• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    lessismore skrev 2011-08-17 23:00:05 följande:
    mithrandil: Vad jobbigt du har det, alla styrkekramar till dig! Jag har ju inte följt med i tråden men får du vårdbidrag för dem? Har för mig att jag läst om ngn som bodde i Farsta där det inte finns allergidagis och då bekostade kommunen resa för barnet (hämtning, lämning). Kan du få hjälp på så sätt? Tycker de om kött dina barn? Vit quinoa?
    För oss tog det en evighet att hitta rätt med diet och jag sa många ggr att jag inte orkade mer (då är jag inte ensamstående) så jag förstår dig helt och fullt! Kämpa på, allt gott!
    Haha.. ja, jag har nog sagt "jag orkar inet mer" fler gånger under de här 8mån än jag gjort i hela mitt liv men ändå fortsätter man pussla. Jag får inte vårdnadsbidrag. Har hittills varit mammaledig men dagarna börjar ta slut här nu så det är dags att börja jobba. Vi har allergidagis 1,5mil bort så det alternativet finns ju alltid om inte det inte fungerar på deras nuvarande förskola men jag vill helst att barnen ska få gå kvar här hemma eftersom det är här de behöver skaffa sig kompisar och eftersom det är här de kommer gå skolan sen.

Båda barnen älskar kött, men vi äter bara fläskkött just nu. quinoa har vi provat på nån gång bara och det går ner om jag kallar det för ris. Har du några goda maträtter är det bara att tipsa. Alla tips tas tacksamt emot.

vem är du förresten? Du måste vara ganska ny för jag känner inte igen dig?
    Hur många barn har du och vad har de för allergier?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-08-17 23:10:38 följande:
    Mithrandil: hoppas verkligen ni får ordning på allt. :) 

Idag testade vi rapsy glassen, den var ju jättegod och sonen mumsade massor. Var så underbart att kunna ge honom glass, han kan äta piggelin annars men är inte så förtjust i det. Idag fyller han ett år så det blev glass till efterrrätt och på lördag på hans kalas blir det pannkakstårta med glass. 

Andra tror väl man är knäpp i huvudet som är överlycklig för att man hittat en glass som fungerar. Han börjar ju bli så stor att han ser vad vi äter och vill ha likadant, vi andra åt chokladpudding och grädde och det var nästan så han inte accepterade att äta enbart vit glass. Men med några bananer som mutor så gick det bra. 
    Tack! Jag hoppas att jag minns denna känsla av panik när vi  väl ska till barnmott så jag står på mig och kräver ordentlig utredning. Varje annan gång har jag liksom gått med på vad de sagt även om jag inte tyckt om det. Man vill ju inte vara jobbig.

Har ni testat ge sorbe? Lejonet och björnen har jättegoda sorbeer som inte innehåller en massa konstigheter.
    Men det gäller ju som vanligt att läsa noga.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • barefoot
    mithrandil: Har presenterat mig lite längst ned på sid 1108. Och det absolut bästa tipset jag har är att rulla köttbullar av endast lammfärs och havssalt (lamm är bra aftersom de mest ätit gräs - deras naturliga föda och många klarar därför lamm bra), värma dem föriktigt under lock tillsammans med blandade finskurna grönsaker (blomkål tex) om de tål några grönsaker?, lägg i lite kokt vit quinoa i det varma matfettet som blir över när du hällt upp på tallrik och servera. Quinoa kokar jag på morognen och tar sedan fram som bas i flera rätter under dagen. Kom dock ihåg att hälla hett vatten över quinoan i ett durkslag och sedan skölja den innan du kokar i nytt vatten så att den blir av med bitterämnet på ytan (annars kan de reagera på detta så småningom!). Om du sedan får tid och orkar koka buljong på märgben som du fryser in i små isbitar och kompletterar en måltid med varje dag så tror jag ingen dietist kan klaga:) 

Här står om buljong
    http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46222d085676-buljong-for-nyfikna

Jag tog dock det säkra före det osäkra och använde bara märgben (utan kryddor) eftersom det viktigaste var att få ett naturlig lättupptagligt tillskott av kalcium. Det brukar finnas märgben att köpa frysta på många livsmedelsaffärer.

Kan tillägga att innan vi fick vår allergiske son var jag vegetarian i 13 år. Har med andra ord fått lära om allt jag visste om mat och kost...

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-17 21:53:47 följande:
    Ja, precis så är det. Förut åt vi majskorn till maten nån gång ibland. Nu är det majspasta, maizena, majskrokar och i princip majs eller majskolvar till maten dagligen. Majs och ris är det vi äter allra mest. Amanda har precis som du skriver diarre som vägrar ge med sig och dessutom prickar kring munnen som du skrev om din dotter.
    Idag är båda barnen svullna om magen, pruttar hela tiden och Alexander klagar på ont i magen och ont i benen? Kan man få benvärk av allergi eller är det något annat? dessutom har ingen av barnen varit still 3sekunder idag och bara skrikit och bråkat. Hyperaktiva som få. vet  inte om det har med mat eller dagis att göra men nu får det här vara slut annars får de som sagt lägga in oss för jag klarar inte mer. Dagis hade använt maizena som redning så jag tror att du har rätt angående majsen.

