Unga Adoptanter
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Hej! Vi har ganska nyligen bestämt oss för att adoptera. Då vi enligt läkare inte har nån chans att få biologiska barn tillsammans.
Jag söker föresten jobb för fullt just nu... Hoppas att det ska dyka upp något! Hur bor ni och hur ser eran ekonomiska situation ut på ett ungefär?
Ja, det hade väl inte varit så dumt med en syskonadoption (tvillingadoption)
Hej!
Har haft så fullt upp runt omkring mig nu ett tag med bröllopsplanering och dylikt så jag har inte hunnit skriva här på ett tag.
Ja jag förstår precis hur du tänker med syskonadoption. Det verkar vara både för och nackdelar med detta. Dessutom verkar det vara ett medgivande som är ganska svårt att få. I synnerhet om man är relativt ung och väntar sitt första barn som jag tolkar det.
Vi byter stad nu till hösten och vi kommer att leta 3:or till en början. Hus är något som vi skulel kunna tänka oss i framtiden men inget som för oss är lockande just nu. Vi har tillgång till en sommarstuga inte långt ifrån stan, så jag tror att det räcker med den för oss just nu.
Vad kul att u har ditt drömjobb! Vår ekonomiska framtid är just nu oviss som sagt men jag hoppas att vi båda kommer att ha det stabilt till nyår. Men som sagt, vi får se hur det går med det... Precis som du nämnde så är det ju inte helt lätt i dessa tider.
Har det hänt något nytt annars för er på adoptionsfronten, eller Husletarfronten?
Hej! Vad roligt med bröllopsplanering!
När vi bestämde oss för att adoptera hade jag inte fyllt 25 men så fort jag gjort det och vi hade allt annat ordnat för oss med jobb och så tog vi kontakt med kommunen för att utredas och blev samtidigt sökandemedlemmar i BFA och AC. Nu drog allt ut på tiden och jag hann bli 26½ innan vi fick medgivande, 27 innan vår ansökan landade i Kolkata i Indien via BFA, dryga 29 innan vi fick barnbesked och var 29½ när vi kom hem med sonen. Före och under tiden vi utreddes av kommunen gick vi studiecirkeln och där var jag klart yngst och även maken som är 6 år äldre än mig var yngst av männen. Många börjar ju idag inte försöka få barn förrän en god bit efter 25 och försöker sedan ofta på egen hand ett tag och sen med diverse behandlingar så det är rät naturligt att de flesta som adopterar passerat 30 innan de ens statar processen...
Krav: Makar där den ena får vara max 46 år. Snittålder högst 38 år, när handlingarna anländer till Sydafrika, vid ansökan om barn upp till 1 år. Äldre makar får ansöka om äldre barn. Minst 5 års sammanboende varav 1 års äktenskap. Personlig kristen tro.
Väntetid i Sverige: Knappt 2 år.
Väntetid i landet: Cirka 6-18 månader.