• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    t0va skrev 2011-06-23 21:19:40 följande:
    Jag är det och mina blir jättestora, men jag fick tips om att äta allergimedicin och specifikt kestine då blir det inte lika stor reaktion. Hurvida jag fått feber eller inte är svårt att säga eftersom jag fått de flesta när jag varit ute på läger och då sovit dåligt, ätiti dåligt och druckit dåligt... så vad som är vad med feber/feberkänsla vet jag itne. 
    Ok allergimedicin funkar, då får jag testa att öka på hennes aerius.... Tack.
  • t0va

är hotdogs ok att äta även om man är känslig mot vete, tänkte på druvsockret i. Theo ska på sitt första barnkalas nästa vecka och det ska serveras hotdogs så mamman undrar ifall han kan äta det. Vi har bara provat falukorv eftersom vi inte äter hotdogs hemma själva. 

• LokesMammi
    t0va skrev 2011-06-23 22:00:06 följande:
    är hotdogs ok att äta även om man är känslig mot vete, tänkte på druvsockret i. Theo ska på sitt första barnkalas nästa vecka och det ska serveras hotdogs så mamman undrar ifall han kan äta det. Vi har bara provat falukorv eftersom vi inte äter hotdogs hemma själva. 
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........
    Loke 11/1-2011
  • t0va
    LokesMammi skrev 2011-06-23 22:01:37 följande:
    Känner man av druvsocker om man är allergisk mot vete? Det har inte läkaren sagt.........
    tror det, har läst här om folk som reagerat på druvsocker som är från vete. Eftersom vi kör på baskost nu för att sen lägga till saker så tar vi det säkra före det osäkra. 
  • ViFrånLandet
    Det beror lite på hur känslig man är... Vår son reagerar på vete samt vetestärkelse men verkar klara av druvsocker gjort på vete =) Andra här i tråden reagerar dock på det också, så lite olika som sagt.
  • LokesMammi
    ViFrånLandet skrev 2011-06-23 22:14:02 följande:
    Det beror lite på hur känslig man är... Vår son reagerar på vete samt vetestärkelse men verkar klara av druvsocker gjort på vete =) Andra här i tråden reagerar dock på det också, så lite olika som sagt.
    Ok. Svårt o veta hur det är med honom då han ammas.........
    Loke 11/1-2011
  • Tibell

troll : så här kan Tildes se ut och ännu värre till och med..

Vi har blivit tillsagda att ge aerius när hon får dessa stora bett..

• mithrandil

googlar man så står det att de allra flesta klarar druvsocker, maltodextrin och liknande gjord på vete, sen är väl frågan om man tycker det är värt att testa eller inte.
    Här har vi tagit bort allt för att barnen ska bli bra, så får vi hellre tillföra det senare.

t0va: eftersom ni äter baskost skulle jag i ditt fall struntat i korven.
    Ni kan inte ta med er något eget? Eller om de kan steka nån falukorvsskiva istället?
    Vad äter han förresten för falukorv? De flesta innehåller nämnligen också druvsocker.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-06-23 22:22:00 följande:

googlar man så står det att de allra flesta klarar druvsocker, maltodextrin och liknande gjord på vete, sen är väl frågan om man tycker det är värt att testa eller inte.
    Här har vi tagit bort allt för att barnen ska bli bra, så får vi hellre tillföra det senare.

t0va: eftersom ni äter baskost skulle jag i ditt fall struntat i korven.
    Ni kan inte ta med er något eget? Eller om de kan steka nån falukorvsskiva istället?
    Vad äter han förresten för falukorv? De flesta innehåller nämnligen också druvsocker.

jodå vi kan ta med eget, tar med allt annat så det är ju inget problem. Var mest nyfiken på hur det ligger till, kan om inte vara bra att veta för andra grilltillfällen senare. Tror det är scans falukorv som inte innehåller druvsocker, har det uppskrivet vad det var förnågot. 
  • Molina

Älsklingen: Tack för bilden, Moas byggbett ser precis likadana ut och så har hon lyckats fått 2st nära varann på benet nu och hela benet är uppsvullet, hur många aerius ger du? Vi ger henne redan 1 om dagen pga av pollen så man tycker ju att den borde hjälpa men vi får ge max 2 så vi får väl testa och höja.
    Brukar Tilde säga om dom gör ont? Moa säger att hela benet gör ont så man blir ju lite nojjig plus att hon fått feber nu också.