Kavat: Får ringa winnergård imorn och böna och be om ett lapptest, annars kanske vi kan få remiss av barnmott. För hon vill verkligen inte gå med på lapptest. har frågat flera gånger. Amanda får sår och blåsor i blöjan, men mest av kisset, inte ofta utav bajs men jag byter direkt hon gjort så det kanske inte hinner ligga mot tillräckligt länge. Hon fick ju också blåsbildning på hela hals/nacke och axelpartiet när hon var ca 8 mån av en mm stor bit ost i halsvecket så hon reagerar ju om hon får det på huden. det har jag dessutom berättat för winenrgård om. Funderar över om inte allergidagis är bäst ändå. Båda barnen blev sjuka av maten de fick från köket både igår och idag. Överjävligt. Det allra bästa hade kanske varit att hoppa över att jobba och stanna hemma men hur ska man ha råd med det när man är ensamstående.

alrro: Tack! :) Ja, jag har ringt barnmott och fick tid tills på fredag. Sköterskan sa att det inte alls var bra med en 700g viktnedgång på en mån med tanke på att hon äter som en häst och att hon upptill fortfarande har 5mål neocate dagligen. Hon sa också att de aldrig borde ha släppt viktutredningen förra gången. att hon tyckte de gjorde det för tidigt innan de hunnit se att hon verkligen hållt sig till sin nya kurva. Men jag vet inte vad de kan göra? Kommer iaf kräva att de ska ta vartenda test de kan för att ta reda på vad som är fel, i värsta fall får de lägga in oss. Kan de göra det? För jag orkar verkligen itne längre.
    jag får ledvärk av bl a majsstärkelse. och blir yr.
    mithrandil skrev 2011-08-17 23:12:14 följande:
    Haha.. ja, jag har nog sagt "jag orkar inet mer" fler gånger under de här 8mån än jag gjort i hela mitt liv men ändå fortsätter man pussla. Jag får inte vårdnadsbidrag. Har hittills varit mammaledig men dagarna börjar ta slut här nu så det är dags att börja jobba. Vi har allergidagis 1,5mil bort så det alternativet finns ju alltid om inte det inte fungerar på deras nuvarande förskola men jag vill helst att barnen ska få gå kvar här hemma eftersom det är här de behöver skaffa sig kompisar och eftersom det är här de kommer gå skolan sen.

Båda barnen älskar kött, men vi äter bara fläskkött just nu. quinoa har vi provat på nån gång bara och det går ner om jag kallar det för ris. Har du några goda maträtter är det bara att tipsa. Alla tips tas tacksamt emot.

fläskkött säger du. det är ju ett histaminfrisättande livsmedel, vilket kan ge allergiska reaktioner. jag har t ex slutat äta skinka på frukostriskakan eftersom jag får ont i huvudet & blir yr av det, och de gånger jag äter rent fläskkött eller bacon får jag en enorm tyngdkänsla efteråt, blir matt & får kort stubin ett tag efteråt. tycker mig se samma på sonen, för han har blivit ännu besvärligare än vanligt, kastat saker & bara vrålat utan att kunna berätta vad han är arg på, efter att han ätit fläsk.

• tes 75
    lessismore skrev 2011-08-18 00:12:00 följande:
    mithrandil: Har presenterat mig lite längst ned på sid 1108. Och det absolut bästa tipset jag har är att rulla köttbullar av endast lammfärs och havssalt (lamm är bra aftersom de mest ätit gräs - deras naturliga föda och många klarar därför lamm bra), värma dem föriktigt under lock tillsammans med blandade finskurna grönsaker (blomkål tex) om de tål några grönsaker?, lägg i lite kokt vit quinoa i det varma matfettet som blir över när du hällt upp på tallrik och servera. Quinoa kokar jag på morognen och tar sedan fram som bas i flera rätter under dagen. Kom dock ihåg att hälla hett vatten över quinoan i ett durkslag och sedan skölja den innan du kokar i nytt vatten så att den blir av med bitterämnet på ytan (annars kan de reagera på detta så småningom!). Om du sedan får tid och orkar koka buljong på märgben som du fryser in i små isbitar och kompletterar en måltid med varje dag så tror jag ingen dietist kan klaga:) 

Här står om buljong
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46...

Jag tog dock det säkra före det osäkra och använde bara märgben (utan kryddor) eftersom det viktigaste var att få ett naturlig lättupptagligt tillskott av kalcium. Det brukar finnas märgben att köpa frysta på många livsmedelsaffärer.

