• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-06-27 22:39:56 följande:
    Egentligen inte. Min dotter hade bara mjölkallergi konstaterad när vi var i thailand. Vi beställde oftast ris med stekt ren kyckling till henne och det funkade bra överallt.
    Så det var inga problem när ni gjorde specialbeställning? Tror du att risken för kontamination är stor, eller har de kunskap/respekt för allergier som du uppfattade det?

Vet inte om jag är helt knäpp som en överväger denna resa med alla dessa allergier i kombination med stor okunskap om språk, seder odyl... (kan ju så klart engelska)
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-27 08:41:36 följande:
    Mithrandil : vad var det för glass ? Kan den ha innehållit något annat han reagerat mot ? Kanske bäst att försöka provocera med ren havre ?
    Hur mår han idag ?

Till amanda borde du kanske kunna testa havredryck? Vet ju inte riktigt hur det funkar eftersom Bella inte tål några sädesslag.
    Tack.. det var Oatlys havreglass. Ser inget i innehållsförteckningen som han skulle reagera mot. Med alexander misstänker jag egentligen enbart sädesslag och ägg och när vi plockade bort allt från hans kost har han blivit som en helt annan unge. Han vägrar äta allt annat som är havrebaserat än just havreglassen så havre får gå bort för honom.

kavat: Tack!
    blåsbildning, alltså hon blir röd och får som blåsor innanför blöjan. Främst framtill, ser mycket finare ut baktill.
    Annars tycker jag hon är som vanligt. Har sovit 4 hela nätter här nu och det har aldrig hänt förut.
    Vad jag har förstått så ska väl oatly ha ren havre? Vår förra dietist här i vbg sa det iaf?
    Men är det så så är det kanske givet då. Amanda försöker jag nog lite till med, tycker hon borde blivit mycket sämre ifall hon varit känslig/allergisk mot havre?

tes: tack! ja, det var oatlys havreglass. Hittade ingenting om soja eller släktingar i innehållsförteckningen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mela - hon var ju bara 1 år när vi åkte. Dessutom hade hon reaktion hela tiden eftersom vi inte hade fått bort allt hon var allergisk mot. Så vi har eg ingen aning om hon fick i sig lite mjölk. Men just mjölk är ju inget thailändarna använder i sin mat så det är ju en enkel allergi att resa dit med.

Däremot är ju thailändare väldigt hjälpsamma. De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på thailänska med allergierna då engelskan ofta är dålig. Vi hyrde hus och hade restaurang på området där vi ofta åt. Tanten som lagade mat där lärde sig ju vad S inte åt så där var det inga problem. Vi lagade även en del mat hemma som S åt innan vi gick ut och sen fick hon typ pommes eller nått att tugga på när bi andra åt. Men hon var ju som sagt bara 1 år.

Jag tror det kan funka bra. Vi tvekar inte att boka en ny resa, vi har ju inte lika mycket allergier som er att ta hänsyn till men vi kommer absolut åka igen

• tes 75
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 
    för oss skulle det vara för bökigt och nervöst, så vi väljer tyvärr bort asien som resmål för familjen. jag skulle inte kunna slappna av angående kontaminering av nötter & jordnötter i maten, och så är vi ju också känsliga för sojasåser, kokosmjölk, ägg, sädesslag & alla frukter, så det skulle bli för begränsat. jag har rest en hel del i sydostasien själv & med familjen (när sonen var 5 månader), & kommer sakna världsdelen. men ja, vi kan säkert åka senare när barnen är äldre & man vet mer hur pass känsliga de är & de själva kan meddela sig hur de mår. Sydamerika däremot, t ex Brasilien, känns som ett alternativ! de äter mycket grillat, rent, kött.
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-06-28 07:05:16 följande:
    för oss skulle det vara för bökigt och nervöst,
    jag skulle inte kunna slappna av angående kontaminering ...
    Allrona skrev 2011-06-28 06:20:19 följande:
    Mela - hon var ju bara 1 år när vi åkte. Dessutom hade hon reaktion hela tiden eftersom vi inte hade fått bort allt hon var allergisk mot. Så vi har eg ingen aning om hon fick i sig lite mjölk. Men just mjölk är ju inget thailändarna använder i sin mat så det är ju en enkel allergi att resa dit med.

