• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 13:06:00 följande:
    Vad bra att kunna ge tips (buljong) som hjälper fler! Den som känner någon jägare kan ju fråga om ni får köpa (eller hämta gratis!) märgben från älgjakten, många jägare slänger dessa tyvärr. 

Kan även tipsa om att ge mycket vatten (rent vatten, ej smaksatt).
    www.watercure.com/ 

Om du kokar kranvattnet över 3 min försvinner allt klor, bakterier och många andra "lättflyktiga" ämnen.
    Tex rentdricksvatten.wordpress.com/koka-vattnet-i.../

Om man som förälder själv har astma/allergier (eller ledvärk) kan man ju prova att öka vattenintaget markant och se om ngt händer  (om det gör det så behöver troligtvis även barnet mer vatten). Men ökar man vattenintaget mycket kan kroppen också behöva mer salt (havssalt utan tillsatser). Detta är ju delvis ett kontroversiellt råd och jag har inte gett mina barn så mkt salt som reckommenderas ovan men jag har varit med om att några saltflingor på tungan (ihop med vatten) fått bort pip på inandning efter att vår son ätit banan.  Läs mer på länken ovan... (Det är ju ingen som tjänar pengar på att andra kokar sitt vatten och dricker mer vatten så även om man tillhör gruppen "skeptiker" så kan det vara värt att prova detta råd).

Fru Fenoma: Vi har inte klart med barn till vårt familjesystem, många yngre har hört av sig (och några äldre) men ännu inget klart...
    Skickade sms till min faster och fråga om dom ska jaga älg! Flört hehe
    Quinoa: är det ngt man kan äta om man är allergisk mot sädesslag? Jag har inge koll på sånt...måste lära med allt sonen kan äta tills det är dax för honom o äta ordentligt! =)
    Loke 11/1-11
  • t0va

Mamma scans köttbullar är det ok om man inte kan äta vete? Sitter med papprena till förskolan just nu och tänkte skriva ner lite tips på mat som fungerar. Korv är ju en favorit och är lätt att fixa ifall han inte kan äta den vanliga maten eller de ska ut på picnick men köttbullarna? Hittade andra i butiken idag men de hade massa annat i bla. ströbröd. 

• tes 75
    t0va skrev 2011-08-18 21:44:07 följande:
    Mamma scans köttbullar är det ok om man inte kan äta vete? Sitter med papprena till förskolan just nu och tänkte skriva ner lite tips på mat som fungerar. Korv är ju en favorit och är lätt att fixa ifall han inte kan äta den vanliga maten eller de ska ut på picnick men köttbullarna? Hittade andra i butiken idag men de hade massa annat i bla. ströbröd. 
    jag kan tipsa om Felix ekologiska köttbullar!
  • barefoot

Suzzy. Quinoa är en (näringsrik) ört liksom bovete. Bovete har jag hört att ganska många reagerar på (inklusive vår son - astma) men quinoa har jag förtått som säkrare. Amaranth däremot har jag läst kan störa upptagningen av olika näringsämnen, tror zink bla så det har vi ej provat. Jag tycker han smälter röd och svart quinoa sämre så därför ger jag bara vit (de är lite olika i näringssammansättning också). Reagerar ditt barn på säd? Proteiner eller gluten? Hirs är ju också glutenfritt men i övrigt lik annan säd i sammansättningen. 

Tes: Kikade på dina recept, kul! Fick lite ideer!
    Klickade också vidare mot din tidigare blog och drömde mig bort bla till Mc Leod Ganj ett slag :) Vilka fina bilder!

Funderar om vi ska våga prova Ghee i kosten igen (kokar olja på smör och "skiftar" och silar bort mjölkproteinerna mm) . Han har ätit det förr utan (tydlig) reaktion och jag skulle vilja ha det att baka på. Väldit gott också:) Någon annan som provat trots mjölkproteinallergi?

