• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Lantani
    Kavat skrev 2011-06-30 11:30:53 följande:
    Lantani, låt henne krypa massor i gräs och åk upp till akuten och kräv remiss!
    Ja funderade faktiskt på att göra så!
    Ringde iallafall upp till barnallergimottagningen och fick prata med en jättebra sköterska som gärna gav mig råd!
    Hon sa att livostin ögondroppar inte har någon nedre åldersgräns, så man kan testa ge de till henne och se ifall de hjälper bättre när det är som värst, men använda lomodal som förbyggande.
    Det låter väl rimligt? Hoppas nu på att livostin hjälper lite mer på henne.
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Tibell

Bläää.. deppar lite =/
    Bellas mage har funkat felfritt nu sen hon fick neocaten.. Och idag var det stenhårt igen!
    Får ångest och inbillar mig att allt kommer bli som innan, stora doser lactulos och ändå en höna som knappt bajsar.
    Det enda positiva var att det inte var grått/grön i allafall...
    Hon har fått "veteprickar" runt munnen och var ordentligt svullen om magen i förrgår samt att hon sov dåligt den natten. Nu ser magen bättre ut men hon fiser massa..
    Jag HOPPAS verkligen att hon fått i sig spår av vete/havre. Låter kanske knas men jag vill inte gå tillbaka till ruta ett..

Dessutom är hon lite småfebrig och har krupp med.. Bläää

• Tillalamm

Fattar inte riktigt detta.

Min pojk är överkänslig mot mycket - mjölk, gluten, ris, ägg, bovete mm. Han får prickar eller eksem runt munnen om man får i sig av det han inte tål.

Nåväl. Sedan vi uteslutit allt detta ur hans kost har han inte haft prickar eller eksem på ca 6 mån. För tre veckor sedan testade jag (på en läkares inrådan) en tsk rismjölk på honom för att se reaktionen. Det dröjde ca 1 timme sedan hade han eksem runt munnen. Alltså tål han fortfarande inte ris.

Jag återgick direkt till den vanliga kosten som han tålde innan vi provocerade. Dock är eksemen fortfarande kvar och det ser ut som att det kommer nya röda prickar - trots att han inte får något av det han inte tål. Det känns precis som att det är något av det han tålde tidigare som han helt plötsligt reagerar på nu bara för att vi provocerade.

Kan det vara så? Idéer eller erfarenheter?

• Suri

En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.

• Mela78
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.

Vet inte hur hårda kraven egentligen är för att få adrenalinpenna, du kommer säkert få säkrare svar av någon mer erfaren här. Har för mig att för att få adrenalinpenna ska man ha fått anafylaktisk chock-reaktion. Och efter er son fick det av spår av borde han kunna vara en av de som alltid ska ha en med sig.

Vår son har också cashew och pistageallergi. Har åt en åttondels cashewnöt ur en nötblandning strax innan han skulle fylla två. Låg ett par pistage i blandningen, så pistageallergin utvecklade han på den enda gången på spår av. Läkaren kallade hans reaktion för anafylaktisk reaktion, ej chock. Vi har ingen adrenalinpenna i dagsläget, har inte heller efterfrågat sådan, än.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-29 12:53:42 följande:
    Oatleys produkter är mätta att de innehåller under tillåtna glutenmängden för en gluteninoterant, men som jag skrev innebär det inte helt fritt från veteprotein eller gluten. Jag reagerar som sagt..

Får hon blåsor av kisset sådär så är det väl ett rätt säkert tecken på att hon inte tål det. Kisset ligger ju emot huden hela tiden i blöjan. Det är typ så patchtest funkar. Min lille får blåsor av fisk bl.a.

Hur går det för er?
    Okej. Så dumt. Jag hade precis fått för mig att de bara innehöll ren havre.
    Men hur som haver åker havre bort här ytterligare ett litet tag. Alexander drack typ 2dl med havredryck och har fasan i mig skrikigt större delen av tiden i över 1 dygn. Magen är svullen och han pruttar hela tiden. Först var han hård i magen och sen blev han riktigt rutten, om du ursäktar detaljerna. Prickar i ansiktet har han också fått så något i havreprodukterna reagerar han ju iaf på.

såg idag att jag hade missat tiden hos dietisten. Var helt säker på att vi skulle dit imorn men så var det idag redan. Måste ringa och fråga om man inte kan få en akuttid eller något. nu har vi ju väntat så länge och så missar jag det. Tröttsamt.

Hur har ni det? {#emotions_dlg.flower}
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : hur vi har det ser du en bit upp :(

Hur funkar det med havre för Amanda ? För Alexanders del låter det som att det inte funkar så bra :(

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-30 23:15:19 följande:
    Mithrandil : hur vi har det ser du en bit upp :(

Hur funkar det med havre för Amanda ? För Alexanders del låter det som att det inte funkar så bra :(
    Jag tycker att det gick relativt.
    Hon sov ju bra men var lite konstig i magen, om ändå inte dålig. Sen fick hon blåsor i blöjan.
    Gav upp ett litet tag till. Tänkte låta henne vila upp magen lite så går det säkert ännu bättre nästa gång.
    Dessutom är det för min del helt ointressant att hon ska klara av att äta havre om inte alexander gör det.
    Här hemma äter vi alla samma ändå. Enda sättet att undvika misstag.
  • mithrandil

Älsklingen: Troligtvis så har väl din lilla fått i sig något hon inte borde ha?
    Eftersom hon har så tydliga reaktioner på det. Tror inte det är neocaten som slutat göra nytta mot hennes förstoppning när hon samtidigt har "veteprickar" och liknande.

Håller tummarna för att magen repar sig snabbt!!