• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 21:09:30 följande:
    Bella tål ju som du vet heller ingenting ;)
    Och jag har fortfarande inte stött på någon korv hon INTE kunnat äta... de flesta verkar vara utan allt eller har vi bara haft tur ? Jag brukar själv be om att få läsa nämligen, litar inte på folket i kassan!

Låter helt sjukt att de inte testar henne.. det borde väl vara det första man gör ?
    Ett litet rast eller pricktest kräver väl inga större insatser från deras sida ?? Ring igen eller byt läkare ??

Men har ni tur beror nässelutslagen på något helt annat *håller tummarna*
    Ja, visst är det sjukt. har frågat 100gånger om vi inte kan testa henne men de vill inte. Ser ingen idé och det där med lapptest kan jag bara glömma. Kanske kan få det längre fram men nu är hon för liten och fortfarande för dålig?? Jaha, men hur ska hon bli bra om jag inte vet vad hon mår dåligt av?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-08-26 21:14:45 följande:
    Ja, visst är det sjukt. har frågat 100gånger om vi inte kan testa henne men de vill inte. Ser ingen idé och det där med lapptest kan jag bara glömma. Kanske kan få det längre fram men nu är hon för liten och fortfarande för dålig?? Jaha, men hur ska hon bli bra om jag inte vet vad hon mår dåligt av?
    Ja verkligen jätte konstigt =0

Jag har inte fått lapptest till Bella heller. Men det berodde på att läkaren inte alls gillade det sättet att testa allergier på.
    Hon menade på att alldeles för många barn fick fel resultat.
    Att väldigt många fick positivt, på framför allt vete ( eller om det var alla sädesslag ?? ) när det inte alltid var en allergi...

Men ett pricktest borde de väl kunna göra ? Ser ingen anledning alls till varför inte ?
    Det är ju dumt att hålla på att utesluta massa nödvändiga livsmedel om man kan undvika ??
    Nej det låter som sagt väldigt konstigt..
  • Jaramla

idag gjorde jag en LCHF-pizza som jag såg tips om på celiakiförbundets facebooksida. Nu vet jag att många här inte kan äta ägg och mjölk men grundidén borde gå att varieras tycker jag. pizzabotten gjorde man nämligen av ägg, olja, lite grädde, kryddor och fiberhusk. det fick stå och svälla och sen bredde man ut det på bakplåtspapper och gräddade typ 10 minuter. lade på det man ville ha och in i ugnen igen. anledningen till att jag tipsar är att mina små kräsna troll tyckte att den blev supergod och den var ju minst sagt energität.... typ rann fett om den.  men min lilleman äter ju nästan aldrig ordentligt av nåt och han åt två bitar! den var ju väldigt lätt-tuggad.

dessutom har jag testat godis idag. hittade på hälsokosten ett (för mig) nytt märke godis fritt från gluten, mjölk, animalier och artificiella färger. hette goody good stuff sour fruit salad. den var god fast lite för "marmeladig" i konsistensen. vet inte om någon av er som inte har så mycket godis att välja bland kan äta den eller ej men ifall att tipsar jag ;)  innehåll i denna var iaf:

majssirap, socker, modifierad majsstärkelse, surhetsreglerande medel (äppelsyra, citronsyra, trinatrium citrat) förtjockningsmedel (gellan), arom, frukt & växtkoncentrat (apelsin, fläder, citron, aroniabär, svarta vinbär, äpple, kiwi, spenat, nässlor), fläderextrakt, fruktos, invertsirap.

och här är en länk till en sida där de säljer dem:

www.goodstore.se/

just det, dessutom köpte jag hirsmannagryn! jag har fyndat kan man säga :)

• Tibell

Och så måste jag passa på att fråga eftersom det finns många barn här som dricker välling/ersättning

När era barn dricker ur flaskan..hur låter dem då? Njuter dem eller låter det mest jobbigt ??
    Dricker de lungt och stilla eller flåsar dem ??
    För när Bella dricker sin välling klarar hon bara av 1 max 2 sug, sedan flåsar hon en massa, sedan 1 till, flåsa, 1 till mm.
    Dessutom får hon indragningar i halsgropen och rejäl bukandning mellan varje sugtag.
    Måste bara kolla om det är normalt =)

• tes 75
    Tibell skrev 2011-08-26 21:23:37 följande:
    Och så måste jag passa på att fråga eftersom det finns många barn här som dricker välling/ersättning

När era barn dricker ur flaskan..hur låter dem då? Njuter dem eller låter det mest jobbigt ??
    Dricker de lungt och stilla eller flåsar dem ??
    För när Bella dricker sin välling klarar hon bara av 1 max 2 sug, sedan flåsar hon en massa, sedan 1 till, flåsa, 1 till mm.
    Dessutom får hon indragningar i halsgropen och rejäl bukandning mellan varje sugtag.
    Måste bara kolla om det är normalt =)
    skruvar ni åt nappen hårt eller löst? låter som om det blir vacuum i flaskan.. 
  • Tibell

Vi skruvar nog på nappen rätt normalt =)
    Men vakum blir det ju såklart... Men blir det inte det oavsett ? Sätter vi det lösare kommer den ju ramla av och vällingen rinna ur ?
    Fast kan ju testa såklart =)

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-08-26 21:43:53 följande:
    Men vakum blir det ju såklart... Men blir det inte det oavsett ? Sätter vi det lösare kommer den ju ramla av och vällingen rinna ur ?
    Den ska vara så lös att det kommer små luftbubblor när de äter. Man kan ha det väldigt löst innan det rinner ut. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat

Älsklingen, Vad har hon för flaska? Och har hon rätt stl på nappen? Vi har mam ultivent och stl 3 för ersättning, x för välling och här flåsas det inte.

• tes 75
    Tibell skrev 2011-08-26 21:43:53 följande:
    när jag märker att något av mina barn får kämpa när de suger brukar jag lätta lite på nappringen, medan de dricker. sluuuuuurp säger det då & så kommer bubblorna som 3Busfrön nämner igång.