• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Vad bakar man på istället för vetemjöl i bröd? Tänkte baka dels rena vetefrukostbröd, fast utan vete och surdegsbröd med råg och ngn ersättning för vete. Går det bra att baka utan vete? Är det ngn ide att försöka?

• Allrona

Det är alltså jag själv som ska testa vara utan vete för att se om jag blir bättre av det

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-22 20:23:19 följande:
    Vad skönt! Vänta några veckor med rätt kost (minst) innan du gör förändringar. Det kanske är som du sägerMen det skadar ju inte att skriva upp vad han ätit innan magen svullnar och se om du hittar samband. Jag skulle nog bara skriva upp senaste två målen (6 timmars) intag vid magsvullnad, hade inte letat längre tillbaks.

Och om det hänger ihop med illaluktande bajs, så hade jag tagit senaste dygnet. Alltså först svullnar magen och sen kommer stinkbajs? Klart det kan vara längre tillbaks... Men jag hade inte letat längre tillbaks i nuläget.

Magen är ju fortfarande i olag, det kan ta ett par månader innan den läkt helt. Så jag hade nog inte tagit bort något mer om du inte märker att han antingen mår väldigt dåligt av det eller att du då hittar ett rakt samband vid tre tillfällen med samma sak.
    Ja, jag får börja föra matdagbok. Känns som ett måste.
    Känns också som om den här kosten borde fungera ganska så bra, som om det antingen är något misstag som skett eller att han som du skriver är i olag ännu. tack för råden!

älsklingen: Tack! Nej, vi har kört 2 veckor nu, men vi äter inte baskost då vår bvc avrådde från det fram tills att vi träffar dietisten. Just nu äter han utan sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter och alla dess släktingar, fisk, skaldjur nötter och kyckling.

Amanda är som vanligt. Skrikig och jävlig. Förstår inte vad det är med den ungen. Sover hela nätterna ibland numera och är så glad som bara hon kan vara men oftast så är hon som ett litet skrikmonster som varken vill sova eller leka. Men inga fler infektioner iaf och inga fler astma besvär så något är ju bra där med.

Hur har era barn det?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-22 20:25:26 följande:
    Det är alltså jag själv som ska testa vara utan vete för att se om jag blir bättre av det
    Ska du vara utan enbart vete eller även vetestärkelse?
  • mithrandil
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:31:12 följande:
    Ska du vara utan enbart vete eller även vetestärkelse?
    gluten skulle det stå.
  • t0va
    Allrona skrev 2011-06-22 20:25:26 följande:
    tefflimpan på utan allt bloggen testade jag till sonen, han gillade den och både jag och sambon tyckte den var helt ok, vi hoppade över solrosfröna eftersom det var till sonen så med det tror jag brödet blir ännu bättre. http://utanallt.blogspot.com/search/label/Bröd

Sen går det säkert att ersätta för andra varianter av bröd också men så långt har vi inte kommit än. 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-22 20:19:48 följande:
    Han har inte stått på baskost så länge va ?? Kan ju hända att det tar lite tid =) Skönt att höra att han mår bättre nu i allafall..
    Hur mår lilltjejen ??

Saffe : Vi chansar nog på stripsen då =) sist funkade det absolut inte, men det verkar skilja från gång till gång. Likadant med strips från mc donalds. Vissa gånger reagerar hon inte alls och andra med eksem över hela magen och antingen förstoppning eller diarré.. Lite som lotteri ;)
    de har en "allergipärm" på Ikea som jag bläddrade i sist jag var där. tror det var glukossirap, dextros, druvsocker & maltodextrin i allt, även pommesen.
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:35:30 följande:
    de har en "allergipärm" på Ikea som jag bläddrade i sist jag var där. tror det var glukossirap, dextros, druvsocker & maltodextrin i allt, även pommesen.
    Märkligt, för det innehöll inte stripsen på det ikea jag var på ( tittade med i pärmen ) Kan det kanske vara olika från Ikea till Ikea ??
    FrökenLindström skrev 2011-06-22 20:24:37 följande:
    Lotteri?

Fattar inte hur så många vågar chansa. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det i onödan. bättre o ta med mat hemifrån. 
    Jo fast saken är den att hon ska tåla stripsen enligt konstens alla regler. Så egentligen tror jag mer på att det kanske legat smulor vid bordet eller att vi som sitter bredvid inte är tillräckligt nogranna... Eller kommit i kontakt med något hon inte tål. Och det kan likaväl hända maten vi har med oss.
    Jag hade ju givetvis inte chansat om jag visste att de innehöll något hon inte tål. Och framförallt inte om hon skulle få kraftiga reaktioner,
  • Tibell

Mithrandil : Det låter som om hon har samma humör som min höna ;)
    Barnen mår bra. Vi har de senaste dagarna testat att dra ner lite på Bellas astmamediciner, vet inte riktigt än om det funkar. Hon blir ju flåsig och stönig vid framförallt vid lek och får även lite bukandning och indragningar. Men hon mår inte dåligt av det och hade samma symtom när hon hade 1 dos till, så vi står kvar på detta tills vidare.
    Har telefonkontakt med hennes läkare på måndag så ska se vad hon säger om saken.
    På fredag nästa vecka ska vi göra ny vägning och mätning. Hoppas att det hänt massor sedan sist =)

Tilde äter inte sädesslagsfri kost än. Hemma gör hon det, men inte på dagis. Magen blir svullen dagligen men det beror säkert på kosten på dagis. Hon ska bara vara där i 2 veckor till och sen ska vi testa ordentligt utan. Vi orkar inte krångla med dagis.
    Ska ta upp frågor om eventuella allergitester på Tilde när jag pratar med läkaren på måndag.
    Sen kan vi alltid tacka allt regn för att barnen mår bättre i sina pollenallergier ;)