• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Exakt sådana där får jag dagligen =0
    Har aldrig sett någon annan få liknande så lite kul? att se att det finns fler.
    Och jag vet faktiskt inte vad det är..liknar ju nässelutslag va ??

Det kan ju vara pga av förkylningen hon har i sig. Tilde fick ju så..fasst ordentliga nässelutslag. Vissa blåsor var stora som tummar =( och hennes berodde på virus..
    Du kan inte komma på om hon fått i sig något ??

• Tibell

Ser hon likadan ut hela tiden eller har det försvunnit nu ??
    Nässelutslag brukar ju bara hålla i sig en stund för att sedan försvinna. Eller oftast beter det sig så om jag fattat rätt.
    Gett henne någon allergimedicin ? Om inte så ge henne en dos aerius. Är det sådana jag får så kliar det något fruktansvärt ( Jag sitter och kliar sönder mina axlar just nu, har likadana utslag där för tillfället )

• LokesMammi

En "off topig" grej men måste säga det iaf. Nu är min son 7½månad. Jag har nu inte ammat sen i måndags. Ammade då en stund för det gjorde ont i ena bröstet. Har väntat på att det ska göra ont igen, men har inte gjort det ännu. Tänkte vänta till nångång nästa vecka och sen äta det jag känner för = det han inte tål! =) Ska bli skönt o sluta vara så noggrann till mig. Därav varför jag vill sluta amma. Vill egentligen inte, men just för att det är så jobbigt o vara så noga, o får han utslag så vet jag inte om det är ngt han ätit el jag. Därför ska bara han få äta nu. Ska ta mig en el två drinkar till kräftorna imorgon också, då gör det säkert ont i bröstet på söndag bara för det! =)

Loke 11/1-11
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 20:31:58 följande:
    Exakt sådana där får jag dagligen =0
    Har aldrig sett någon annan få liknande så lite kul? att se att det finns fler.
    Och jag vet faktiskt inte vad det är..liknar ju nässelutslag va ??

Det kan ju vara pga av förkylningen hon har i sig. Tilde fick ju så..fasst ordentliga nässelutslag. Vissa blåsor var stora som tummar =( och hennes berodde på virus..
    Du kan inte komma på om hon fått i sig något ??
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Jo jag tror nog det är nässelutslag. De beter sig precis på det sättet som du beskriver.
    Men de brukar komma ganska omgående när man ätit något man inte tål..
    Och som jag sa kan man få nässelutslag av massa andra anledningar.
    Trist att ni inte har någon allergimedicin =( Be att få det nästa gång så ni har om det sker fler gånger.

Har Amanda aldrig fått göra rast eller pricktest ?? Eftersom nässelutslag är snabb reaktion borde det ju visa sig på tester ??
    Om de inte gjort något prick så ring och säg att ni vill ha ett..omedelbart ! Det tar dem ingen tid alls..

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-26 20:53:16 följande:
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 20:57:12 följande:
    Jo jag tror nog det är nässelutslag. De beter sig precis på det sättet som du beskriver.
    Men de brukar komma ganska omgående när man ätit något man inte tål..
    Och som jag sa kan man få nässelutslag av massa andra anledningar.
    Trist att ni inte har någon allergimedicin =( Be att få det nästa gång så ni har om det sker fler gånger.

Har Amanda aldrig fått göra rast eller pricktest ?? Eftersom nässelutslag är snabb reaktion borde det ju visa sig på tester ??
    Om de inte gjort något prick så ring och säg att ni vill ha ett..omedelbart ! Det tar dem ingen tid alls..
    Hon har gjort pricktest på mjölk och RAST på gluten.
    De tyckte inte vi skulle testa något annat eftersom hon inte ätit annat än det när vi testade henne.
    Vill ju ha tester gjorda, men de vill inte testa henne av någon anledning. Har ingen aning om varför men vår allergolog säger att det förmodligen inte kommer visa ändå eftersom mjölkproverna var neg och hon ändå är så superkänslig. Ska försöka ringa någon dr hemma i gbg för att se om man kan få hjälp någon annanstans ifrån.

Vart kan man gå för att göra pricktest? bara på barnmott.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-08-26 21:02:25 följande:
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
    Han hade frågat, de hade inget att som de friterade förutom just pommes.
    Annars vet jag ju inte vad varken korven eller pommes innehöll. Han hade frågat om det innehöll mjölk eller sädesslag, men det är ju betydligt mer än så som hon inte äter.
  • Tibell

Bella tål ju som du vet heller ingenting ;)
    Och jag har fortfarande inte stött på någon korv hon INTE kunnat äta... de flesta verkar vara utan allt eller har vi bara haft tur ? Jag brukar själv be om att få läsa nämligen, litar inte på folket i kassan!

Låter helt sjukt att de inte testar henne.. det borde väl vara det första man gör ?
    Ett litet rast eller pricktest kräver väl inga större insatser från deras sida ?? Ring igen eller byt läkare ??

Men har ni tur beror nässelutslagen på något helt annat *håller tummarna*