• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75

här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.

så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.

nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.

och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.

blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?

Gråter 

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-22 20:48:52 följande:
    Mithrandil : Det låter som om hon har samma humör som min höna ;)
    Barnen mår bra. Vi har de senaste dagarna testat att dra ner lite på Bellas astmamediciner, vet inte riktigt än om det funkar. Hon blir ju flåsig och stönig vid framförallt vid lek och får även lite bukandning och indragningar. Men hon mår inte dåligt av det och hade samma symtom när hon hade 1 dos till, så vi står kvar på detta tills vidare.
    Har telefonkontakt med hennes läkare på måndag så ska se vad hon säger om saken.
    På fredag nästa vecka ska vi göra ny vägning och mätning. Hoppas att det hänt massor sedan sist =)

Tilde äter inte sädesslagsfri kost än. Hemma gör hon det, men inte på dagis. Magen blir svullen dagligen men det beror säkert på kosten på dagis. Hon ska bara vara där i 2 veckor till och sen ska vi testa ordentligt utan. Vi orkar inte krångla med dagis.
    Ska ta upp frågor om eventuella allergitester på Tilde när jag pratar med läkaren på måndag.
    Sen kan vi alltid tacka allt regn för att barnen mår bättre i sina pollenallergier ;)
    Ja, ett hiskeligt jäkla humör. Blir tokig.

Håller tummarna att hon blir helt bra på sädesslagsfri kost.
    Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Nån som vet nån falukorv som inte innehåller druvsocker?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-22 20:48:30 följande:
    Mithrandil - jag börjar med vete
    Då kanske lailas gula är en bra ide.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • saffe
    FrökenLindström skrev 2011-06-22 20:24:37 följande:
    Lotteri?

Fattar inte hur så många vågar chansa. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det i onödan. bättre o ta med mat hemifrån. 
    Beror nog på hur gammalt barnet är oxå. Min äldsta dotter är riktigt trött på att vi tar med mat till henne och vill ibland helt enkelt inte äta det jag tar med. Så om det då finns mat som hon "borde" klara så händer det att vi chansar. Ofta går det bra och ibland inte, kan ju bero på kontamination t.ex. Men jag tycker att man måste chansa lite ibland om dom inte får livshotande reaktioner. Varför undvika något i onödan? Barnen blir ju tillräckligt socialt handikappade ändå.
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:53:12 följande:

Kan ju berätta att alexanders tok gung och det här med att ständigt vagga fram och tillbaka eller åla sig omkring helt försvunnit med hans nya kost. Alla de besvär som du skrivit att även tilde har så jag håller tummarna för att även hennes problem löser sig när hon får äta rätt mat!!

Åh vad underbart =) Man blir så glad när man hör barn som mår dåligt och som sedan får må bra <3

Jag hoppas Tilde kost ska ge resultat. Jag tycker hon mått bättre sedan vi drog ner massvis på sädesslagen, ska bli spännande att se hur hon blir när det åker bort helt =)
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:51:40 följande:
    här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.

så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.

nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.

och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.

blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?

Gråter 
    Oj.. Jag kan inte säga annat än att jag lider med er.. Jag ska tänka mig för en extra gång innan jag klagar på våra allergier, det finns uppenbarligen dom som har det MYCKET värre. Kram
  • LokesMammi
    Allrona skrev 2011-06-22 20:52:11 följande:
    Är i affären nu Kan jag ersätta mjöl i vanligt bröd med lailas gula?
    Jag har fått recept på lailas gula, den är som vanligt mjöl!
    Loke 11/1-2011
  • Winglur

Hej hej. 
    Jag måste be om lite råd ang min dotter (2½ år).
    Vi har sedan hon var 6 månader gammal uteslutit mjölkprotein.
    I förrgår började vi provocera igen, och än så länge har hon inte visat några tecken på reaktion förutom att hon är något gasigare än vanligt. Andra gånger när vi har provocerat har hon ganska direkt reagerat genom att få sura uppstötningar, sämre sömn och knepig mage.

Nu funderar vi på om det kan vara så att hon är Laktosintolerant, vi har ju faktiskt aldrig testat det.
    Men hur ska vi då göra för att testa det? Ska vi fortsätta provocera med mjölk i några dagar till, för att se om det blir någon reaktion, och sedan gå därifrån över till laktos (om hon reagerar på proteinet) och se om det ger sig?
    Eller, hur länge ska vi provocera med mjölk innan vi kan vara säkra på att hon tål det?

Tacksam för svar! :) 

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-22 20:53:12 följande:

lokala falukorvar brukar vara fria från druvsocker. här i Uppsala är det Andersson & Tillmans. Melkers är också utan tillsatser.