• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Efter att ha slutat med färdig barnmat är nu W's prickar som han haft i ansiktet borta. Så nu får jag börja från början igen för att hitta vad det är han inte tål. Det hade ju varit praktiskt om han hade lite utslag i alla fall när han ska till doktorn nästa vecka.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • LokesMammi
    Sousafon skrev 2011-08-16 11:41:14 följande:
    Usch, läskigt. Nej, nötallergi är inte att leka med. VAd jag har läst är det ovanligt att nötallergi växer bort.Gråter Och att man har  mindre chans att bli allergifri om man har flera allergier. Verkligen ledsamt. Men jag hoppas ändå. Hoppas för er också!

Vi har tagit blodprov (RAST), men jag är också fortfarande nyfiken på om det finns andra test (som något pratade om) som kan indikera hur allvarliga reaktionerna kan förväntas bli. 
    Jag har varit allergisk mot "nötter". Det enda nu är jordnötter som är kvar!
    Jag vet inte vilka som är nötter, jordnöt o mandel är inte det iaf........
    Loke 11/1-11
  • barefoot

Har läst att man på Sachska i Sthlm lyckats få mjölkallergiisk dricka mjölk med hjälp av att under kontrollerade former ge lite lite under lång tid. Tror det var i en intervju med Magnus Wickman jag läste det...

• Sousafon
    LokesMammi skrev 2011-08-16 13:58:30 följande:
    Jag har varit allergisk mot "nötter". Det enda nu är jordnötter som är kvar!
    Jag vet inte vilka som är nötter, jordnöt o mandel är inte det iaf........
    Det låter ju lovande!
  • SanTan
    IdaVi skrev 2011-08-16 10:38:19 följande:
    Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.

Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?

Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??

Känns som att det är jag som skrivit detta inlägg! ÄR i exakt samma situation som dig! (Min dotter är 4.5 år)
  • mithrandil

Tack för alla tips och råd!!

Pratade med bvc idag och gårdagens mätning såg ut som så att hon gått ner 700g och stått still på längd och huvud senaste mån. Ska ringa barnmott imorn och fråga om det inte finns något mer de kan göra för just nu bara kör det runt uppe i huvudet. Vet inte vad jag ska ta mig till härnäst. Måste ju kunna få hjälp någonstans ifrån eller iaf klara direktiv om hur jag ska bete mig och vart jag ska ta vägen för jag vet varken ut eller in.
    Allt började ju gå så bra och skruttan hade gått upp 1kg och vuxit 3cm sist. Börjat somna själv och sova hela nätter så man trodde liksom allt det här var över.

Är jag blåst? Hur länge har ni fått hålla på innan ni hittat allt som varit fel? Vad har ni fått för hjälp och stöd?
    Kan de inte göra något mer för att se vad hon tål och inte? Detta pusslande har ihjäl mig.

Pratade med chefen för barnomsorgen i kommunen idag efter att Andreas kommit hit igår och berättat att de sagt att de inte vill att Amanda skulle gå på förskolan utan att hon måste till ett allergidagis. De hade inte lov att uttrycka sig så och idag sa jag ifrån så nu är allt frid och fröjd antar jag. De blev lagom snopna när jag ställde mina krav och sa som det var. Fanns inte mycket kvar för de att säga när jag hade pratat med chefen om det.
    Så stort tack miralicia! {#emotions_dlg.flower}

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-08-16 22:06:03 följande:
    Tack för alla tips och råd!!

Pratade med bvc idag och gårdagens mätning såg ut som så att hon gått ner 700g och stått still på längd och huvud senaste mån. Ska ringa barnmott imorn och fråga om det inte finns något mer de kan göra för just nu bara kör det runt uppe i huvudet. Vet inte vad jag ska ta mig till härnäst. Måste ju kunna få hjälp någonstans ifrån eller iaf klara direktiv om hur jag ska bete mig och vart jag ska ta vägen för jag vet varken ut eller in.
    Allt började ju gå så bra och skruttan hade gått upp 1kg och vuxit 3cm sist. Börjat somna själv och sova hela nätter så man trodde liksom allt det här var över.

