Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-08 21:55:19 följande:
    Ja, man märker på alexander att han också blivit ett monster. Man får säga det om sina barn för man säger det ju med kärlek. Han har börjat slåss (har aldrig gjort det förut) lyssnar aldrig på vad man säger till honom, utan säger man något så skrattar han och gör precis vad man sagt att han inte får, kastar saker runt omkring. vägrar äta, vägrar byta blöja, skriker hela tiden (fast det har han gjort sen han föddes)

tycker så synd om honom. när jag hämtar på dagis blir han förtvivlad och säger "mamma gå bott" "inte hem"
    förut blev han alltid glad när vi kom för att hämta honom. fast han vill egentligen inte dit på morgonen heller.
    Usch ja, man blir så ledsen i hjärtat. För man älskar dem ju lika mycket fortfarande, men det är svårt för det stora barnet att hitta sin plats i familjen när det kommer en ny liten som också ska vara med. Bara det räcker ju. Och så får man en liten som dessutom mår dåligt, bara vill vara nära, skriker en massa osv, och man får inte tiden att finnas till för det stora barnet så mycket som man önskar. Det blir en spiral av dåligt samvete, dåligt humör och ständiga raseriutbrott åt båda håll...
    Hoppas att det snart blir bättre för er. Jag trodde för bara några veckor sedan att det var hopplöst fall här hemma, men så vände det när hon fick mer dagistid. Tänk så lätt det kan vara ibland.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-08 22:05:38 följande:
    så skönt att höra att ni fått det bättre. Det är ju synd om det äldre syskonet som behöver bli lidandes för mamma inte hinner med. att ha syskon kan nog vara ganska så jobbigt.
    Jag ska försöka få min sambo att kliva upp tidigt varje fredag så kanske jag och storebror kan ha några timmar själva en dag i veckan så kanske vi också kan få det bättre. fast ännu hellre skulle jag vilja ha tillbaka vår vanliga glada amanda. När hon är nöjd och glad är hela familjen nöjd och glad.
    Ja visst är det så. Bara att kunna sätta ner Leo på lekmattan och göra något med Tyra vid vardagsrumsbordet utan att han blir tokig.... Jag märker ju på henne att hon också blir lugnare och gladare när Leo mår bra. Hon är lite lillgammal ibland, så klok men ändå bara nästan 4 år. Det är nog mycket tankar och funderingar som rör sig i huvudet på henne. 
    Det är tur att man inte minns hur det var när man fick småsyskon (fick en syster när jag var 3,5 år gammal). Jag minns bara att syrran alltid funnits där. Har glömt att det var jobbigt att någon mer skulle få plats. Det är ju ändå en tröst att tänka att kanske Tyra har glömt det här om några år.... Var en helt annan sak när min lillebror föddes, jag var då 9 år. Han blev "min" bebis....oj vad jag pysslade och grejade med honom. Han var ju en levande docka. Får väl erkänna att det fortfarande är en del daltades med honom....han blir 23 nu i mars.
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-09 11:18:07 följande:
    Måste komma med ett litet glädjeinlägg  Natten har varit lugnt trots mjölken i förrgår. Förut när hon har fått i sig mjölk har hon ju sovit extremt dåligt och som sämst natt 2 efter mjölkintag. Men inatt sov hon som en ängel Det här känns ju helt underbart! Vi behöver alltså inte vara speciellt oroliga för misstag med mjölk längre och troligen är ju äggallergin också på väg bort. Hon har ju reagerat med lite halvlöst bajs på både ägg och mjölk sensaste veckorna men verkar inte ha ont så då måste det ju vara på väg att växa bort? Då har vi i så fall "bara" soja inkl. alla släktingar kvar, det är hon ju extremt känslig mot så det lär vi få leva med ett tag. Men det känns ju som väldigt enkelt SkrattandeKyssHjärta
    Härligt!!!
    mithrandil skrev 2011-03-09 09:46:59 följande:
    Pratade med sköterska på barnmott igen. Hon säger som du, att hon tycker det är konstigt att vi ska provocera mjölk när hon reagerar på både nutramigen och althera + att hon börjat öka i vikt men eftersom dr säger att vi ska göra det så ska vi provocera den 16/3 och så ska läkaren ringa oss den 21/3.

