• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:37:18 följande:
    finns dem barnen som reagerar på citronsyra kan vara den som är boven i dramat för er?
    på onsdag får vi svart på vitt vad 2åringen inte tål mer än röda bär, mjölk,äpple,päron

citronsyra klarar han, men tack för tanken!

Ska ni få svar på rast? eller prick-/lapptesta? Lycka till!

• annakoh1209
    ViFrånLandet skrev 2011-06-27 11:39:34 följande:

citronsyra klarar han, men tack för tanken!

Ska ni få svar på rast? eller prick-/lapptesta? Lycka till!

ja vi ska ta prick test på onsdag o sen utreda hans astma
    men jag börjar bli lite orolig att 5åringen inte tål soja, för han reagerar på O´boy som är mjölkfri men innehåller något med soja,

sen kan det vara smaken av hallon som ert barn reagerar på även om det inte finns, mina söner reagerar på piggelin glass som har päron smak men det innehåller ingen päron
  • Allrona
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:44:51 följande:
    men jag börjar bli lite orolig att 5åringen inte tål soja, för han reagerar på O´boy som är mjölkfri men innehåller något med soja,

sen kan det vara smaken av hallon som ert barn reagerar på även om det inte finns, mina söner reagerar på piggelin glass som har päron smak men det innehåller ingen päron
    Piggelin innehåller gummi arabicum som är en sojasläkting!
  • ViFrånLandet
    annakoh1209 skrev 2011-06-27 11:44:51 följande:

Okej, lycka till som sagt!

Det kan inte vara sojasläktingen i piggelin de/han reagerar på? Tänkte eftersom du misstänker soja i oboyen... Många mjölkallergiska barn utvecklar ju även allergi mot soja, så det är ju ingen omöjlighet tänker jag.

Vi ska testa med frysta hallon så småningom, bra att veta om han kan plocka av mormor och morfars hallonbuske sen eller om man måste hålla stenkoll på honom...

• Tibell

Kavat : tack :) ja det känns helt underbart, och overkligt. Hon har ju ätit lactulos dagligen sedan 3 månades ålder och ändå varit hård och bajsat riktigt mossgrönt!
    Jag hoppas verkligen det håller i sig.. Vore fantastiskt!

Vi börjar känna oss mer och mer säkra på att Tilde inte tål sädesslag. Hon har varit utan i bara några dagar men magen såg bättre ut och hon klättrade inte runt som en tok dagarna i ända..
    Men sen fick hon pasta till middag igår, hon åt inte så mycket men magen blev stor direkt. Och hon har knappt ätit sen dess :( och bara klättrat runt. Sitta stilla vid matbordet är ingen ide att ens drömma om utan hon far mest runt som en propeller...
    Hoppas verkligen läkaren ringer idag.. Har en hel del att ta upp med henne!

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-06-27 12:22:36 följande:
    Kavat : tack :) ja det känns helt underbart, och overkligt. Hon har ju ätit lactulos dagligen sedan 3 månades ålder och ändå varit hård och bajsat riktigt mossgrönt!

Vi börjar känna oss mer och mer säkra på att Tilde inte tål sädesslag. Hon har varit utan i bara några dagar men magen såg bättre ut och hon klättrade inte runt som en tok dagarna i ända..
    Men sen fick hon pasta till middag igår, hon åt inte så mycket men magen blev stor direkt. Och hon har knappt ätit sen dess :( och bara klättrat runt. Sitta stilla vid matbordet är ingen ide att ens drömma om utan hon far mest runt som en propeller...

Hoppas verkligen ni får läkaren med er så Tilde slipper sädeslag även på förskolan, för i mina ögon är det inget snack om vad det är som ställer till det för henne..!

Och verkligen jätteskönt att slippa lactulosen! Vi provade tre dagar här hemma utan men nej, han får gå på det ett tag till.. Han får dock ingen monsterdos, bara 5ml/dag =)

• Allrona
    Tibell skrev 2011-06-27 12:22:36 följande:

Vad skönt! Men jobbigt att inte Tilde tål sädesslag, fast å andra sidan bra att hitta felet. Hur går det med din man, är han också säker på detta nu?
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-26 23:29:36 följande:
    Imorse vägrade amanda äta sin havregrynsgröt, tog bara några få skedar.
    Lite blåsbildning idag igen men annars tycker jag hon mått bra.
    Kan man prova nån annan havreprodukt istället för gröt om hon blivit less?

alexander fick världens diarre och röda prickar i hela munnen och på läpparna och han åt bara lite havreglass.
    Havregrynsgröten, grädden och havredrycken vägrade han röra. Min känsla säger mig att det är färdigprovocerat med havre för hans del? Men jag är också en mjäkig mamma. vad tycker ni?

Älsklingen: Gud, så glad jag blir av att läsa detta!! Äntligen! All möda gav tillslut resultat.
    Kramar <3
    var det Oatlys glass? för den innehåller väl guarkärnmjöl el likn? har jag för mig iaf..
  • Allrona

Nej, oatleys glass innehåller inte guar eller ngn annan sojasläkting. Men jag undrar om de inte har bytt recept för ngt år sedan för jag har för mig att dottern inte kunde äta colasmaken förut men när jag kollade för ngn månad sedan hittade jag ingen sojasläkting i den!

• Lantani

Hemma efter ett besök hos allergisköterskan på vårdcentralen.
    Ordinationen blev lomodal ögondroppar vid behov. Oftast ger man inte någon antihistamin om de bara reagerar på ögonen. Så nu hoppas vi att hon slipper såmycket bäsvär.

Sen frågade jag också om mig själv, har pollenallergi+mot vissa djur.Går på allergitabeltter, pulmicort (under västa pollensäsongen), brickanyl vid behov, ögondroppar lectrolyn och tidigare även antasten privin vid behov (brukar bli ca 2 gånger/pollensäson),

Men nu har de slutat med antasten privin och tydligen finns inget likvärdigt. Frågade vad jag isåfall gör om jag inte får bort allergin med lectrolyndropparna, då är det tydligen kortisonbehandling som gäller. Någon som har mer koll på detta eller som haft antasten privin tidigare?

Alvin 081114 och Alice 100807