Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-10 21:34:20 följande:
    ja, det måste jag ju.

Sen tänker jag även fråga varför jag blev ordinerad att ge lillan 4 puffar om gången och varför jag inte skulle ge pulmicorten vi fick utskrivet. De kan ju kanske inte svara på det, men de kan ju säga om det låter vettigt.

Dietist? Är det bra att ha en sån?

Lillskruttet: Skönt att det börjar reda sig!
    Passar ankmasken er kille? tycker den sitter lite väl löst på amanda om man jämför med den vi fick låna på barnakuten.

trållmor: Har svarat.
    Kan inte tacka tillräckligt många gånger.
    Emellanåt tycker jag masken känns för liten, för när han skriker och krånglar (vilket är oftast när han ska inhalera) så får han lätt ut underläppen utanför masken. Samtidigt klämmer den åt hårt om hans lilla näsa när jag måste hålla hårt för att han inte ska slå undan den. Men samtidigt när han inte gapar hejvilt så sitter masken från strax över haan och upp till näsryggen alldeles under ögonen, så större mask skulle inte funka heller. Vet inte hur pass tätt man behöver hålla den, men jag försöker sluta åt rätt ordentligt de få andetag det ändå handlar om. PÅ akuten fick vi aldrig testa någon Vortex, där inhalerade han vätska (adrenalin, ventoline) i någon sorts nebulisator...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Ejje skrev 2011-03-12 14:43:07 följande:
    Tack för svar! Det är vår tredje allergiker så vi är rätt garvade nu. Vill inte äta baskost och det är därför jag försöker sluta amma och därför vill börja med gröt . Jag tror vi också börjar med rismjöl, gröt på minutris äter de större så det har vi ju också hemma. Har också beställt recept till Nutran så då är det ju bara att byta mot Althéra!
    Jag har köpt rismjöl och har hittills använt det att göra välling på tillsammans med nutramigen och olja. Recept på risgröt står också på förpackningen om man vill prova. Jag ska testa den, jag har gett EnaGo's banangröt till Leo, men den innehåller ju vete som han fick svagt positivt utslag på på allergitestet och jag har fortfarande inte blivit helt säker på om han får reaktion på vete eller inte.
    Vad är minutris och hur använder du det? Jag har köpt grötris och gjort risifrutti på enl ett mjölkfritt recept jag fick här, men Leo gillade inte den.... 
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-12 18:58:58 följande:
    Minutris är det som man gör risgrynsgröt på www.quakerscandinavia.com/se/product_pama.htm...
    Jag har aldrig gjort risgrynsgröt, och när mamma gjort så har hon alltid använt vanligt grötris. Kollade länken och det verkar ju väldigt smidigt att använda det där minutriset. Hur pass stora korn är det? är det kanske något man kan koka gröt på till Leo redan nu? Testade att göra risifruttin jag fick recept av dig på, men han gillade den inte. Spottade ut riskornen....försökte mixa den lite, men det blev fortfarande lite kornigt och han ville inte ha.
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-12 22:18:59 följande:
    aha, den är risflagor. Vi har det hemma men har inte gjort gröt på det än. Har för mig att det blir lite klumpar men mjuka så man borde nog kunna få det slätt med lite extra vätska. 
    Låter ju bra. Man får väl testa sig fram.
    Kavat skrev 2011-03-12 22:27:47 följande:
    Vill du ha den slät koka med rismjöl så slipper du mixa!
     Menade du risgröt nu, eller risifruttin? *förvirrad* Antar risgröt....för det finns ju t o m recept på rismjölspåsen på någon risgröt. Kanske ska börja med att testa den. Tänkte mest att det kanske är "matigare" med en gröt på gryn eller flingor, men det spelar väl ingen roll egentligen eftersom jag ändå måste mixa den för att han ska äta.... Obestämd
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-03-13 15:06:01 följande:
    I miralicias "utanalltblogg" finns det recept på yougurt gjord av pama minutris. Den blir jättebra!
    Toppen! Ska kolla den! Är ju bra med lite yoghurtalternativ.

Testade YOSA havreyougurt  med skogbärssylt, han gillade den starkt. Så det blev frukosten idag. Han mumsade för fullt. Känns bra på ett sätt, men samtidigt var det ju socker i bärberedningen som var i, och jag vill ju heller inte vänja honom vid alltför mycket socker. Hittade igår Havregurt som jag köpte, men den kostade ju över 30 spänn för ett paket. Hade tänkt ge det med mosad banan i (eller fruktpuré), så får vi se hur det går. 