Men någon neocate kan vi inte få, de är visst väldigt snåla på den så de skriver nästan bara ut den till allvarligt sjuka barn eller barn som är väldigt tidigt födda. Skulle få tid till dietist istället så får vi se.

3Busfrön: har bara gett ena go hittills men ska börja varva den med semper.
    Men, nu när jag pratade med barnmott så sa hon att ena go inte heller är helt ren från mjölk utan att nutramigenen var "renare"? stämmer verkligen det för jag hittar då inget som jag ser är mjölk i enago?

Kerly: Ja, jag kanske skulle ta och plocka in bärselen ifrån bilen. kanske blir lite enklare då. men amanda är inte jätteförtjust i att sitta i den. tror hon känner sig fastbunden eller något.

Idag mår amanda iaf bättre. Har bara gnällt ett par gånger och hon somnade gott när hon åt sin välling.
    Så skönt! Nu får jag försöka vara noggrannare så jag inte "ger henne mjölk" genom att pussa på henne precis efter jag druckit kaffe och liknande så får vi se om det håller i sig.
     Usch då... Fattar inte varför läkarna ska krångla till det i onödan. Varför inte bara låta lilltjejen må bra ett tag nu, få ha det lite lugnt och avvakta provokation ett tag till. Av vilken anledning måste de provocera NU? 

• LillSkruttet
    ELI 79 skrev 2011-03-09 11:27:42 följande:
    Idiotiska människor!
    Gör som jag gjorde. De vägrade skriva ut Nutra till min son för det visade inget på prick och RAST. Jag satt i väntrummet och sa att jag går inte härifrån förrän jag fått recept, 30 min senare hade jag receptet i min hand!!
    De sa att det inte visade något och att han troligtvis inte var allergisk. Jag sa då att jag VET att de flesta barn visar inte nåt på prover och om de misstror mig så kan de få låna honom en vecka eftersom han skriker 10 timmar i sträck per dag så antar jag att ni kommer tröttna rätt snabbt...
    Bra gjort!! Det är som min svärmor alltid säger :"vem ska prata för mina barn om inte JAG gör det" Försöker ha det som ett mantra när jag tycker att jag är besvärlig när jag är hos läkare med barnen. Känns lite lättare då. Dessutom så är det på ett vis enklare att slåss för sina barn än för sig själv. Jag menar de är ju ändå det viktigaste man har.
    Sen är det självklart så att man många gånger tror att läkarna faktiskt har koll. Tyvärr har man ju mer och mer insett att det inte alltid är så att de automatiskt har det bara för att de har en läkarlegitimation...... tyvärr 
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-09 22:38:52 följande:
    K Kavat: Nej, hon har aldrig reagerat på enago, hon äter den jättefint.
    Det var sköterskan som sa att nutramigen var "renare" än enago så om hon kunde äta den kunde hon äta nutramigen också. Men se den bullen gick inte. har läst och läst och den är garanterat helt mjölkfri.

Förstår att det inte är mig du svär på så det behöver du inte oro dig över. Svordomarna har haglat här hemma sen allt det här började. barnmott i varberg verkar få det värsta att dra över mig.
    Får väl gå och köp a mig en bruk neocate utan recept och sen ringa och säga att nu har hon ätit den och nu SKA jag ha recept. barnakuten kunde inget göra utan de ansåg att vår barnläkare skulle skriva ut.
    Eller så skulle jag tvinga dietisten att ringa och kräva att de ska skriva ut. Rek är ju att barn under minst 1år äter bröstmjölk/ersättning.

LillSkruttet: Ingen provocering = ingen diagnos = inget recept på ersättning.
    de behöver ha "bevis" för att hon är allergisk innan de sätter någon diagnos tydligen.
    Jag anser att vi har bevis nog, men de ska få sin jävla provokation (säger man så? Kan inte vända det där ordet ordentligt. ) Ska ge stackarn mjölkbaserad välling och reagerar hon med kräkningar eller diarre eller liknande så provocerar jag inte mer förrens om ett BRA tag.

