• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Winglur

Ok. Men nu har hon ju inte fått ren mjölk, utan mat och sånt som innehåller mjölk. Ska jag ge henne någon tesked laktosfri mjölk varje dag eller ska jag ge henne något som är bakat på laktosfri mjölk? :S

• tes 75
    Kavat skrev 2011-06-22 21:30:55 följande:
    En annan sak jag läste häromdagen som bara beror er vuxna med veteallergi eller DH.

Vin kan innehålla vete!
    Tydligen så tätar de vintunnnor med vetemjöl och använder även vete för att skynda på jäsning i billigare vinsorter!
    Enligt hon som skrev det så hade hon själv sett det i Frankrike men visste att de gjorde samma i Tyskland och Italien. Hon drack själv mest säkra viner och enligt henne funkade det med de Österrikiska, Sydafrikanska, Australiensiska, Nya Zeeländska eller Chilienska viner hon druckit. Och så då inte de billigaste vinerna.
    aha! det kan förklara varför jag reagerar så olika på vin - ibland med jätteballongmage, halsbränna & kass mage dagen därpå, ibland lugnare.
  • tes 75
    saffe skrev 2011-06-22 21:01:29 följande:
    Oj.. Jag kan inte säga annat än att jag lider med er.. Jag ska tänka mig för en extra gång innan jag klagar på våra allergier, det finns uppenbarligen dom som har det MYCKET värre. Kram
    Kavat skrev 2011-06-22 21:25:16 följande:
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
    tack för kramar... och ja, man kan säkerligen leva fullgott utan kolhydrater, men det lilla extra goda i livet går ju bort rätt hårt. jag minns vad jag led av att inte kunna äta bakverk med ägg i när jag var liten, & tänker på hur trist det kommer vara för mina ungar att aldrig kunna mumsa loss på nåt kalas. alltid bara äta smuliga rismuffins & torra riskakor

nån som provat att göra glass på rismjölk + rapsolja i glassmaskin? hemgjorrd glass med kokosgrädde har jag lyckats göra med ok resultat, men kokosmjölk är också på vår allergilista numer.
  • miracle maker
    Kavat skrev 2011-06-22 23:10:31 följande:
    Miraclemaker, oj!!! Jag trodde det var rätt säkert, dp de inte skrev något sådant när kg frågade för oj, det måste vara 3 år sedan!! Men ändå, man tror ju liksom att de har "koll". Tycker också att vi borde trycka på livsmedelsverket eller/ och producenterna!! Hm, hur gör man en lista lättast?
    Vi kan väl alla mailbomba de största producenterna samtidigt kanske?!   Så kanske de inser att de kan spara både tid och pengar på att ange viktig info på förpackningarna istället...

En lista kan man kanske göra i medlemstråden, eller att man låter en person hålla i listan och övriga personer inboxar över sina riktiga namn och ev. adresser.  Antar att många kanske inte vill lämna den informationen i dolda tråden heller, eller  vad säger ni andra som berörs av det här? Kan fördydliga för dem som inte läst mitt ursprungliga inlägg om att vi pratar om att göra en lista över alla som reagerar på glukossirap, druvsocker etc, för att försöka få livsmedelsverket att ändra sina riktlinjer så att även dessa ingredienser måste ursprungsdeklareras i innehållsförteckningar.

Kom gärna med förslag!!
  • NoahLeah

Hejsan.
    Är lite nybliven allergiker så måste fråga en sak. Jag är tydligen allergisk mot björk, timotej och hasselnöt och har hört att det då kan finnas en hel del korsallergier? Vart kan man hitta information om detta och ska man undvika alla typer av nötter när man bara visat allergi mot en sort??
    Fick en rejäl allergichoch efter att ha ätit grill/pepparchips och är lite nojig efter det..kanske var det så att det fanns spår av hasselnöt där i??

• LokesMammi
    NoahLeah skrev 2011-06-23 10:01:28 följande:
    Hejsan.
    Är lite nybliven allergiker så måste fråga en sak. Jag är tydligen allergisk mot björk, timotej och hasselnöt och har hört att det då kan finnas en hel del korsallergier? Vart kan man hitta information om detta och ska man undvika alla typer av nötter när man bara visat allergi mot en sort??
    Fick en rejäl allergichoch efter att ha ätit grill/pepparchips och är lite nojig efter det..kanske var det så att det fanns spår av hasselnöt där i??
    Googla! Flört
    Jag är allergisk mot jordnöt men inget annat av det man kan vara allergisk mot i korsallergi. Alla nötter är inte nötter. Jornöt, mandel, kokosnöt t.ex är ingen nöt! Björk o hasselnöt är vanligt i korsallergi.
    Loke 11/1-2011
  • Molina

Ni som har barn som är överkänsliga mot myggbett hur stora blir dom? Hur ser dom ut?
    Just nu har Moa flera myggbett som är riktigt stora och tokröda plus att hon har lite feber kan man få det vid en sån allergi?

• t0va

Jag är det och mina blir jättestora, men jag fick tips om att äta allergimedicin och specifikt kestine då blir det inte lika stor reaktion. Hurvida jag fått feber eller inte är svårt att säga eftersom jag fått de flesta när jag varit ute på läger och då sovit dåligt, ätiti dåligt och druckit dåligt... så vad som är vad med feber/feberkänsla vet jag itne.