• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-06-26 23:40:22 följande:
    Är det inte soja i den? Har för mig jag har läst det, kanske kan vara något sådant som han reagerar på. Skriv nr vad som finns i så är det lättare att hjälpa dig. 
    Ja, du har rätt.
    Har stått innehåller soja på alla oboy paket jag läst på. (olika märken alltså)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : vad var det för glass ? Kan den ha innehållit något annat han reagerat mot ? Kanske bäst att försöka provocera med ren havre ?
    Hur mår han idag ?

Till amanda borde du kanske kunna testa havredryck? Vet ju inte riktigt hur det funkar eftersom Bella inte tål några sädesslag.

• Kavat

Älsklingen, ååå vad skönt!! Missade det helt när jag bara varit inne snabbt här i helgen. Tänk att det var så lätt. får mig ännu mer säker på min sak att det inte är normalt att vara förstoppad och bajsa grönt och andra saker som många dietister och läkare verkar tycka är "normalt".

• Kavat

Hej Blå Myran, trevligt att se dig här igen! Hur går det med barnen? Mår A bra, visst misstänkte väl dagis matallergier? Och hur går det med vete för S? Och för sig själv, hur funkar det, har du smör på smörgåsarna , går det framåt?

• Kavat

Mithandril, jag hade tagit bort för båda helt och ev. Gjort om för Amanda senare. Blåsbildning, hur menar du och var? Det enda som är helt hundra märkt med ren havre är just sempers rena havregrynsgröt och ev det som finns i andra glutenfria produkter. Imat och solhavre, havredrycker är inte gjort av ren havre men det är mätbart under glutengränsen. Men det innebär inte att det inte är veteprotein i. Jag reagerar för övrigt med klådda av imat så det är även för mycket gluten i för mig. Så jag hade hållt mig till enbart ren havre vid ev. provoceringar. Och nej lita på dig själv säger jag. Jag hade tagit bort för båda nu och om du är osäker på Amanda gjort om hennes provoceringen senare. Men barn är väldigt smarta ibland och kan själva känna om de mår kasst. Hur många barn är det som inte gillar tårta liksom?!? Vår tjej storgrät när det var tårta när hon var mellan 1-2,5 år, inna vi kom på alla allergier...

• annakoh1209

oj kan det vara soja han reagerar på? för det har han inte gjort med något annat som innehåller soja

• ViFrånLandet

Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!

Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?

Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

• Allrona
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 10:20:38 följande:

Vad jobbigt alla verkar ha det, både vuxna som barn =( Här hemma flyter allt på ganska bra faktiskt, ingen som helst påverkan av pollen så troligtvis är det bara björk han reagerar på =) tror även vi kommit fram till att han klarar druvsocker, han kan iaf äta några olika korvsorter utan problem!

Dock fick han smaka lite zwipperglass i förrgår och den kvällen och natten var inte rolig, han vred och vände sig, grät och gnydde, precis så som han blir när han ätit något han inte tål... Ser dock inget i innehållet han borde reagera på, förslag någon? Det var hallonsmak, aldrig testat hallon innan, står inte med i ingredienslistan heller, ska jag tro att det är arom från hallon de använt sig av och kan det vara det som var boven?

Ingredienser: vatten, socker, syra (citronsyra, askorbinsyra), färgämnen (betakaroten, karamellfärg, karmin), stabiliseringsmedel (pektin), arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat).

rött färgämne? Brukar han klara det?
  • annakoh1209
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 10:20:38 följande:

finns dem barnen som reagerar på citronsyra kan vara den som är boven i dramat för er?
    på onsdag får vi svart på vitt vad 2åringen inte tål mer än röda bär, mjölk,äpple,päron
  • ViFrånLandet

Hmm, vad äter han för röda saker tro? Kan bara komma på tomat, paprika och vattenmelon, inga saker där färgämne använts vad jag vet... Vad brukar det finnas i för produkter? *semesterhjärna*

Allrona skrev 2011-06-27 10:51:24 följande:
    rött färgämne? Brukar han klara det?