ELI 78: I värsta fall så får jag ta mig till en annan läkare. Jag ska helt enkelt ha ersättning till tjejen.
    Vill inte ge välling oavsett om det är semper eller enago så pass många mål. ersättning är ju bättre än välling om det ska vara som nattmål och mellanmål. Får hon välling blir hon för mätt och vill inte äta vanlig middagsmat. hon äter knappt en halv burk ännu, hon borde äta en hel.
    Jäkla omständigt....och så fruktansvärt onödigt. Hoppas ni får erat recept i alla fall, samtidigt som jag hoppas att reaktionen på provokationen inte blir alltför jobbig för lilltjejen... 
  • LillSkruttet

En fråga ang barnförsäkring. Vi var tyvärr lite sena ut med att skaffa barnförsäkring till Leo. Vi skickade in pappren för ca 4-5 veckor sedan. Det var INNAN vi visste OM och VAD han var allergisk mot, innan han återigen började rossla och innan de sista 3 vändorna på barnakuten.
    Vi skickade in att vi ville ha en barnförsäkring med alla tillägg för medfödda sjukdomar osv, till maxbelopp. Vi försäkrade dottern likadant just med misstanke om att det kunde bli problem med eksem, allergier och astma. Nu har dottern klarat sig rel bra jämfört med sonen, men hennes försäkring var ok.
    Vi har dotterns barnförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring på länsförsäkringar. De har dock i ett brev vi fick hem i fredags, gett ok för Leos barnförsäkring MEN med undantag att den INTE gäller för allergi, eksem och astma.    

Sedan pappren skickades in har alltså konstaterats att Leo är allergisk mot mjölk, ägg, vete, jordnöt. Efter 3 besök på barnakuten pga rossel har man misstanke om antingen rs-virus eller (troligen) infektionsutlöst astma.

Funderar nu på att ringa länsförsäkringar och säga att antingen försäkrar de Leo som vi vill, eller så flyttar vi ALLA våra försäkringar från dem. MEN det innebär ju att jag måste hitta något annat försäkringsbolag som kan tänka sig att försäkra honom.....annars är det ju inte värt.

Så, jag undrar lite hur det gått för er andra med barnförsäkringar. Vilka försäkringsbolag verkar ha lättast att ge försäkring TROTS det som Leo redan gått igenom? Till saken hör att han än så länge inte har någon diagnosticerad astma, utan misstanke föreligger..... 

• LillSkruttet
    miracle maker skrev 2011-03-10 15:15:55 följande:
    Vi har Trygg Hansas barnförsäkring till vår dotter och jag har för mig att vi var tvungna att ange samtliga läkarbesök som vi gjort med henne, samt anledning till dem och vad de resulterat i. Nu var hon precis nyfödd då så det var lyckligtvis inga problem, jag vet inte hur det hade gått om vi ansökt idag. Vår granne berättade också att hon hade jättesvårt att teckna en livförsäkring till sin dotter som föddes en månad tidigt och därför vårdades på neonatal, så det verkar tyvärr inte vara helt lätt att försäkra ett barn som inte är kärnfriskt...

Min man tecknade även en livförsäkring fos TH för ett år sedan och var då tvungen att ange att han hade astma och polyper, och då var alla sjukdomar/dödsfall etc kopplade till astman och polyperna undantagna villkoren i försäkringen.

Men du har ju inget att förlora på att vara tuff mot Länsförsäkringar! Vänd dig annars till en privat försäkringsmäklare, de kan villkoren för samtliga försäkringsbolag och kan säkert hjälpa dig att hitta det bolag där du får de bästa villkoren för Leo.
    Jag misstänkte nästan att det kunde vara så att iom att vi var lite sena ut med hans föräkring och det hann häånda lite saker under tiden, så kommer de flesta försäkringsbolag (om inte alla) ha någon klaosul där just eksem, allergi och astma inte kommer att få räknas med. Och i så fall kan vi lika gärna skita i annan barnförsäkring än den grundläggande. Hade ju annars tänkt kosta på hela kitet, men vill de inte ha oss, vill vi inte ha dem....

Hörde av svärmor att If kan vara lite lättare att ha att göra med kanske. Får kolla runt lite.

