Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

Hrm....det där gick ju inge bra....

Provar igen:

Röda kinder och uppblossande eksem. Allergisk reaktion?

Vet inte att han fått i sig något konstigt idag. Är ju jag som varit hemma med honom hela dagen. Han har dock ätit vete idag, han har fått både EnaGo's banangröt och lite smörgåsrån. Han är ju enl testet allergisk mot vete, men vi fick ju klartecken av läkaren att ge, och han har inte reagerat på det tidigare vad vi märkt av.
    Fattar ingenting. För visst ser det ut som en allergisk reaktion???

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-03-02 19:25:09 följande:
    Ser absolut som en allergisk reaktion..lille gubben =/
    Kan ju vara reaktion på vete,  men då borde ni ju ha sett någon liten reaktion de andra gångerna han ätit?
    vad hade han för värde på vete på rast?

Ni har inte ätit ägg hemma då? Eller smörjt honom med ägg/mjölk rester på händerna ? Öppnat en påse med nötter??
    Inte ätit ägg. Vi har legat lågt med det med anledning av att jag misstänkte att han var känslig mot luftburet äggprotein vid ett tidigare tillfälle när han blev dålig.
    Kan inte få ihop vad som hänt annat än att det är vetet.....Obestämd  Värdet på vete var mycket lågt på blodprovet. Läkaren bedömde att det vara något "restvärde" eller vad han kallade det. Att det visade positivt trots att han troligen inte var allergisk.....
    Kavat skrev 2011-03-02 19:32:26 följande:
    Fast har ni gett Tavegyl när han fått Enago och smörgåskex innan?

I mina öron skulle jag ju mer tro att han är allergisk mot vete eftersom det även visade på pricktest. Sen tycker såklart läkaren att man ska ge tills man ser en reaktion...
    Att det är en allergisk reaktion känns rätt solklart. Stackarn..
     Nej, han har inte fått Tavegyl tidigare i samband med gröten och smörgåsrånen. Är ju knepigt att han verkar reagera på något nu, men inte då, OM det är samma sak. Nu för jag ju matdagbok också, så jag har rätt bra koll på vad han äter.

Det enda som är annorlunda idag är att vi haft besök av en kompis och hennes make, samt deras två barn. Men ingen av dem har tagit i Leo. Deras barn är också mjölkallergiker dessutom. 
  • LillSkruttet
    Bokhylla skrev 2011-03-02 21:14:15 följande:

Lillskruttet :Så där ser E ut med när han fått i sig vete. E hade bara en 2:a på blodprovet och vi såg inte heller några reaktioner från början. Läkaren sa att så länge det inte visade några reaktioner skulle jag äta som vanligt.

Gick tyvärr inte så lång tid så började reaktionerna komma när han fått i sig vete. Nu är han rätt känslig.

Skit också rent ut sagt.... vi får väl se hur det blir framöver...Nu vet jag iallafall att vi får vara uppmärksamma på det. 
  • LillSkruttet
    ELI79: Vad tråkigt att de inte kan förstå hur pass känslig han är!! Håller med om att det kan vara värt att skriva lappar som de kan sätta upp på avdelningarna så personalen (ordinarie + vikarier) lätt kan se. De får väl för sjutton se till att hålla lekleran borta när han är där, hur svårt kan det vara??? *morr*

älsklingen87: Är det "ren" Locobase (alltså inte pumpflaskan, för den innehåller även mjölksyra som svider som f****n rent ut sagt!). Den eller Locobase Repair är nog de mildaste och effektivaste salvorna man kan använda när händerna ser ut så där. Hoppas hon snart blir bättre.

• LillSkruttet
    Bokhylla skrev 2011-03-03 21:11:15 följande:

Tagit blodprov på storebror idag ...äntligen. Varit tunga dagar för han med diarre och kaskadkräkningar i och med att vi ökat veteintaget.. Nu vägrar han att äta eller dricka och bara vinglar fram.
    Har stort rött märke där han varit emlad ....någon fler som är känslig mot det?

