• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : Ja det låter ju som att ni alla skulle må bättre på sädesslagsfritt =) Äter ni fritt från soja, ägg, baljväxter och sådant med ??

Och ja, det känns ju som att hon fått i sig något, har ingen aning om vad dock. Hon är ju rätt känslig och reagerar på väldigt små mängder så det kan lika gärna vara smulor eller liknande..

Så här ser hon ut...

( ignonera minen ;) )

Det är väldigt lite så jag antar att det är glukossirap hon fått i sig. Av vetemjöl eller liknande blir det mycket mer. Iförrgår hade hon även runt ögonen..
    Gav henne lite movicol idag och håller tummarna att det inte blir stopp och vi måste börja om från ruta 1..
  • Suri

Tack Mela 78 för ditt svar. Det är så läskigt tycker jag med nötallergi (även om de eg är frön). Vi har fått direktiven att han inte får äta några nötter eller jordnötter, ni med? Nu
    Är man ju med honom jämt, men sedan när han vill gå hem till kompisar själv och leka kommer jag att vara jättenojjig. Vet inte om jag vill ha penna heller.. Den kommer att stressa och oroa mig mer, men sedan tänker jag hur det kommer att kännas när man står där utan, när den beövs?

• Ela

Usch, vad många som har det riktigt jobbigt?

Tack för svar för kortison och pricktest. Vi har inte smort in mellantjejen med kortison på över en vecka och hon ska testas på måndag så det borde vara ok. Hon har en hel del eksem även om de inte ser jätteilskna ut så vi utgår ju ifrån att det är något mer än nötter hon inte tål. Man undrar ju bara vad. Vi ser inte att eksemen blir värre när hon äter ägg (som lillebror är allergisk mot) så det borde vara något annat.

Lillebror får ju inget med ägg eller nötter så hans eksem är borta även om han lätt blir rödflammig när han ålar sig fram och så - hans hud verkar väldigt känslig. Han sover dock fortfarande väldigt väldigt dåligt och han är lika överaktiv som tidigare. Läkaren trodde att det skulle lugna sig när man tagit bort allergenerna men det har det alltså inte. Det får oss att fundera om det är något mer han inte tål eller om han helt enkelt är sådan. Det vore surt om det skulle kunna avhjälpas genom att ta bort något mer utan att vi vet om det för vi går på knäna av sömnbristen. Sonen verkar må bra dock och det är ju huvudsaken.

Till sist en fråga om gräsallergi. Kan det ge symptom i form av ont i munnen? Jag har haft det i några veckor och även tryck över bihålorna och täppt näsa. Jag inbillar mig att det blir värre när jag suttit mycket i gräs men jag vet inte om det just är inbillning eftersom det helt plötsligt är så mycket allergitänk här hemma.

• Mela78
    Suri skrev 2011-07-01 10:07:06 följande:
    Tack Mela 78 för ditt svar. Det är så läskigt tycker jag med nötallergi (även om de eg är frön). Vi har fått direktiven att han inte får äta några nötter eller jordnötter, ni med? Nu
    Är man ju med honom jämt, men sedan när han vill gå hem till kompisar själv och leka kommer jag att vara jättenojjig. Vet inte om jag vill ha penna heller.. Den kommer att stressa och oroa mig mer, men sedan tänker jag hur det kommer att kännas när man står där utan, när den beövs?
    Vi har fått "rådet" att det är upp till oss om vi vill ge sonen andra nötter, mandlar o. dyl. Han är ju inte allergisk mot andra än C och P, men nötter kan tydligen i överlag innehålla spår av andra nötter utan att det mer specifikt än att det kan förekomma nötter. Så vi har valt att hålla riktigt strikt, inga nötter el. likande, inte ens spår av. V lär barnen vad de är allergiska mot, och att ALDRIG ta emot mat som inte helt uppenbart är ok utan att fråga om det innehåller något de är allergiska mot (tex dricka mjölk är ok, men inte saft som kan innehålla allergen de inte tål). Sonen har nu blivit rätt så duktig på detta! Dottern börjar nu förstå att hon inte kan äta och dricka allt som andra kan.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-07-01 09:59:04 följande:
    Mithrandil : Ja det låter ju som att ni alla skulle må bättre på sädesslagsfritt =) Äter ni fritt från soja, ägg, baljväxter och sådant med ??

Och ja, det känns ju som att hon fått i sig något, har ingen aning om vad dock. Hon är ju rätt känslig och reagerar på väldigt små mängder så det kan lika gärna vara smulor eller liknande..

Så här ser hon ut...

