• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lantani

Med sjukvårdrådgivningens hjälp kom vi fram till att det säkerligen är gräspollen min 10,5 månaders reagerar på..
    Någon mer här med små barn som inte tål gräs? Hur lindra?
    Måste ha någon typ av ögondroppar, eftersom hennes ögon har varit svullna och röda sedan i torsdags förra veckan, men försöker vänta tills på måndag, när vårdcentralen öppnar, annars är det helgvårdcentralen som gäller, men där är ingen tidsbokning, bara dropp in.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • tes 75

Lantani: vår ettåring som reagerar starkt på gräs ger vi nässpray (har glömt namnet) och aerius.

• Maddisen80

Hej när jag åkte til timrå för 12 dagar sedan blev jag stoppad för att jag hade mjölkfritt smör med trots att jag hade blivit lovad av sas om jag har intyg att jag inte tål gluten och mjölk så skulle jag få ta med mig ändå och då hämtade hon en annan vakt och han sa att de gick bra, jag ska flyga hem på måndag hoppas att de går bra

• tes 75
    Lantani skrev 2011-06-25 09:20:38 följande:
    Med sjukvårdrådgivningens hjälp kom vi fram till att det säkerligen är gräspollen min 10,5 månaders reagerar på..
    Någon mer här med små barn som inte tål gräs? Hur lindra?
    Måste ha någon typ av ögondroppar, eftersom hennes ögon har varit svullna och röda sedan i torsdags förra veckan, men försöker vänta tills på måndag, när vårdcentralen öppnar, annars är det helgvårdcentralen som gäller, men där är ingen tidsbokning, bara dropp in.
    tes 75 skrev 2011-06-25 10:31:02 följande:
    Lantani: vår ettåring som reagerar starkt på gräs ger vi nässpray (har glömt namnet) och aerius.
    avamys heter nässprayen. skrevs ut av barnens allergiläkare
  • Tibell

Tes: oj gick eran läkare med på det ? Tildes läkare gick med på att Tilde fick den men inte Bella.. Den är ju från 6 år.
    Bella har Iofs behövt den lika mycket som Tilde :( men nu när vi haft regn hur länge som helst ser vi inga allergibesvär hos barnen.. Skönt :)

• Lantani
    tes 75 skrev 2011-06-25 10:31:02 följande:
    Fick ni detta genom vårdcentralen eller?
    Vår dotter reagerar iprincip bara i ögonen.
  • Tibell

Vilka besvär hade din lilla nu igen ?? Är hon mycket känslig ??
    Stackars små :(

• Lantani
    Tibell skrev 2011-06-25 11:32:34 följande:
    Vilka besvär hade din lilla nu igen ?? Är hon mycket känslig ??
    Stackars små :(
    Om du menar mig, så har hon ganska besvärligt med ögonen. Började i torsdags förra veckan och trodde då att hon fått in skräp i de ögat som var rött, så i fredags var vi nere på vårdcentralen, där de sa ögoninflammation.
    I lördags var åda ögonen röda efter att vi varit ute.
    I onsdags fick hon droppar mot ögoninflammation som inte hjälpt ett dugg och dessutom inget var.
    Igår blev hon jätteröd och började klia i sina ögon efter att vi låtit henne sitta i gräset.
    Morgonen ser det bra ut, men framåt kvällen brukar hon vara jätteröd och irriterad i sina ögon
  • Tibell

Lantani : menade egentligen tes flicka :) men det låter helt klart som att din lilla inte tål gräset.
    Ring och be om aerius och ett par bra ögondroppar!
    Hoppas hon mår bättre snart !

• Slippy
    Hej!

Skrev i äggtråden tidigare, men den här tråden brukar ju vara lite mer aktiv så jag provar här också.

Det har äntligen blivit dax för oss att provocera ägg på lilltjejen.
    Fick brev på posten från hennes doktor efter att dom fått svar på RAST.
    Han skrev att vi skulle "testa försiktigt med ägg i tillagad (kokt) form".

Kommer ihåg att jag läste här i tråden (eller om det kanske va i allergitråden) att vissa fått scheman för hur provoceringen skulle gå till. Nån som har något att dela med sig av? Har för mig att sockerkaka var ett alternativ. Hur har ni som provocerat gått till väga?