• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-06-22 22:13:00 följande:
    Tack för svaren. Jag fick med mig lailas gula hem från affären så nu är det bara att börja testa men kan jag alltså ersätta vanligt mjöl i recept med lika mycket lailas gula? Någon som gjort pajdeg på det? Finns recept på baksidan. Ska göra paj till midsommar men vill ju inte att den ska bli dålig
    Lite sent för midsommar, men till annat tillfälle. Jag brukar använda ca 1/3 teff & 2/3 lailas gula när jag gör pajdeg, då blir det inte så dyrt (eftersom teffen är snordyr) och ev bismak från Lailasen döljs. (Kan lätt bli lite bismak av enbart lailas om man inte har någon annan smaksättning med tycker jag - i vissa saker funkar det bra som det är och annat får det bismak i även om recepten är likartade)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Miralicia - hann inte göra paj bakade däremot bröd på lailas och jag håller med om att det var ngn konstig bismak. Konsistensen blev helt ok men smaken var sådär.. Blandade bovetemjöl och lailas.

• mithrandil

Amanda fick sin lilla portion med havregrynsgröt i frukost idag igen.
    Inga spyor och normal konsistens på avföringen fast det luktade avlopp.
    Humöret har varit lite upp och ner men faktiskt ganska så tjurigt, hade lite blåsbildning innanför blöjan men inte som det brukar vara när hon ätit mjölk. Vad säger ni? Fortsätta imorn igen?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-25 11:31:36 följande:
    Tes: oj gick eran läkare med på det ? Tildes läkare gick med på att Tilde fick den men inte Bella.. Den är ju från 6 år.
    Bella har Iofs behövt den lika mycket som Tilde :( men nu när vi haft regn hur länge som helst ser vi inga allergibesvär hos barnen.. Skönt :)
    det var sköterskan jag pratade med via tfn som föreslog avamys, & sedan kom recepten utan att vi personligen pratat med läkaren. antar att de regelmässigt skriver ut avamys där.. (de har hand om väldigt allergiska barn på den kliniken, så jag antar att de har rutin på de flesta allergimediciner)
    Tibell skrev 2011-06-25 11:32:34 följande:
    Vilka besvär hade din lilla nu igen ?? Är hon mycket känslig ??
    Stackars små :(
    rinnsnuva & kliande ögon. aningen påverkad andning också.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-25 20:56:57 följande:

Amanda fick sin lilla portion med havregrynsgröt i frukost idag igen.
    Inga spyor och normal konsistens på avföringen fast det luktade avlopp.
    Humöret har varit lite upp och ner men faktiskt ganska så tjurigt, hade lite blåsbildning innanför blöjan men inte som det brukar vara när hon ätit mjölk. Vad säger ni? Fortsätta imorn igen?

prova några dagar. 3 brukar väl vara lagom. båda våra fick tilltagande symptom av havre när vi provocerade, där lillan sedan hade urkass mage i över en vecka. och sonen bajsade ned sig efter han somnat dag tre med havre. så var beredd på det om ni skulle få reaktion.
  • annakoh1209

jag tål ej gräs o det är så besvärligt. måste ta min allergimedicin innan jag ens kan gå ut o leka med mina söner pälsdjursallergin gör sig påmind med rejält nu höll grannens katt o nu gör hela kroppen ont o sticks.

min yngsta son reagerade på körsbär igår o det ingår ju i gruppen röda bär som han är allergisk emot så det blir inga fler såna nu,

på min sons dagis går deet en kille som knappt tål någonting födoämnesallergi i den gruppen tål han inte något nästan finns det någon i denna gruppen som har en sån allergisk son eller dotter som kan ge lite av sina erfarenheter

• Tibell

Mithrandil : tycker också du ska testa vidare.. Håller tummarna :)

Tes : stackars liten :( men mår hon bättre vid sämre väder ? Det gör både jag och flickorna. Men såg på nyheterna att det fina vädret kommer nu.. Så snart börjar väl näsorna och ögonen rinna på dem :( ska kolla med läkaren om Bella kan få Avamys med.. Borde väl gå?
    Tycker inte aeriusen hjälper fullt ut.. Tycker du??

• tes 75
    Tibell skrev 2011-06-25 22:07:52 följande:
    Mithrandil : tycker också du ska testa vidare.. Håller tummarna :)

Tes : stackars liten :( men mår hon bättre vid sämre väder ? Det gör både jag och flickorna. Men såg på nyheterna att det fina vädret kommer nu.. Så snart börjar väl näsorna och ögonen rinna på dem :( ska kolla med läkaren om Bella kan få Avamys med.. Borde väl gå?
    Tycker inte aeriusen hjälper fullt ut.. Tycker du??
    jo, man mår ju alltid bättre när det regnar. men vi har alltid vädringsluckorna öppna i lägenheten så vi har nog rätt mycket pollen inomhus (& städar alldeles för sällan, ehm.. ), så de har båda varir rätt påverkade hela pollensäsongen, den minsta värre än storebror. ang aerius så vet jag inte riktigt. båda är dessutom förkylda nu, men vi ger aerius mer som "varför inte". det är ju så svårt att veta hur så små barn mår & om de känner lindring av medicinering.
  • Tibell

Vi försöker inte ha det öppet så mycket bara för att barnen ( och jag själv ) ska få lite vila från pollen..
    Så det kanske är därför de mått bättre nu ett tag .. Och i kombination med att det spöregnat läänge nu.. Urtrist!
    Men imorgon kommer solen och aeriusen plockas fram.
    Daglig medicinering för astman får hon redan, den behövs nog bara höjas!
    Vad har din stora för symtom ?