• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • SanTan
    Sousafon skrev 2011-08-19 09:02:38 följande:
    Så bra att ni ska få göra en provokation! Eftersom de alltid har klarat hasselnöt behöver ni väl inte vara alltför nervösa. Skönt att få veta om de tål det, varje sak man slipper indvika i kosten är ju värd mycket! Hoppas att det går bra!
    Nej, eg är jag väl inte orolig.... JAg berättade för stora tjejen igår att vi ska till doktorn och äta nötter! Hon började gråta stackarn!! "JAg vill inte äta nötter som jag inte tål!! JAg mår inte bra då!!"

Hon trodde att hon skulle behöva äta jordnötter som hon blir jättedålig av!!

När det kom fram att hon kanske skulle få äta ballerinakex eller en Nogger blev det andra gladare toner!

Någon som vet hur en hasselnötsprovokation går till? Får man ta med sig själv det dom ska äta? Eller fixar sjukhuset sånt???
  • Jaramla
    lessismore skrev 2011-08-19 07:57:02 följande:
    Kerly: Jag har inte haft anledning att ifrågasätta detta med koka bort klor förr men nu ser jag att det finns liteolika svar. Jag är INTE kunnig i kemi men här verkar finnas trovärdiga länkar som i och för sig mest fokuserar på sk New Chemical Disinfection By-products (DBPs). 
    hur tolkar du dessa? Tacksam för svar Glad
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S00...
    www.epa.gov/athens/research/process/drinkingw... 
    dessa gick tyvärr långt över min nivå inom ämnet..... den första hängde jag inte med alls på de olika klorföreningarna men vissa verkar ju ha minskat i kokande vatten iaf

i den andra artikeln får man ju anledning att fundera över ganska mycket, det var intressant, men ger inte svar på om kokning är meningsfullt.... samtidigt så kan man kanske inte ens säga det om det alltid beror på två faktorer? dels var vattnet kommer ifrån och dels hur man renar det och man inte ens vet vilka sådana oönskade bi-produkter (eller hur man nu skall översätta det) som finns i ens vatten....?

nej, jag fick bara fler frågor! men jag uppskattar att du letade efter svar du med!
  • Bebisfixerad

hum nu har ja letat överallt men var tusan kan man köpa mjölkfri havremust???

• mithrandil

Var på barnmott med Amanda igår. Läkaren tyckte inte det var det minsta underligt att Amanda gått ner 700g på strax under en mån och att hon stannat av i längden ytterligare en gång. Hon gillade väl inte direkt diarreerna men hon trodde absolut inte på nån mer allergi. Man får känslan av att hon inte tror på allergier över huvudtaget.
    Skulle ta några avföringsprover så får vi se vad de visar. Tänker ringa allergimott på måndag och fråga vad de kan göra. Suck.. varför kan de aldrig ta något på allvar? Är det normalt att en unge ska gå ner i vikt lika ofta som hon ökar och att knappt växa något på längden på 8mån?

När vi var hos mamma sist så såg vi ett jättegulligt foto på amanda som vi tog hos en fotograf när hon var 6mån, kändes lite sisådär när man tittade ner på skruttungen och såg att hon hade samma klänning på sig 8mån senare.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Mithrandil, kram! DU vet att barnmottagningen inte har koll! För inte kan man vara allergisk mot majs inte... *ironisk* Ring allergimottagningen! Eller maila nu så ringer de upp.

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-21 01:38:49 följande:
    Var på barnmott med Amanda igår. Läkaren tyckte inte det var det minsta underligt att Amanda gått ner 700g på strax under en mån och att hon stannat av i längden ytterligare en gång. Hon gillade väl inte direkt diarreerna men hon trodde absolut inte på nån mer allergi. Man får känslan av att hon inte tror på allergier över huvudtaget.
    Skulle ta några avföringsprover så får vi se vad de visar. Tänker ringa allergimott på måndag och fråga vad de kan göra. Suck.. varför kan de aldrig ta något på allvar? Är det normalt att en unge ska gå ner i vikt lika ofta som hon ökar och att knappt växa något på längden på 8mån?

När vi var hos mamma sist så såg vi ett jättegulligt foto på amanda som vi tog hos en fotograf när hon var 6mån, kändes lite sisådär när man tittade ner på skruttungen och såg att hon hade samma klänning på sig 8mån senare.
    hade vi lyssnat på barnmottagningen här i stan hade mina barn ätit allt och haft eksem överallt, svullna magar och ständiga diarréer. för "en del barn har omogen mage och atopiska eksem utan att det beror på allergier". pfft, j*vligt gammalt barn jag är isf, som reagerar precis lika som barnen på exakt samma födoämnen. 

gå till någon annan läkare, det gjorde vi. 
  • Kavat

Här har vi varit på akuten igen. Streptokocker och ab var inte att leka med direkt. Mellankillen har blivit jätte dålig och enligt läkarna i går fått allergisk reaktion på ab:n också, inte ens betapred hjälpte. Har fått aerius också sedan i måndags. Usch, hn ser ut som han fått Scharlakansfeber, röd, fjällar, får sår där huden lossat av plåsterhäfta och har så ont i huden och klåda.. Tycker så synd om honom... Nu har vi bytt ab. Tydligen var Cefadroxil släkt med Kåvepenin. Som vi vet att han är allergisk mot sedan tidigare. Inte så konstigt med andra ord.

• Kavat

Bebisfixerad, Gyllenmust heter den, brukar stå bland vuxenvällingar. Finns här på Ica.

• Tibell

Mithrandil : och vad menade läkaren då att viktmedgången beror på ?? Hade han någon annan teori ?

Men jag tänkte på en sak. Du skrev sist att hon äter 5 flaskor neocate om dagen. Hur äter hon övrig mat ?
    Kan det kanske vara så att hon dricker sig mätt på neocaten och äter den övriga maten sämre ? Och kanske blir lösare i magen pga av att det blir så mycket vätska ?
    Bara en tanke ...

Det är under semestern hon tappat all vikt va ? Då borde det ju inte vara något på dagis som gör henne dålig va ? Annars kan man kanske ställa sig frågan hur rutinerna kring hennes mat ser ut. Hur nogranna de är, om de har separata kärl och slevar tex.

Hoppas verkligen det löser sig för lilltösen