• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209

ja jag undrar också det  angående piggelin
    men det kan ju inte vara det för min 2åring kan dricka oboy utan problem så är nog inget med soja på han. mn 5åringen reagerar helt klart på något mer än mjölk, päron o parfym

• Mela78
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 14:31:39 följande:
    men det kan ju inte vara det för min 2åring kan dricka oboy utan problem så är nog inget med soja på han. mn 5åringen reagerar helt klart på något mer än mjölk, päron o parfym
    Fast det är sojalecitin i Oboy, inte alla som reagerar på det om är allergiska mot soja. I Piggelin är gummi arabicum (?), en baljväxtbaserad tillsatsämne som en del sojaallergiker reagerar på. 

Vår dotter tål sojalecitin, men inga baljväxtbaserade tillsatsämnen. Hon är dessutom mycket känsligare mot de baljväxtbaserade tillsatsämnena än soja! 
  • Allrona
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 14:31:39 följande:
    Fast om jag förstod det rätt var det sojalecitin i oboy? Sojalecitin klarar de flesta sojaallergiker att äta. Däremot är det vanligt att man inte klarar stabiliseringsmedel som är gjorda av sojasläktingar, tex gummi arabicum som finns i piggelin.
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-06-27 14:49:53 följande:
    Vill förtydliga att Melas inlägg inte fanns där när jag började skriva mitt
    Blev väldigt lika svar där!
  • Tibell
    Allrona skrev 2011-06-27 12:38:21 följande:
    Vad skönt! Men jobbigt att inte Tilde tål sädesslag, fast å andra sidan bra att hitta felet. Hur går det med din man, är han också säker på detta nu?
    Nä det vill jag inte påstå =/ Men men , i detta fallet har han inget att säga till om.

Tildes mage efter 1 macka och havredryck...

Pratade med läkaren idag. Hon tyckte inte vi skulle ta bort sädesslagen , inte alla i allafall.  Men just nu känner jag att jag gör det som känns bäst. Denna läkaren kommer sluta efter sommaren och vi kommer få en ny. Och har vi då märkt skillnad på Tilde under semestern kommer jag kräva ett intyg.
    Den enda positiva med samtalet var att vi bokade in ett pricktest på båda flickorna i höst ( för pollen ) och att hon blev glad över att höra att Bella inte längre behöver lactulose..
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-06-27 09:36:08 följande:
    Hej Blå Myran, trevligt att se dig här igen! Hur går det med barnen? Mår A bra, visst misstänkte väl dagis matallergier? Och hur går det med vete för S? Och för sig själv, hur funkar det, har du smör på smörgåsarna , går det framåt?
    För egen del har jag tagit bort smör på macka, för det blev lätt för mycket. Men eftersom jag vet att jag inte blir så dålig av någon tsk smör så är jag inte lika nervös när jag går på restaurang. Jag tål också ge-t och fårost. Men att testa bulle på jobbet var att utmana ödet! Jag provocerade i dubbel bemärkelse när jag sa att om det bjuds på möte och inte finns något alternativ måste det vara för att den är mjölkfri

Albin; Tja, det är samma. Ska till läkare nu i veckan och ska komma ihåg att fråga om eksemet och magen. Jag tycker ju inte det är något fel på honom - med det tyckte jag ju inte om S heller förän hon blev riktigt dålig. Jag har ju henne som referens, och jag vet inte när hon började reagera på sädesslag, kanske redan när hon ammade??

Sofie: Sädesslag går bra än så länge. just börjat med råg. Kanske lite för tidigt eftersom vi knappt hunnit testa rå vete. Och hur sjutton märkar man dåligt humör när hon har sånna besvär av gräs??  Idag ringde dagis och undrade vad de skulle göra för att hon var aldeleds svullen under ögonen och kliade sig så hela tiden att hon inte kunde göra något. Inte undra på att humöret är explosivt då! Opatanol ögondroppar tog slut häromdagen och igår glömde jag det när jag var vid apoteket. Har visserligen gett livostin ist men de är nog inte riktigt lika bra. Eller så är det för att halterna är så höga. Dags för bad och lakansbyte, så hoppas jag på regn imorgon så hon får en fin födelsedag Kyss
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-06-27 13:40:21 följande:
    Nej, oatleys glass innehåller inte guar eller ngn annan sojasläkting. Men jag undrar om de inte har bytt recept för ngt år sedan för jag har för mig att dottern inte kunde äta colasmaken förut men när jag kollade för ngn månad sedan hittade jag ingen sojasläkting i den!
    ah, det var xantangummi. som vi reagerar på..
  • Mela78

Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 

• Allrona
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 
    Egentligen inte. Min dotter hade bara mjölkallergi konstaterad när vi var i thailand. Vi beställde oftast ris med stekt ren kyckling till henne och det funkade bra överallt.