• LillSkruttet
    Miralicia skrev 2011-03-13 21:54:58 följande:
    Har bara hunnt skumma väldigt de senaste dagarna så jag har inte hängt med i riktigt alla svängar om hur det är för alla, men ett alternativ till "fruktyoghurt" utöver Yosa/Oatly är om man ger ersättning/har tillgång till ersättningspulver i form av Nutra/Althera etc så kan man göra "egen yoghurt" genom att blanda fruktpuré med ersättningspulver
    Aha!! Låter billigare. Leo äter ju Nutramigen, så vi har ju att göra av i så fall. Tack för tipset!
  • LillSkruttet

Nu har jag inte läst på några dagar och ni har ju skrivit MASSOR!!! Kommer ju ta timmar att gå igenom.... Tror att jag bara fortsätter här och hoppas att jag inte missat alltför mycket.

Varp å BVC idag. Idag hade lillkillens kruva vänt av uppåt, ja i den mån att han inte tappat från kruvan den här gången utan kurvan gick parallellt med normalkurvn, dock en standardavvikelse under, men det är ju heeelt ok. Var så skönt att se att inte kurvan vek av ännu mer, men oj vad vi har petat i fett i allt han ätit sedan vi var på BVC sist. Rapsolja som tillsats i ersättning, välling osv, mjölkfritt margarin i puréer, gröter etc. Men det har gjort skillnad.

Frågade läkaren kring att gå över från Nutramigen LGG Lipil 1, till Nutramigen LGG Lipil 2. Vad som var skillnaden och om det kanske var dags att gå upp till 2:an nu när lillkillen kommit över 6-månader och enligt rekommendation brukar man gå över då. Frågade lite kring skillnaden mellan sorterna osv. Läkaren kunde inte svara på något... Han sade bara att jag visst kunde få ett sånt recept om jag ville....Vaddå vill?? Jag undrar om han SKA HA det. Någon som vet skillnaderna och varför man går upp på 2:an vid 6 månaders ålder. Mättar den mer? Mer näringsrik? Ska i alla fall gå och hämta ut på nya receptet nästa gång.

• LillSkruttet
    t0va skrev 2011-03-15 21:26:13 följande:
    Skönt att höra :) 
    Här kan du jämföra 1 och 2, kollade snabbt och det verkar vara ungefär samma saker i. 
    www.meadjohnson.se/Filer/Nutra1LGGLipil156fin...
    www.meadjohnson.se/Filer/Nutra2LGGLIPIL156fin...
    Tack! Kollade lite snabbt och jämförde näringsinnehållet. Verkar som det i 1:an är mer fett och ett högre energiinnehåll än i 2:an. Men 2:an innehöll lite mer kolhydrater. 
    Hoppades att 2:an kanske kunde vara lite mer mättande så han sover lite bättre. Får dock försöka få lite rutin på att göra gröt/välling av Nutramigen varje kväll. Nu blir det inte alltid så, och han behöver nog något med lite mer "stuns" än bara ren ersättning innan han somnar på kvällen. 
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-15 21:34:28 följande:
    att man byter ersättning vid 6mån är ju att 2an är mer anpassad för lite äldre bebisar.
    Alltså mer näring. Men tror inte den är mer mättande.

Så är det ju tex med vanlig ersättning, nan 1 och 2 är väl samma ersättning men 2an ger mer näring för "äldre" bebisar.
    ok så det är därför. Ingen erfarenhet av ersättningar. Ammade dottern tills hon var helt inkörd på puréer vid ca 7 månaders ålder, och lillkillen slutade jag ju amma tvärt när läkaren rekommenderade nutramigen åt honom. Så jag har ingen koll alls på det där med ersättningar egentligen (och tydligen inte läkaren på vc heller, som skriver ut den....).
  • LillSkruttet
    mithrandil skrev 2011-03-15 21:48:58 följande:
    haha.. nä, det är väl inte alltid de har speciellt bra koll?
    Men är han över 6mån skulle jag ha bytt nu.
    Sant....
    t0va skrev 2011-03-15 21:49:56 följande:
    Såhär svarar deras egna dietist. 
    www.meadjohnson.se/fraga-dietisten/10954/
    "Nutramigen 2 är en vidare utveckling av Nutramigen (som numera heter Nutramigen 1). Den är näringsmässigt anpassad för barn från sex månader. Båda sorter är modersmjölksersättningar till barn som har allergi eller överkänslighet mot komjölksprotein och kan användas till välling, gröt och som dryck."
     Ah, kanon!! Den som söker skall finna...

Svar på tråden Allergitråden