• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sousafon
    IdaVi skrev 2011-08-16 10:38:19 följande:
    Har ju fått konstaterat att vår dotter (snart 3 år) har nötallergi. (och ägg sen 2 år tillbaka) Hittills har de bara kollat mandel (ingen reaktion), hasselnöt och jordnöt. Hon fick en stark reaktion på jordnöt och lite mindre på hasselnöt. Vi väntar på att få komma tillbaka för nya prover och även få träffa läkare. Tills dess ska vi avstå helt från alla slags nötter.

Är det via RAST-test man kollar upp mer om nötallergin eller finns det andra sätt?

Hur är det med thairestauranger etc, törs ni som har nötallergiska barn äta där? Tänker på att de ofta använder cashewnötter och kanske jordnötsolja??
    Så tråkigt att dottern visat sig ha nötallergi. Vår son är allergisk mot ägg och nötter. Vi har hittills inte vågat äta ute mycket, och skulle nog inte våga på thairestauranger. Men det beror ju mycket på hur kraftig allergin är och hur pass man kan lita på personalen på restaurangen. Men om ni tills vidare ska avstå från alla nötter låter det onödigt att gå på thairestaurang. Men det är ju tråkigt...
  • IdaVi
    Sousafon: Ja, det känns lite jobbigt med nötallergin. Äggallergin hoppas jag växer bort, men jag vet inte hur vanligt det är att nötallergi gör det?

Var lite läskigt när vi upptäckte allergin. Hon fick nämligen en 88:an är vi var i parken och lekte och svullnade upp på läpparna osv. Vi ringde ambulans som kom på några minuter. Men andningen var aldrig påverkad som tur var.   
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Sousafon
    IdaVi skrev 2011-08-16 11:36:50 följande:
    Sousafon: Ja, det känns lite jobbigt med nötallergin. Äggallergin hoppas jag växer bort, men jag vet inte hur vanligt det är att nötallergi gör det?

Var lite läskigt när vi upptäckte allergin. Hon fick nämligen en 88:an är vi var i parken och lekte och svullnade upp på läpparna osv. Vi ringde ambulans som kom på några minuter. Men andningen var aldrig påverkad som tur var.   
    Usch, läskigt. Nej, nötallergi är inte att leka med. VAd jag har läst är det ovanligt att nötallergi växer bort.Gråter Och att man har  mindre chans att bli allergifri om man har flera allergier. Verkligen ledsamt. Men jag hoppas ändå. Hoppas för er också!

Vi har tagit blodprov (RAST), men jag är också fortfarande nyfiken på om det finns andra test (som något pratade om) som kan indikera hur allvarliga reaktionerna kan förväntas bli. 
  • Ela

Jag såg på the Doctors (kvalitetsTV ) idag att det finns något företag i USA som pysslar med "tillvänjning" för jordnötsallergiker. De utsätts då för lite jordnötsprotein i taget för att vänja kroppen. Det är inte en bot mot allergin men ger klart mindre risk för de allvarligaste reaktionerna. Man får ju bara hoppas att forskningen går framåt på det här området!

• Mela78
    Ela skrev 2011-08-16 11:55:05 följande:
    Jag såg på the Doctors (kvalitetsTV ) idag att det finns något företag i USA som pysslar med "tillvänjning" för jordnötsallergiker. De utsätts då för lite jordnötsprotein i taget för att vänja kroppen. Det är inte en bot mot allergin men ger klart mindre risk för de allvarligaste reaktionerna. Man får ju bara hoppas att forskningen går framåt på det här området!
    Låter som sensibilisering (stavning?), vet att det finns även i Sverige åtminstone när det gäller pollen, katt/hund/häst.
  • Mela78
    Ela skrev 2011-08-16 12:00:35 följande:
    Mela - Precis. Det nya var väl att det var ett födoämne.
    Ahaa, du menar så!

• IdaVi
    Sousafon: Jag är psykiskt inställd på att nötallergin kommer finnas kvar. Vi har mycket allergier i släkten, men ingen har så kraftig som Ida *knock on wood*.

Ela: Låter ju positivt! Undrar hur många år det dröjer innan metoden blir beprövad i Sverige bara  
  • IdaVi

Och apropå kvalitets-TV så kollar jag på gårdagens "Real Housewives of Beverly Hills" nu! Tungan ute

• Miralicia
    Ela skrev 2011-08-16 11:55:05 följande:

Mela78 skrev 2011-08-16 11:58:38 följande:
    Låter som sensibilisering (stavning?), vet att det finns även i Sverige åtminstone när det gäller pollen, katt/hund/häst.

Vet att de hållt på med något liknande i bla Finland med bla jordnöt "rätt länge" (Finland är betydligt mer inne på "sensibilitetsträning" eller vad man ska kalla det rent över lag). Har för mig att det bla stått om det i Allergia (har jag för mig att det var) för några år sen. Har för mig att jag också läst om något försök även här i Sverige (typ i Stockholm eller Uppsala eller nån stans i de krokarna kanske) där de gjort försök med sensibilitetsbehandling avseende jordnöt och/eller mjölk, men vart jag läste det kommer jag inte ihåg just nu
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com