Tack för svar!
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-03-10 15:25:36 följande:
    Jag tror det är samma på alla, när man väl varit i kontakt med vården angående "problem" så är det undantaget i försäkringen... Men det brukar vara undantaget i kollektivförsäkringar har jag hört, kolla med Miralicia, har för mig att hon hade det "problemet" med sin dotter. Är själv inte så insatt.

Sen har man ju inget att förlora på att försöka med Länsförsäkringar. Undrar också varför försäkringen inte skulle gälla för allergier eftersom ni skickade in papprerna innan ni varit i kontakt med sjukvården! Där kan ni ju faktiskt vara lite påstridiga, med alla rätt.

Och det är precis därför man alltid ska helförsäkra barnen dag 1 och aldrig kan byta försäkringsbolag. Alltså byter ni med dottern nu så är det nya villkor och har hon då problem dokumenterade så följer de med och ingår inte i nya försäkringen.
    De är inte snälla de där försäkringsbolagen...
    Tänkte inte på det ang dotterns försäkring, att hon kan bli nekad hos annat bolag nu. *suckar*
    Skit också rent ut sagt!! Vi skulle ju ha försäkrat honom dag 1, men det kom hela tiden saker mellan och helt plötsligt var vi mitt uppe i sjukdomshärvan i julas och vi kastade in ansökan i januari innan det skulle braka iväg alldeles. Men handläggningstiden har varit lång tycker jag och det har ju hunnit mellan en massa saker.   Men varken allergierna eller ev förkylningsastman visste vi något om när pappren skickades in. Får väl ringa dem och fråga lite hur de ser på den saken. Det "enda" han hade när papprena lades på lådan var eksem och att han fått antibiotika för lunginflammation.
  • LillSkruttet
    Jaramla skrev 2011-03-10 17:26:41 följande:
    lillskruttet: vart bor du? i göteborg är tex alla barn försäkrade (konsekvens av backabranden) och det går att få ut ersättning för vissa saker. en vän till mig har en dotter med downs syndrom som de ju inte kunnat försäkra men de har fått ut ersättning på kommunens försäkring till hjälpmedel och omkostander iaf. täcker säkert sämre än en "egen" men bättre än inget...
    Bor i Västerås. Ja, det är just omkostnader till följd av hans problem som jag hade velat ha skydd för. Minskat inkomsbortfall om man spenderar tid på sjukhus emellanåt osv. Men jag vet inte om att något automatiskt skydd finns här. Det måste jag nog teckna en försäkring för själv......och med facit i hand hade det varit superviktigt att vi skickat in papprena samma dag han föddes...och inte hade väntat till i januari när han var 4 månader.
  • LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-03-10 20:11:39 följande:
    En vortex :) ja den har vi till våran stora dotter. På våran lilla hjälpte den aldrig så hon har just nu en pariboy!
    Hoppas airomiren ska hjälpa bättre :)
    Hur ser Neelahs anfall ut ? Bella ( minstingen) får aldrig regelrätta anfall utan är istället ständigt andingspåverkad när hon är astmasjuk och får indragningar väldigt lätt.. Räcker att hon äter :(
    Leo har också fått en Vortex, den med lilla gula ankan. Han HATAR den...jag får blåhålla honom för att få honom att inhalera. Idag på morgonen fick jag dock storasyster att avleda uppmärksamheten lite och då gick det bättre. Men det är svår att få honom att ta rejäla andetag, han andas ut rejält men tar små andetag in. Vet inte om han får i sig all medicin som han ska. Dock tycker jag idag att han faktiskt låter lite bättre. Han har nu fått pulmicort sedan i tisdags kväll, och airomir sedan i fredags (var 3-4:e timme). Läkaren sade att vi skulle fortsätta med airomir så länge han rosslade, liksom med pulmicort 2 puffar 2 ggr/dag. Sedan när han blev bättre skulle vi trappa ut pulmicorten. När han var symtomfri skulle airomiren bort och pulmicorten fasas ut i lägsta dos för att sen tas bort. Men nästa gång han blir förkyld skulle vi köra på direkt igen.
Svar på tråden Allergitråden