• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Winglur skrev 2011-06-22 21:10:41 följande:
    Hej hej. 
    Jag måste be om lite råd ang min dotter (2½ år).
    Vi har sedan hon var 6 månader gammal uteslutit mjölkprotein.
    I förrgår började vi provocera igen, och än så länge har hon inte visat några tecken på reaktion förutom att hon är något gasigare än vanligt. Andra gånger när vi har provocerat har hon ganska direkt reagerat genom att få sura uppstötningar, sämre sömn och knepig mage.

Nu funderar vi på om det kan vara så att hon är Laktosintolerant, vi har ju faktiskt aldrig testat det.
    Men hur ska vi då göra för att testa det? Ska vi fortsätta provocera med mjölk i några dagar till, för att se om det blir någon reaktion, och sedan gå därifrån över till laktos (om hon reagerar på proteinet) och se om det ger sig?
    Eller, hur länge ska vi provocera med mjölk innan vi kan vara säkra på att hon tål det?

Tacksam för svar! :) 
    jag tror rådet är att man provocerar med laktosfritt, för att ta en sak i taget så att säga.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:53:12 följande:
    Ja, ett hiskeligt jäkla humör. Blir tokig.

Håller tummarna att hon blir helt bra på sädesslagsfri kost.
    Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Nån som vet nån falukorv som inte innehåller druvsocker?
    Scans och Lithell har druvsocker från majs.
  • Winglur
    tes 75 skrev 2011-06-22 21:12:12 följande:
    jag tror rådet är att man provocerar med laktosfritt, för att ta en sak i taget så att säga.
    Jaså?
    Det har vår dietist aldrig sagt något om. :S
    Men om det visar sig att hon reagerar på mjölk och sedan provar laktos, så tar vi ju en sak i taget? 
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-06-22 21:11:07 följande:
    lokala falukorvar brukar vara fria från druvsocker. här i Uppsala är det Andersson & Tillmans. Melkers är också utan tillsatser.
    Tack, ska se om vår lilla lantaffär kanske kan ha någon falukorv inne.
    Kan ju vara kul att kunna ha något snabblagat hemma.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:51:40 följande:
    här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.

så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.

nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.

och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.

blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?

Gråter 
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-22 21:22:10 följande:
    Okej.. så lithells som vi brukade köra med är okej då?
    Även barnens varmkorv?

Hur vet man vad maltodextrin, druvsocker och glukossirapen är gjord av?
    Måste man skriva massa mail?

Kan du tipsa om någon buljong som är okej?
    Läser och läser i affärerna men alltid är det nåt.
  • mithrandil
    Winglur skrev 2011-06-22 21:23:34 följande:
    Jaså?
    Det har vår dietist aldrig sagt något om. :S
    Men om det visar sig att hon reagerar på mjölk och sedan provar laktos, så tar vi ju en sak i taget? 
    Du vill väl helst inte få en reaktion först?
    Bara en tanke, får du reaktion på mjölken så får du nog gott och väl vänta 1mån innan du kan provocera igen.
    Jag skulle avbryta mjölk och testa laktosfritt istället.
  • Kavat

En annan sak jag läste häromdagen som bara beror er vuxna med veteallergi eller DH.

Vin kan innehålla vete!
    Tydligen så tätar de vintunnnor med vetemjöl och använder även vete för att skynda på jäsning i billigare vinsorter!
    Enligt hon som skrev det så hade hon själv sett det i Frankrike men visste att de gjorde samma i Tyskland och Italien. Hon drack själv mest säkra viner och enligt henne funkade det med de Österrikiska, Sydafrikanska, Australiensiska, Nya Zeeländska eller Chilienska viner hon druckit. Och så då inte de billigaste vinerna.

• miracle maker
    Kavat skrev 2011-06-22 21:22:10 följande:
    Måste varna för Scan, detta svar fick jag för en tid sedan när jag frågade om ursprunget till druvsocker i deras produkter:

"Hej igen
    Idag har vi i den Bredbara Pastejen druvsocker framställt av majs. Men detta kan ändras till vete utan att vi får veta om det. Då det inte finns ursprungsmärkning på druvsocker vet vi inte om när det sker förändring. Detta gäller inte bara pastejen utan alla våra produkter.  Svårt för dig!"

Däremot är deras klassiska falukorv fri från druvsocker då den bör ju funka ändå!
    http://www.scan.se/sitebase/default.aspx?page=sitebase/produkt.aspx?prodId=6200&artId=620276&cat=1&ref=1&pageId=1748
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-06-22 21:25:25 följande:
    Okej.. så lithells som vi brukade köra med är okej då?
    Även barnens varmkorv?

Hur vet man vad maltodextrin, druvsocker och glukossirapen är gjord av?
    Måste man skriva massa mail?

Kan du tipsa om någon buljong som är okej?
    Läser och läser i affärerna men alltid är det nåt.
    Jag mailar alltid om alla produkter som innehåller glukossirap, druvsocker, dextros eller stärkelsesirap. Otroligt omständigt, men vad ska man göra?

Jag har faktiskt bråkat lite med Axfood om det där med ursprungsmärkning... jag framförde ett enkelt önskemål om att de skulle införa ursprungsmärkning av dessa ingredienser på innehållsförteckningarna, men fick bara den sura länken från livsmedelsverket tillbaka, om att "endast gluten måste deklareras och att glukossirap innehåller för liten proteinmängd för att vare sig glutenintoleranta eller veteallergiker ska kunna reagera på det. "

Har faktiskt funderat på om vi skulle gå ihop och be celiakiförbundet driva frågan om att även druvsocker etc bör ursprungsmärkas då det bevisligen är så många här som reagerar på det. Det skulle ju underlätta vår vardag något enormt!