När vi var på allergimottagningen med Leo skulle det tas pricktest. Han hade dock så mycket eksem på armarna att det inte gick. De skulle istället ta blodprov, så de emlade båda armvecken på honom. Han blev jätteful i armvecken efter plåstren, och då satt de inte så hårt i häftan, för de fick t o m linda fast plåstren med gasbinda för att de inte skulle ramla av. Det tog flera dagar med kortison innan det röda lade sig.  
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 22:04:05 följande:
    Jag vet i tusan faktiskt. hon äter bra igen och är lite piggare. klarar av att leka på golvet under längre och längre stunder för varje dag. Hon har inga problem med andningen (alltså indragingar och pip) längre mer än rossel som kommer och går, men visst beror det mer på löst slem snarare än att hon är tät? Ger nästan ingen airomir längre, lyssnar över lungorna på henne och hör jag inget pip så får hon inget. Gav henne sina 4 puffar igår kväll men då blev hon superspeedad. skakig och darrig och hon riktigt flög omkring och var helgalen. riktigt obehagligt!! så idag har hon fått 1 puff på morgonen bara. vet inte om jag under medicinerar henne nu men jag blev faktiskt lite "rädd" igår.

Idag har hon varit oerhört skrikig och vägrat sova sen kl 14, var oerhört svårsövd vid läggning (något hon aldrig annars är) och hon vaknar då och då och är helt förtvivlad. Vet inte om det beror på att hon varit sjuk eller för att jag gett henne althera idag. Hon avslutade dagen med världens spya och var lite gasig i magen. Så förvirrande det här när man inte riktigt förstår vad som är fel. Jag borde inte ha bytt ut nutramigenen förrens hon var helt frisk men jag tyckte hon började få lite småspyor nu och då när vi ökat nutran till hel flaska igen efter hon börjat äta normalt.

Vet du om det finns något man kan göra för att lindra klåda? Här försöker vi smörja lilleman men han bara river sönder sig precis som din tjeja.
    Oj, får ni ge 4 puffar åt gången?? Jag fick ordinationen att ge 1 puff åt gången, men upp till 8 gånger/dygn. 

KOm på när du skriver om klåda.....ni som har barn med eksem och klåda, hur pass mycket effekt har ni märkt av Tavegylmixturen? Jag vet inte om jag märker så mycket att det hjälper mot klådan, men så har ju Leo haft ganska mycket eksem ett tag innan vi fick bort mjölkproteinet och allt annat han var allergisk mot. Nu verkar det funka lite bättre när man ser att eksemen är på väg att blossa upp och han får en dos Tavegyl så vaknar han inte och har kliat sig blodig i alla fall. Dock tror jag att vi egentligen skulle behöva ge honom Tavegyl varje kväll, för det kliar alltid någonstans. Så snart man tar av byxan eller bodyn så börjar han krafsa med fingrarna. Magen och benen är värst....  
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:21:40 följande:
    Ska jag ge henne även om hon inte har problem med andningen då?
    Hon är ju "bara" rosslig nu. Alltså man hör att hon rosslar även på inandning ibland.

Lillstruttet: Jadu, jag förstår mig inte alls på vår dosering. Den gör mig rent livrädd faktiskt men jag har pratat med dom om det och de säger att det är den dosen de bedömt att hon ska ha. dessutom kunde jag ge dubbeldos, dvs att om hon knastrade 15min efter första 4 puffarna skulle jag ge 4 till. Vilket enligt fass och alla andra här inne resulterar i att jag ger en hel dagsdos på ett tillfälle. Jag förstår inte vad de pratar om på barnakuten i halmstad men jag kommer aldrig mer ge 4 puffar.