Däremot är ju thailändare väldigt hjälpsamma. De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på thailänska med allergierna då engelskan ofta är dålig. Vi hyrde hus och hade restaurang på området där vi ofta åt. Tanten som lagade mat där lärde sig ju vad S inte åt så där var det inga problem. Vi lagade även en del mat hemma som S åt innan vi gick ut och sen fick hon typ pommes eller nått att tugga på när bi andra åt. Men hon var ju som sagt bara 1 år.

Jag tror det kan funka bra. Vi tvekar inte att boka en ny resa, vi har ju inte lika mycket allergier som er att ta hänsyn till men vi kommer absolut åka igen
    i maten, 
    Allrona skrev 2011-06-28 06:20:19 följande:
     De har troligen inte så stor kunskap om allergier men jag är övertygad om att de kommer göra allt för att hjälpa er. Försök få tag i en lapp på ... med allergierna då engelskan ofta är dålig. 

Jag är mycket mycket noga här hemma med barnens mat, tar aldrig risker med något. Så vi vet inte hur pass allergiska, eller rättare sagt hur pass allergisk dottern är mot vissa saker. Som ägg tex, det enda som visar sig på blodprov har hon inte fått i sig sedan hon fick det via bröstmjölken om man bortser från två gången då jag "provocerat" genom att dutta lite på ryggen vilket lett till reaktion båda gångerna.

Att inte kunna slappna och känslan av att utsätta barnen för onödiga risker är just det som tar emot. Vi åker till Malaysia om vi åker,  har en känsla av att vi ev. kan få ett erbjudande som lockar väldigt just nu. MEN det är det här med barnens allergier...
  • The Luckiest
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor.

Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?

Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!

Hur som helst vi skrev ut lappar http://celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!

Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?

• Mela78
    The Luckiest skrev 2011-06-28 11:38:26 följande:

Förlåt du kanske redan sagt det men hur gammalt är ditt/dina barn?

Vi åkte 2 månader till Thailand men då var dottern bara 7 månader när vi åkte. Så jag ammade lite samt hade med mig typ allt i burkmat. Vi hade tänkt ställa in resan när vi fick reda på dotterns allergier men allergidoktorn pushade oss att vi skulle åka. Jag är så glad att vi gjorde det!

Hur som helst vi skrev ut lappar celiaki.se/Jag-vill/resa/Okort/ där finns iofs bara några av dessa allergier men då fick vi det på thailändska iaf!!

Är barnet/barnen allergiska så att de reagerar via luft?

Dottern som har de flesta allergierna är drygt två år, sonen fyra år. Sonen verkar inte reagera via luft, dottern vet vi inte. Men tror inte, om hon reagerar luftburet så är det mot rå ägg eller om hon skulle vara nötallergiker utan att vi känner till det.

Om vi bestämmer oss för att åka kontaktar jag barnens läkare för att få Epipen eller liknande till barnen som säkerhet. Och kommer att bo i stor stad med nära till sjukhus.
    Finns en bok som jag tänkt beställa, oavsett om vi åker  http://www.bokia.se/no-thanks-im-allergic-4326246
    Om den är så bra som det verkar kan den underlätta resande framöver en hel del!

Vad  har er dotter för allergier, och vilka kände ni till när ni åkte?
  • The Luckiest
    Mela78 skrev 2011-06-28 22:26:59 följande:
    Dottern som har de flesta allergierna är drygt två år, sonen fyra år. Sonen verkar inte reagera via luft, dottern vet vi inte. Men tror inte, om hon reagerar luftburet så är det mot rå ägg eller om hon skulle vara nötallergiker utan att vi känner till det.

