• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-15 17:48:21 följande:
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
    vi äter korv hela tiden, så visst finns det utan druvsocker! här i Uppsalatrakten finns Andersson & Tillman, & hos mina föräldrar i Västerås har jag också hittat nån lokal korv utan allt. så kolla efter lokalproducerat! vi reder sås med rismjöl.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-15 17:48:21 följande:
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
    färdiga köttbullar utan allt är t ex Felix ekologiska. supergoda dessutom! på förskolorna i Uppsala har de också köttbullar som är utan allt, så det blir mycket köttbullar för mina barn på förskolan. inte dem emot
  • Maddisen80

Är det någon som vet vad de finns för mer gluten  och mjölkfria dietpulver jag vet bara fitmeal  och finns de någon näringsdryck som är mjölk och glutenfri ?

• tes 75
    Maddisen80 skrev 2011-08-15 21:11:40 följande:
    Är det någon som vet vad de finns för mer gluten  och mjölkfria dietpulver jag vet bara fitmeal  och finns de någon näringsdryck som är mjölk och glutenfri ?
    det finns näringsdrycker som är mjölk- & glutenfria som man kan få via dietist. vad jag vet.
  • barefoot

Fick lite mer tid att skriva och tänkte presentera mig kort  här också:)
    Två barn (dotter 5 och son 2,5). Mkt allergier på båda sidor. Alla sex kusiner har astma och allergi. Barnens pappa och större delen av närmaste släkten. Vår yngsta har varit riktig dålig men nu verkar det ha det vänt och astman (som han fått från både luftburet såsom katt och björk samt från mat såsom frukt, potatis, baljväxter, kyckling och ris) har varit helt borta flera veckor nu - dock strikt diet samt ej utsatt för katt eller kläder som varit i samma rum som där katt varit. Ammade länge och fick då äta mest kött, quinoa och grönsaker trots att jag tidigare varit vegetarian. Till de som ammar och barnet reagerar kan jag reckommendera att ta bort alla starka allergener under en kort period (2v) och seda lägga till en för en (mjölk, ägg, fisk, skaldjur, nötter, frön, baljväster, kakao, säd samt även tomat, lök, vitlök och citrus.) Själv kunde jag inte lägga till ngt  utom säd så småning om... 
    Har nu slutat amma och sonen har gått på strikt diet länge länge och är nu så gott som symtomfri om han inte kommer i kontakt med sådant han inte tål (ägg, mjölk tex). Han äter vilt (hjort, älg, fasan) och lamm, lammfett (som vi även kokar olja på och brer på smörgåsen), buljong från benmärg, quinoa, vissa kokta grönsaker, lite ekologiska vindruvor, blåbär, tvinbär, havssalt, hirs och havreavkok/havremjölk. På senare tid även surdegsbröd och korn och klarar nu liten mängd av vissa frukter!  Vi kokar och silar allt vatten han dricker för att få bort klor och flor...
    Frukost: Gröt på vit quinoa, hirs och malet korn med blåbär, salt och några russin. En brödbit med lammfett på
    Lunch: Tex köttbullar på lammfärs som värmts upp med grönsaker och quinoa.
    Mellanmål: samma som frukost
    Middag: tex soppa på hjortfärs, buljong, fasan och grönsaker med lite quinoa i.
    Kväll: "Toppar upp"  av det som finns nära till hands. En kall köttulle från kylen, några bitar fasan och en bit bröd. Ett glas havremjölk tex.
    Kalas eller liknande: Hemmagjord glass på vindruvsjuice (ej koncentrat) blandad med havremjölk, blåbär på en tallrik...
    Men som sagt efter flera månader på denna diet har vi nu föriktigt börja prova annat och han verkar nu klara en liten mängd av flera saker vi provat...
    Mitt tips är väl framförallt att effektivisera kring maten när man märker att ngt funkar och köpa in mängder och ha i frysen. Sedan tillagar man stora portioner och plockar bara fram ur behändiga förpackningar ur kylskåp och frys till varje måltid. Och att släppa tankarna på variation eller kryddning när man hittat ngt som funkar...
    Önskar alla lycka till och kämpa på! 

• Maddisen80
    tes 75 skrev 2011-08-15 21:14:36 följande:
    det finns näringsdrycker som är mjölk- & glutenfria som man kan få via dietist. vad jag vet.
    Jag ska prata med min dietist när han kommer tillbaka 1 september eller så kan jag prata med läkaren imorgon när han ringer ang blodsvar.
  • IdaVi

Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.

Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?

Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~