Kan tillägga att innan vi fick vår allergiske son var jag vegetarian i 13 år. Har med andra ord fått lära om allt jag visste om mat och kost...
    jag läste din presentation förut & glömde kommentera, men OJ vilket jättejobb du gör med kosten! att göra allt själv, från grunden, med så rena livsmedel som möjligt, det är ju vad man önskar att man gjorde men aldrig orkar genomföra.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-08-18 06:22:24 följande:
    jag får ledvärk av bl a majsstärkelse. och blir yr.
    mithrandil skrev 2011-08-17 23:12:14 följande:

fläskkött säger du. det är ju ett histaminfrisättande livsmedel, vilket kan ge allergiska reaktioner. jag har t ex slutat äta skinka på frukostriskakan eftersom jag får ont i huvudet & blir yr av det, och de gånger jag äter rent fläskkött eller bacon får jag en enorm tyngdkänsla efteråt, blir matt & får kort stubin ett tag efteråt. tycker mig se samma på sonen, för han har blivit ännu besvärligare än vanligt, kastat saker & bara vrålat utan att kunna berätta vad han är arg på, efter att han ätit fläsk.

apropå histaminrelaterad överkänslighet: www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt (powerpoint) även denna pdf är bra vad gäller översikt över alla sorters allergiska reaktioner: www.lio.se/pages/106736/BTFödoämnesallergi%20hos%20vuxna.pdf
  • FenomenaA
    lessismore skrev 2011-08-15 15:36:07 följande:
    Osäker om jag informerat här om allergianpassad barnomsorg i Uppsala - sprid gärna vidare!
    www.solvandanuppsala.dinstudio.se 
    Vad bra det ser ut! Det låter som rena himmelriket för rikigt känsliga barn. Har ni hittat barn nu?
    Om vår son var mer känslig så skulle vi absolut vara intresserade men som det är nu så tror vi kan kommer klara att gå på samma förskola som storasyrran. 
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 00:12:00 följande:

Här står om buljong
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46...

Jättebra tips. Sånt som jag också vill göra! Jag har haft storkok på kött och fryst in till sonen, men utan buljong! Han tål inte mjölk så han behöver ha i sig kalk! =)
    Loke 11/1-11
  • SanTan

Nu vill jag bara berätta lite!

I februari var vi på allergimottagningen för att kolla om båda våra barn var allergiska mot jordnötter, vilket vi misstänkt då dom båda fått reaktion (dock olika) av just jordnöt. Fram tills i februari har dom båda ätit Ballerina och nogger utan några problem.

Men då dom pricktestade jordnöt fick båda tjejerma även testa andra nötter och båda fick då en reaktion på hasselnöt. Dom tog blodprov och på RAST låg båda två på runt värdet 2-3, alltså lågt. (Jordnöt däremot låg på upp emot närmre 6 så det var ju inget snack om saken)

Så efter februari har dom nu inte fått äta nått med hasselnötter heller (inrådan från läkere), vilket dom kunde göra fram till att vi gjorde pricktestet!

Nu har jag igen  hört av mig till allergimottagningen för att höra hur vi ska göra. Ska vi undvika hasselnöt (som dom aldrig har reagerat emot) eller ska dom få äta?!?!
    JAg har lite funderingar om dom är korsallergiska mot hasselnöt (precis som jag)  och att dom då är LITE allergiska och som jag får ex klåda i öronen av att äta rena hasselnötter, men jag kan äta både nogger och ballerina utan problem.

Lilla tjejen säger också att hon får "ont i munnen" av råa morötter och ibland tomat (inga synbara reaktioner dock.)

Det hela slutade med att dom båda nu ska få komma och göra en provoaktion på hasselnöt på allergimottagningen! Bara för att ordagrant från sköterskan: "dom nu har varit ifrån hasselnöt så länge (6 mån) så nu kan dom uppvisa en reaktion, och eftersom det var vi som sa att dom inte skulle äta detta så får vi ta på oss att göra provokationen" Obestämd

• barefoot

Vad bra att kunna ge tips (buljong) som hjälper fler! Den som känner någon jägare kan ju fråga om ni får köpa (eller hämta gratis!) märgben från älgjakten, många jägare slänger dessa tyvärr. 

Kan även tipsa om att ge mycket vatten (rent vatten, ej smaksatt).
    http://www.watercure.com/ 

Om du kokar kranvattnet över 3 min försvinner allt klor, bakterier och många andra "lättflyktiga" ämnen.
    Tex http://rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-innan-du-dricka-det-tips/

Om man som förälder själv har astma/allergier (eller ledvärk) kan man ju prova att öka vattenintaget markant och se om ngt händer  (om det gör det så behöver troligtvis även barnet mer vatten). Men ökar man vattenintaget mycket kan kroppen också behöva mer salt (havssalt utan tillsatser). Detta är ju delvis ett kontroversiellt råd och jag har inte gett mina barn så mkt salt som reckommenderas ovan men jag har varit med om att några saltflingor på tungan (ihop med vatten) fått bort pip på inandning efter att vår son ätit banan.  Läs mer på länken ovan... (Det är ju ingen som tjänar pengar på att andra kokar sitt vatten och dricker mer vatten så även om man tillhör gruppen "skeptiker" så kan det vara värt att prova detta råd).

Fru Fenoma: Vi har inte klart med barn till vårt familjesystem, många yngre har hört av sig (och några äldre) men ännu inget klart...