket heller. Sålänge han kunde bjuda sina klasskompisar på tårta och han fick bestämma vad det var för middag så var han nöjd Hjärta. Hoppas att det håller i sig så genom åren

Honey - Jag förstår att det känns märkligt att han skall få glasögon, men jag tror att alla vänjer sig snabbt.

Fluffiga - Vad skönt att ha fått diagnos om han har haft mycket besvär.

Jag hade lite strul med bilderna, men förhoppningsvis är här bilder från när vi var i Kenya över jul och nyår, på den ena syns min lillasyster också

http://2.bp.blogspot.com/_Kyu6OnSCRRw/TSN-mSi7n5I/AAAAAAAAGo0/Avo8wEdJ-gc/s1600/DSCN6346.JPG

http://4.bp.blogspot.com/_Kyu6OnSCRRw/TSofKtf5lkI/AAAAAAAAG8k/itVdFtadfzA/s1600/DSC_6608.JPG

Ung mamma och 'hemmafru' i London: tahirafaye.blogspot.com
  • Sodaspring

Hej alla.

Länge sen man var här! Kul att läsa om alla och se alla bilder. Vi var på femårskontroll förra veckan, men Anthony var distraherad så vi måste tillbaka igen...Har samma sköterska som förra året och hon tycker ju att Anthony är överviktig...han är 109 cm och väger 18,5 kg.
    Här är lite bilder i varje fall. Ha det bra.

Han älskar Star Wars och har massor av lego.
    Anthony ler  januari 2011
    Här ler han fint.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • doriah

Soda -undrar vad hon skulle säga om min lilla knos då!

Vilka superfina sötungar ni har, allihop!!

Elsa och Lovis mamma
  • 4blevde

SODA: Överviktig? Är hon knasig?  Det finns knepiga BVC sköterskor allt.

Imorgon ska jag och sambon på fest och jag har ångest över att lämna bort barnen över natten Drömmer jag vet att jag är fånig, men jag har verkligen tappat suget på allt som har med fest att göra och vill hellre sitta hemma med mina kottar och mysa ner mig i soffan och titta på nanny mcphee eller liknande tillsammans med dom  Solig det är myys <3
    Men nu har jag lovat vår väninna att komma (annars är det bara sambon som brukar komma på sånt) så jag ska väl pallra mig dit.

Nu ska jag laga god mat till ikväll och pappan och Felix ska bygga lego.

VAD SKA NI GÖRA I HELGEN?

TREVLIG HELG PÅ ER!!!

FELIX UTE I DET UNDERBARA VÄDRET IGÅR ... VATTEN ROAR ALLTID
    Mamma till Oliver-Jan-00, Felix-Jan-06 och Ebba-Nov-07
  • Daggdroppen

Här har vi också tappat suget på allt vad fest heter

Och ska jag berätta ngt riktigt hemskt. Jag har endast sovit bort från W två nätter och det var då jag var på BB. Aldrig från Julia Förvånad. Visst har vi kommit hem sent från bröllop och dyl. men vi har alltid kommit hem eller till samma ställe som de sover på.

Här är William före jul. Han är oftast full av bus och påhitt men kan också vara lite tvär och fräsig ibland. Känner ni igen det? Vi har inte varit på ngn femårskontroll än, men han borde ligga kring knappa 22 kg och ca 115 cm.
  • Liljan77

Hej alla.
    Länge sen jag skrev å ännu längre sen jag skrev ett glatt inlägg.
    Vet inte om ni minns,men jag oroar mig ju hela tiden för jacobs brist på kompisar.
    Han e fortfarande lite för tillbakadragen på dagis å på fritiden har han ingen som han kan leka med.Jag antar att de beror på min övervikt,å jag har lagt försöken på umgänge lite på hyllan.
    Men iaf...I morron ska han på sitt första kalas hos en dagiskompis *jippie*
    å nästa söndag är de dax för hans andra kalas.Jag e så jätteglad för hans skull.
    Tyvärr fick vi tacka nej till ett kalas som var samtidigt å de kändes jättekonstigt.Hopas bara de kommer vänner till de kalaset iaf.
    Tråkigt nog så kan jag inte följa med honom p kalasen,men de går lika bra med pappa =)

Vi hade jacobs kalas förra helgen å de var rätt lyckat.Tråkigt bara med vuxna som inte var så pratglada som jag e =)

Jacob har inte tappat några tänder än å har inga lösa.Tänk att de redan e dax för de.

Honey: Jag tyckte de vart jättekonstigt när jacob fick sina glas,tyckte han såg lite konstig ut i början.Men han hade inga problem med att acceptera dem å inga barn på dagis har sagt något om dem.Han sköter dem jättebra å nu e han så söt i dem :)
    Men visst vore de bra om han kunde ha linser när han blir större.

Ska läsa lite bakåt nu.Ha de gott alla *kr* =)

• tahira
    Liljan - Hur gick det med kalasen?

Honey - Hur har det gått med glasögonen? Hur känns det nu?

Jag ville bara in och säga hej. Både jag och Spike har haft nackspärr i dagarna men nu är vi äntligen bättre. Hoppas att våren är på väg till er i Sverige också!
Svar på tråden Januarimammor 2006 del 21