Om vi bestämmer oss för att åka kontaktar jag barnens läkare för att få Epipen eller liknande till barnen som säkerhet. Och kommer att bo i stor stad med nära till sjukhus.
    Finns en bok som jag tänkt beställa, oavsett om vi åker www.bokia.se/no-thanks-im-allergic-4326246
    Om den är så bra som det verkar kan den underlätta resande framöver en hel del!

Vad har er dotter för allergier, och vilka kände ni till när ni åkte?
    När vi åkte uteslöt vi de flesta sädesslag (utom majs), mjölk,soya (ägg-men det var hon inte allergisk mot) vi gav ju henne heller inga nätter eller liknande pga hennes ålder. Vi gav henne frukt men märkte där att det är mycket hon inte tål i fruktväg. Men så hade vi som sagt det lättare eftersom hon åt bukrmat. Vi hade 90 kg packning med oss ;)
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-28 00:41:02 följande:
    Tack.. det var Oatlys havreglass. Ser inget i innehållsförteckningen som han skulle reagera mot. Med alexander misstänker jag egentligen enbart sädesslag och ägg och när vi plockade bort allt från hans kost har han blivit som en helt annan unge. Han vägrar äta allt annat som är havrebaserat än just havreglassen så havre får gå bort för honom.

kavat: Tack!
    blåsbildning, alltså hon blir röd och får som blåsor innanför blöjan. Främst framtill, ser mycket finare ut baktill.
    Annars tycker jag hon är som vanligt. Har sovit 4 hela nätter här nu och det har aldrig hänt förut.
    Vad jag har förstått så ska väl oatly ha ren havre? Vår förra dietist här i vbg sa det iaf?
    Men är det så så är det kanske givet då. Amanda försöker jag nog lite till med, tycker hon borde blivit mycket sämre ifall hon varit känslig/allergisk mot havre?

tes: tack! ja, det var oatlys havreglass. Hittade ingenting om soja eller släktingar i innehållsförteckningen.
    Oatleys produkter är mätta att de innehåller under tillåtna glutenmängden för en gluteninoterant, men som jag skrev innebär det inte helt fritt från veteprotein eller gluten. Jag reagerar som sagt..

Får hon blåsor av kisset sådär så är det väl ett rätt säkert tecken på att hon inte tål det. Kisset ligger ju emot huden hela tiden i blöjan. Det är typ så patchtest funkar. Min lille får blåsor av fisk bl.a.

Hur går det för er?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-06-27 18:44:16 följande:
    För egen del har jag tagit bort smör på macka, för det blev lätt för mycket. Men eftersom jag vet att jag inte blir så dålig av någon tsk smör så är jag inte lika nervös när jag går på restaurang. Jag tål också ge-t och fårost. Men att testa bulle på jobbet var att utmana ödet! Jag provocerade i dubbel bemärkelse när jag sa att om det bjuds på möte och inte finns något alternativ måste det vara för att den är mjölkfri

Albin; Tja, det är samma. Ska till läkare nu i veckan och ska komma ihåg att fråga om eksemet och magen. Jag tycker ju inte det är något fel på honom - med det tyckte jag ju inte om S heller förän hon blev riktigt dålig. Jag har ju henne som referens, och jag vet inte när hon började reagera på sädesslag, kanske redan när hon ammade??

Sofie: Sädesslag går bra än så länge. just börjat med råg. Kanske lite för tidigt eftersom vi knappt hunnit testa rå vete. Och hur sjutton märkar man dåligt humör när hon har sånna besvär av gräs??  Idag ringde dagis och undrade vad de skulle göra för att hon var aldeleds svullen under ögonen och kliade sig så hela tiden att hon inte kunde göra något. Inte undra på att humöret är explosivt då! Opatanol ögondroppar tog slut häromdagen och igår glömde jag det när jag var vid apoteket. Har visserligen gett livostin ist men de är nog inte riktigt lika bra. Eller så är det för att halterna är så höga. Dags för bad och lakansbyte, så hoppas jag på regn imorgon så hon får en fin födelsedag Kyss
    Stackars Sofie! Gråter  Hoppas födelsedagen blev bra! {#emotions_dlg.flower}