• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-06-22 21:30:55 följande:
    En annan sak jag läste häromdagen som bara beror er vuxna med veteallergi eller DH.

Vin kan innehålla vete!
    Tydligen så tätar de vintunnnor med vetemjöl och använder även vete för att skynda på jäsning i billigare vinsorter!
    Enligt hon som skrev det så hade hon själv sett det i Frankrike men visste att de gjorde samma i Tyskland och Italien. Hon drack själv mest säkra viner och enligt henne funkade det med de Österrikiska, Sydafrikanska, Australiensiska, Nya Zeeländska eller Chilienska viner hon druckit. Och så då inte de billigaste vinerna.
    MEn va i hel******! Får man inte dricka vin nu heller......inte för att jag gör det nu när jag ammar.......men ibland gör man det o då är det pump o ersättning.......men hallå!!!!
    Loke 11/1-2011
  • Allrona

Tack för svaren. Jag fick med mig lailas gula hem från affären så nu är det bara att börja testa men kan jag alltså ersätta vanligt mjöl i recept med lika mycket lailas gula? Någon som gjort pajdeg på det? Finns recept på baksidan. Ska göra paj till midsommar men vill ju inte att den ska bli dålig

• LokesMammi
    Allrona skrev 2011-06-22 22:13:00 följande:
    Tack för svaren. Jag fick med mig lailas gula hem från affären så nu är det bara att börja testa men kan jag alltså ersätta vanligt mjöl i recept med lika mycket lailas gula? Någon som gjort pajdeg på det? Finns recept på baksidan. Ska göra paj till midsommar men vill ju inte att den ska bli dålig
    Jag frågade dietisten när jag var där idag om man kan använda det mjölet som vanligt mjöl o det fungerar sa hon. Testa. Gör en liten provpaj först! =)
    Loke 11/1-2011
  • Allrona

Suzzy - tack, då testar jag.

En fråga till visst kan jag äta bovete? Köpte boveteflingor, står att de är glutenfria men om jag ska ta bort vete, funkar de då?

• t0va
    Allrona skrev 2011-06-22 22:36:25 följande:
    Suzzy - tack, då testar jag.

En fråga till visst kan jag äta bovete? Köpte boveteflingor, står att de är glutenfria men om jag ska ta bort vete, funkar de då?
    japp det kan du testa http://sv.wikipedia.org/wiki/Bovete
  • Mela78

Har någon här erfarenhet av att resa lite längre bort, Asien tänker jag främst på?

• Winglur
    mithrandil skrev 2011-06-22 21:26:50 följande:
    Du vill väl helst inte få en reaktion först?
    Bara en tanke, får du reaktion på mjölken så får du nog gott och väl vänta 1mån innan du kan provocera igen.
    Jag skulle avbryta mjölk och testa laktosfritt istället.
    Nej, självklart vill jag inte att hon ska få någon reaktion, men iom att hon ännu inte visat någon reaktion på mjölken, så ska vi väl fortsätta testa med det?
    Och om hon sedan får en reaktion, så undrade jag om vi då ska bryta och vänta ett tag, innan vi provar med laktosfritt, eller om vi kan gå på laktosfritt direkt vid ev reaktion för att se om symtomen försvinner, och att det då alltså är laktosintolerans?
  • Kavat

Whiila, eftersom hon än så länge bara är gasig, enligt vad du skrivit så byt rätt över till laktosfritt mjölk. Och håll samma mängd några dagar. Försvinner inte gasigheten så hade jag tagit bort det igen och gjort om provoceringen när hon är ok igen. Och då med laktosfritt från början.

• Kavat

Miraclemaker, oj!!! Jag trodde det var rätt säkert, dp de inte skrev något sådant när kg frågade för oj, det måste vara 3 år sedan!! Men ändå, man tror ju liksom att de har "koll". Tycker också att vi borde trycka på livsmedelsverket eller/ och producenterna!! Hm, hur gör man en lista lättast?