Är jag blåst? Hur länge har ni fått hålla på innan ni hittat allt som varit fel? Vad har ni fått för hjälp och stöd?
    Kan de inte göra något mer för att se vad hon tål och inte? Detta pusslande har ihjäl mig.

Pratade med chefen för barnomsorgen i kommunen idag efter att Andreas kommit hit igår och berättat att de sagt att de inte vill att Amanda skulle gå på förskolan utan att hon måste till ett allergidagis. De hade inte lov att uttrycka sig så och idag sa jag ifrån så nu är allt frid och fröjd antar jag. De blev lagom snopna när jag ställde mina krav och sa som det var. Fanns inte mycket kvar för de att säga när jag hade pratat med chefen om det.
    Så stort tack miralicia! {#emotions_dlg.flower}
    Bra att du ryter ifrån :D

Så jobbigt ni har det, jag har tyvärr inga bra råd att ge men hoppas ni hittar rätt snart. 

Idag var vi på Torp köpcentrum i Uddevalla, tog en tur på coop och de hade ju en gigantisk allergihylla. Fanns massa "pasta" och annat så vi bunkrade upp. Hos oss finns bara spagetti, men där hade de olika sorters pasta och couscous, för att inte tala om kakor och annat gott. Kändes som om vi var i himlen. 

Så nu ska han få äta annat än bara spagetti, synd att det är så långt dit. Får åka och bunkra nästa månad också när vi är i krokarna. 
  • Kavat

Mithrandil, har ni gjort lapptest? Be om det och då även på majs. Visar det något så vet ni ju lite mer. Även om jag absolut tycker ni ska ta bort det några veckor och se. Lapptestet säger ju inte allt. Jag fick ju typ lösa det mesta själv. Pratade en del med dietist och läkare, men man kan ju inte ringa dem var och varannan dag. Sen är ju tyvärr -bara- så att man måste utesluta och provocera för att veta. Så enkelt, men så jobbigt. Och nej du är inte korkad! Det är skitsvår att ta bort saker och sen behöva ta bort ännu mer. Men lita på din instinkt! Föräldrar känner sina barn bäst! Kram!

• mithrandil

t0va: Alltid roligt när man hittar nya saker så man kan få lite variation!

Kavat: Nepp. Inge lapptest. Winnergård tycker inte vi ska göra det för att Amanda inte har några eksem och när det gäller Alexander skulle vi inte göra det för att hans eksem var för fina. Amanda har börjat få som prickar kring munnen, röda plitor, ibland blir de större och liknar små eksemprickar och de blommade ut för fullt nu efter första lunchen på dagis. Måste ringa och fråga vad de hade i maten idag eftersom det blev så pass mycket sämre.

Ska givetvis ta bort majs ur kosten ett tag för att se hur det går. Struligt bara nu när man måste lägga till ytterligare en sak på listan till dagis, det lär ju uppskattas.
    Angående instinkt har jag ingen för tillfället. Just nu så har jag nog mest intalat mig själv att allt är inbillning, brukar bli så när det blir övermäktigt. Jag menar, hur många allergier kan en och samma unge ha? Hon klarar äta en sak i flera mån och sen helt plötsligt så blir hon dålig? Nä, jag förstår ingenting. Jag måste misstolka signaler eller något.

Jaja.. färdig klagat antar jag. Ska ringa barnmott och Winnergård imorn och hoppas på att någon kan göra någonting annars får jag se om dietisten kan ge klara besked. tack!

Läste något på facebook. Är lilleman dålig?
    Hoppas han är bättre snart!
    kram!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-08-16 13:25:31 följande:
    Efter att ha slutat med färdig barnmat är nu W's prickar som han haft i ansiktet borta. Så nu får jag börja från början igen för att hitta vad det är han inte tål. Det hade ju varit praktiskt om han hade lite utslag i alla fall när han ska till doktorn nästa vecka.
    morot är det ju i princip all färdig barnmat, coh tomat är det i många också.