• Jaramla

kan man verkligen koka bort klor? jag försöker googla kemisk struktur men hittar inga trovärdiga sidor. på ett ställe står det att man behöver koka vattnet 30 minuter och inte 3. och klorföreningar är ju livsnödvändiga vad jag förstått för de flesta livsformer? (sen får vi säkert i oss för mycket så som vi lever idag men det gäller väl alla ämnen nästan... )

• barefoot

Kerly: Jag har inte haft anledning att ifrågasätta detta med koka bort klor förr men nu ser jag att det finns liteolika svar. Jag är INTE kunnig i kemi men här verkar finnas trovärdiga länkar som i och för sig mest fokuserar på sk New Chemical Disinfection By-products (DBPs). 
    hur tolkar du dessa? Tacksam för svar Glad
    http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043135404005913
    http://www.epa.gov/athens/research/process/drinkingwater.html 

• Sousafon
    SanTan skrev 2011-08-18 12:55:19 följande:

Nu vill jag bara berätta lite!

I februari var vi på allergimottagningen för att kolla om båda våra barn var allergiska mot jordnötter, vilket vi misstänkt då dom båda fått reaktion (dock olika) av just jordnöt. Fram tills i februari har dom båda ätit Ballerina och nogger utan några problem.

Men då dom pricktestade jordnöt fick båda tjejerma även testa andra nötter och båda fick då en reaktion på hasselnöt. Dom tog blodprov och på RAST låg båda två på runt värdet 2-3, alltså lågt. (Jordnöt däremot låg på upp emot närmre 6 så det var ju inget snack om saken)

Så efter februari har dom nu inte fått äta nått med hasselnötter heller (inrådan från läkere), vilket dom kunde göra fram till att vi gjorde pricktestet!

Nu har jag igen  hört av mig till allergimottagningen för att höra hur vi ska göra. Ska vi undvika hasselnöt (som dom aldrig har reagerat emot) eller ska dom få äta?!?!
    JAg har lite funderingar om dom är korsallergiska mot hasselnöt (precis som jag)  och att dom då är LITE allergiska och som jag får ex klåda i öronen av att äta rena hasselnötter, men jag kan äta både nogger och ballerina utan problem.

Lilla tjejen säger också att hon får "ont i munnen" av råa morötter och ibland tomat (inga synbara reaktioner dock.)

Det hela slutade med att dom båda nu ska få komma och göra en provoaktion på hasselnöt på allergimottagningen! Bara för att ordagrant från sköterskan: "dom nu har varit ifrån hasselnöt så länge (6 mån) så nu kan dom uppvisa en reaktion, och eftersom det var vi som sa att dom inte skulle äta detta så får vi ta på oss att göra provokationen" Obestämd

Så bra att ni ska få göra en provokation! Eftersom de alltid har klarat hasselnöt behöver ni väl inte vara alltför nervösa. Skönt att få veta om de tål det, varje sak man slipper indvika i kosten är ju värd mycket! Hoppas att det går bra!
  • LokesMammi
    lessismore skrev 2011-08-18 23:42:42 följande:
    Suzzy. Quinoa är en (näringsrik) ört liksom bovete. Bovete har jag hört att ganska många reagerar på (inklusive vår son - astma) men quinoa har jag förtått som säkrare. Amaranth däremot har jag läst kan störa upptagningen av olika näringsämnen, tror zink bla så det har vi ej provat. Jag tycker han smälter röd och svart quinoa sämre så därför ger jag bara vit (de är lite olika i näringssammansättning också). Reagerar ditt barn på säd? Proteiner eller gluten? Hirs är ju också glutenfritt men i övrigt lik annan säd i sammansättningen. 
    Han är allergisk mot vete, havre och råg. Bovete har han inte reagerat på. Bra det för det gör vi välling på! =) Min son har antagligen astma han med.
    Jag har ingen koll alls på vad han kan äta. Har bara gett honom potatis och har glutis pasta som han ska få testa. Ris vill jag inte ge än då han sätter lätt i halsen. =)
    Loke 11/1-11
  • Maddisen80

Har ni testad gluten och mjölkfria muffins med äpple inuti och kanel smakar jättegott om man tinar i micron

• Kavat
    t0va skrev 2011-08-18 21:44:07 följande:
    Mamma Scan tål mina stora (inte testat med liten mer än genom amning, vilket funkar).