Angående klådan så har jag faktiskt ingen aning. jag känner jag att jag nog behöver ta min stackars son till läkaren. Vi var till vc en gång i somras när han hade mycket eksem, de sa att han hade böjveckseksem och att vi skulle smörja hydrokortison morgon och kväll och mjukgörande därimellan. Men nu är hela han full och hur mycket vi än smörjer ger det inte med sig alls. Han kliar också såfort han får av sig kläderna.
    Nej det låter ju alldeles galet. Samtidigt kan jag känna, så som det varit med Leo senaste dygnet, att jag nog hade behövt ge någon dos till eftersom jag inte märker någon skillnad efter inhalationen.  Men å andra sidan så ger det sig väl över tid. Tänker att hostan kanske beror på att han äntligen får upp något pga inhalationerna. Försöker vara positiv.

Ja, inte alltid kortison av de svagare varianterna hjälper. Med dottern fick vi tillslut recept på mild, medelstark och stark kortison, plus tavegyl för att dämpa klådan i huvudsak nattetid. Till Leo har vi bara mild kortison (mildison) men vi fick tillåtelse att smörja HELA kroppen morgon och kväll i 3 veckor i streck (ansiktet 1 vecka i streck) för att bryta inflammationen i huden. Han blev bättre (vad som nu var av kortisonet och vad som var av att vi uteslut allergenerna). Så nu varvar vi mildison och Locobase beroende på hur han ser ut och vart det är värst med eksem. 
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-05 23:34:14 följande:
    Amanda verkade inte heller svara på airomiret. första 2 dagarna gav jag stackarn dubbeldoser var 3e tim, som de sagt på barnakuten. efter det har jag varit mer sparsam efter att ha skrivit med tjejerna här och de berättat att maxdos är 8puffar per dygn. hon har långsamt blivit bättre i sin andning men rosslar mycket gör hon fortfarnade och då har vi som sagt hållt på i 1 vecka imorn. Ska till bvc på måndag så tänkte ta upp detta med dom.

Hoppas verkligen din lille kille blir bättre snart. det är jobbigt när de har det jobbigt med andning.
    Annars hoppas jag de undersöker honom ordentligt på måndag om problemen finns kvar. Han ska inte behöva vara såhär sjuk hela tiden.
    Känns ju ändå som en tröst att höra att  din tjej blev bättre trots att det tog tid. Får en ju att ha lite is i magen och invänta ev förbättring.  Men jag kommer att ringa och prata med dem på barnakuten på måndag om jag inte märker någon bättring. Vill ju bara att han ska få må bra....känner verkligen att orken tryter efter 2,5 månad av mer eller mindre bara elände känns det som (som jag skrev i mjölkallergitråden)....

Hoppas lilltjejen också får blir bra någon gång. Man orkar bara inte hur mycket som helst. Styrkekram! 
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-06 07:25:30 följande:
    Lillskrutter - två doser airomir efter varandra brukar hjälpa bättre. Det är en normal dosering som de flesta här har. Testa det! Jag tycker aldrig 1 puff funkar när min lilla är dålig.
    Ah, får testa det. Tack!
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-03-06 10:46:47 följande:
    Om ni fått bort allt de inte tål så borde inte eksemen komma tillbaks (om du uteslutit några veckor, minst 4 om man ammar). Sen bör man alltid trappa ner kortisoninsmorningarna. Kommer eksem tillbaks så brukar det betyda att man är allergisk mot något mer.
    Fast är det bara så? Kan man inte ha eksem i botten ändå, som inte är allergiberoende? Jag menar, de senaste dygnen har han bara ätit Nutramigen och hans eksem har blivit värre. I och för sig har han ju nu en virusinfektion också och det har ju en tendens att förvärra eksem.

Trodde inte det var möjligt att det kunde bli värre här hemma med sjukor, men jag hade fel.....nu har vi magsjuka också! Dottern kräktes på morgonen och maken mår illa. *suckar*  Dottern har ju varit nära sonen en hel del, så jag vet inte hur han ska ha klarat sig från eländet. Kan ju inte vara det bästa att på ett RS-virus med andningssvårigheter, få en magsjuka också. Tror snart jag blir galen!!! 
Svar på tråden Allergitråden