( ignonera minen ;) )

Det är väldigt lite så jag antar att det är glukossirap hon fått i sig. Av vetemjöl eller liknande blir det mycket mer. Iförrgår hade hon även runt ögonen..
    Gav henne lite movicol idag och håller tummarna att det inte blir stopp och vi måste börja om från ruta 1..
    Ja, vi äter fritt från mjölk, ägg, soja och baljväxter, samtliga sädesslag, även nötter, fisk och skaldjur men de mesta har vi väntat med för att allergologen tyckte Amanda skulle bli över 1 år innan hon testar viss mat.
    Nu blev hon ju 1år förra torsdagen så nu väntar vi bara på att få komma till dietisten så vi kan få hjälp att återinföra så mycket som bara går. Glömde totalt bort tiden vi hade hos dietisten igår. kom på det igårkväll men har vi tur nu så kunde de ordna en tid till oss på måndag men annars får vi snällt vänta tills aug. vi som redan väntat så länge för en tid. Men det är ju mitt eget fel.

Sådär ser amanda också ut kring munnen ibland, men jag har inte sett någon koppling med nånting förutom att hon förut kunde få så om hon åt enagos gröt och välling.

Hoppas Bella blir bra snart. Du ska se att allt kommer ordna till sig igen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • trållmor

Jag är ju så sällan här inne, men måste fråga er ändå. Vi har ju varit till barnmottagningen igen, men fick träffa en ny läkare den här gången. Vi åkte dit för Aliina och Neelahs skull. Neelah för gräsallergi och Aliina för pollen. Hon vi fick träffa blev jätteförvånad över att medicinerna vi har för födoämnena inte fungerar för detta problem. Vad får ni för mediciner för gräs- och pollenallergi? Hon sa det inte fanns nåt att förskriva, utan allt fanns receptfritt. Stämmer det? Kommer ju bli ÄNNU dyrare om det är så Hon skrev ut ögondroppar iaf, och så fick vi köpa munlösande receptfritt. Sen har vi ju Aerius, Airomir och Tavegyl på det.

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell

Var på nytt bvc besök idag, gick både bra och dåligt. Bra är att Tilde nu, 4 år gammal, faktiskt väger över 15 kg och är snart 1 meter =) Hon följer sin kurva perfekt

Sen har vi då Bellabusan. Hon hade inte ökat ett enda gram sedan april men hade i allafall ökat 2 cm...sedan oktober.
    Hennes kurva ser verkligen inge vidare ut, VARFÖR växer inte ungen ?? 20 månader gammal och väger nu 8.7 och är 76 lång ( kort ?? )

• Jasusu

Snabb fråga!

Är det svårt att få förnyat vårdbidrag efter de första 1-2 åren?Fick brev idag om att jag måste skicka in ansökan och jag har egentligen ingen ork till et.
    Just merkostnadsbiten är ju det tyngsta och tar mest tid att räkna ut. 

• Ulrika77

Hej!

Tänkte fråga er med erfarenhet av födoämnesallergier...

Min dotter på snart 2,5 år har testat positivt (3+) för hund och hasselnöt på pricktest. Hundallergin hade vi själva konstaterat eftersom hon fått nässelutslag vid kontakt med min mammas hundar, vi vet också att hon är allergisk mot valnöt då hon fått kraftig rodnad, klåda och nässelutslag efter att ha fått i sig rå valnöt. Hon har dock ätit många produkter som innehåller relativt hög halt hasselnöt utan att få någon reaktion alls.

Hennes läkare på barnmottagningen tycker att vi ska undvika allt som kan innehålla spår av nöt. Hon menar att en allergi kan förvärras av exponering och att hasselnötsallergin kanske ligger mer latent och ännu inte visar några symtom, men att det kan bryta ut i framtiden. Samtidigt sa hon att problem med nässelutslag brukar avta med tiden...Jag tycker man hör lite olika bud, läste någonstans att så länge som man inte har symtom ska man inte utesluta något födoämne, har även läst att pricktesterna kan vara falskt positiva? Vi vill ju verkligen inte riskera att en nötallergi förvärras, samtidigt känns det drastiskt att utesluta allt som kan innehålla spår av nöt då hon aldrig fått någon reaktion vid annat tillfälle än då hon ätit rå valnöt. Självklart kommer vi inte ge henne några råa nötter alls men allt annat som ev. kan innehålla nöt som hon äter idag utan problem, ska vi ta bort det också??

Vad har ni andra fått för råd? Har någon annan varit med om positivt pricktest utan att man får reaktion vid annan exponering? Och ska man ta det säkra före det osäkra och utesluta alla (träd-)nötsorter?

Tacksam för råd då detta med födoämnesallergi är nytt för oss! 

• Molina
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.
    Tycker absolut du ska fråga en efter en adrenalinspruta och betapredtabletter om du inte har sånna.
    Min dotter har en adrenalinspruta för hennes mjölkallergi och även om en ambulans hinner komma om man ger betapredkur så känns en spruta 100% bättre i trygghetsväg, fy för nötallergier, är glad om min tjej slipper den allergin, räcker med en envis mjölkallergi.

Har fått svar från min dotters mjölkallergitestning och hon hamnade på en skala av 4 av 5 så hon klassas som svår mjölkallergi och dom säger att vi ska under alla omständigheter helt mjölkfritt och dom kan inte garantera att det inte sätter sig i luftrören fast provoceringen visade inget på det men skalan på allergin talar för en så pass svår allergi.... F-N rent av sagt sorry tjejer.