• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209
    Sousafon skrev 2011-09-07 11:47:25 följande:
    De låter ju helt knäppa! Vad är det för bemötande! Byyyyt! Jag förstår att du vill ha dina provsvar, men om de inte ringer idag skulle jag ringa en annan vårdcentral och förklara hur det är. Kanske kan de då få dit din journal, och så får du träffa en läkare där som kan gå igenom resultaten med dig.
    ja får jag inte något vettigt svar idag så planerar jag att byta tyvärr
    jag ringde labb där dem skickar proverna när man har tagit dem o han sa att min läkare har utökat saker o ting att hon tar reda på något mer o han sa det något dem måste berätta först innan dem gör något 
    jag sa jag har inte fått reda på något ifrån läkaren så han bad mig ringa dit o har fått telefon tid halv fyra i eftermiddag, 

så även labb märker att något är fel på vårdcentralen, 

dem har en lista på vad dem på labb i falun analyserar och det är det han sa att det är något mer som hon har gjort läkaren för inget dem har analyserat har visat något, så jag måste verkligen få tag på min läkare för att få något vettigt ur henne
  • skånegås
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:32:42 följande:
    Han är allergisk på ägg och verkar även reagera på mango
    Det finns ju inte i mos och korv... Min son reagerade med att bli röd runt munnen av kanel. Det finns i vissa ketchupsorter. De kanske har annan på dagis mot hemma??
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:06:55 följande:
    Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos till lunch.
    Hur steks korven funderar jag på? Är det ett större kök så kanske de använder sig av ett stekbord istället för stekpannor och att det där stekts annat också tidigare (som tex ägg till pytt i panna eller panerade saker där paneringen är med ägg). De diskas ju inte direkt på vanligt vis utan till stor del "skrapas" rent. Så om det inte är någon som tänkt sig för så kan de ju ha missat att tänka på att det har varit annat med ägg som stekts på stekbordet. Eller liknande resonemang med tex stekpanna i gjutjärn som inte ska diskas med diskmedel utan bara vatten och att det då kan finnas kvar allergener från sånt som tillagats tidigare.

Eller korven, att det verkligen var riktig falukorv och inte någon annan falukorvsliknande korv - typ lantkorv eller något likande som ser lika dan ut men där innehållet skiljer sig en del åt mot vanlig falukorv (som ju är namnskyddad) så att det kan vara något i korven.

Sen pulvermos är det ju vanligtvis mjölk i men det antar jag att han äter i andra sammanhang, men även kryddor som svartpeppar och ibland även muskot är inte helt ovanligt (vet att en föreläsare jag hade berättade om ett patientfall som han hade haft och där barnet alltid blev dåligt av pulvermos men inte av potatis i andra former eller hemlagat mos, men det tog ett tag innan de kom fram till och kunde konstatera att det faktiskt var muskot barnet reagerade på)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:15:44 följande:
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
    Angels C fick andnöd av mjölk utan att det visade på några tester när hon var liten... Så nog kan man bli dålig ändå...

Min mellankille visar på ägg på RAST och har enligt något annat test som hon kollade när han var 3 år, har han en troligtvis snabb och kraftig reaktion på ägg. Han reagerar med nässelutslag bara genom att ta i ägg.

Han reagerar tyvärr på liknande sätt av att ta i vete och havre, men det visar inte på RAST när det gjordes när han var 6 mån, inte heller vete visade på det där testet på snabba reaktioner när han var 3 år..

Så de där testerna är väl inte helt att lita på. Dock kanske han kan få andnöd av ägg men inte av vete, men det är ju bara våra gissningar...
  • 2små2stora

Maten kommer från ett centralkök. Ketchup äter han inte (än). Det kan ju även vara så att den pipmugg han drack ur inte blivit helt ren från ägg.

• annakoh1209

fick mina svar idag 
    jag är äggallergiker och mjölkallergiker
    sen tål jag ej gräs
    sen om det regnar ute så är det något jag reagerar på

• Kavat
    2små2stora skrev 2011-09-07 17:34:26 följande:
    Maten kommer från ett centralkök. Ketchup äter han inte (än). Det kan ju även vara så att den pipmugg han drack ur inte blivit helt ren från ägg.
    Men reagerar han inte luftburet också, eller funkade det nu?

För vad jag har förstått så kan ju t.ex tre ägg luftburet funka men inte tjugo...
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-09-07 18:26:35 följande:
    Men reagerar han inte luftburet också, eller funkade det nu?

För vad jag har förstått så kan ju t.ex tre ägg luftburet funka men inte tjugo...
    Luftburet verkar fungera. 
    Men de äter inte "vanliga" ägg på dagis mer än till påsk och jul.  Ingen mat lagas på plats trots att de har ett nytt fint kök. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-09-07 18:29:42 följande:
    Luftburet verkar fungera. 
    Men de äter inte "vanliga" ägg på dagis mer än till påsk och jul.  Ingen mat lagas på plats trots att de har ett nytt fint kök. 
    Fast de gör de inte på vårt dagis heller. Äts inte kokt ägg och hela personalen förklarar så fint att de inte har ägg så det behöver vi inte vara rädda för..
    Men de har majonässåser av rått ägg när de har fisk och lite andra rätter med kall sås till. De har pannkaka med ägg osv. Så de har visst ägg, men ingen i personalen verkar förstå det trots att jag hur många gånger som helst försökt förklara att det visst finns ägg i lokalerna... Kokerskan, städ/extra personal har dock totalkoll förstås!
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-09-07 18:54:10 följande:
    Fast de gör de inte på vårt dagis heller. Äts inte kokt ägg och hela personalen förklarar så fint att de inte har ägg så det behöver vi inte vara rädda för..
    Men de har majonässåser av rått ägg när de har fisk och lite andra rätter med kall sås till. De har pannkaka med ägg osv. Så de har visst ägg, men ingen i personalen verkar förstå det trots att jag hur många gånger som helst försökt förklara att det visst finns ägg i lokalerna... Kokerskan, städ/extra personal har dock totalkoll förstås!
    Fast sånt äter vi hemma med, men det är iofs ingen som släpper ned så mycket på golvet här.

De utslag han har nu är på läpparna insidan av munnen och på tungan så de kommer av att han ätit något.

Han är som tur är inte lika känslig som dina pojkar.

Men de lär få se till att skura golvet efter att de ätit pannkaka i morgon, och tvätta alla barns händer innan de tar i några leksaker innan de släpper ned honom på golvet igen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~