• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209

min 3åring fick vänta 1år innan någon fattade felet med han
    min 3åring fick diagnosen astma i maj och då kunde han knappt andas överhuvudtaget, men vi anmälde BVC för vi hade ringt dit miljoner gånger

vet ej vad jag ska göra har ju haft lunginflammation o svininfluensa o då tog det 8veckor innan någon tog mig på allvar 

• tes 75
    annakoh1209 skrev 2011-09-07 09:10:07 följande:
    min 3åring fick vänta 1år innan någon fattade felet med han
    min 3åring fick diagnosen astma i maj och då kunde han knappt andas överhuvudtaget, men vi anmälde BVC för vi hade ringt dit miljoner gånger

vet ej vad jag ska göra har ju haft lunginflammation o svininfluensa o då tog det 8veckor innan någon tog mig på allvar 
    gå till annan vårdcentral tycker jag!
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-09-07 09:04:18 följande:
    Tack!!! Verkligen. Känns lite tryggare nu.
    Ja, ibland uttrycker de sig ganska så klantigt måste jag medge.
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
  • Sousafon
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:13:21 följande:
    gå till annan vårdcentral tycker jag!
    Ja, absolut!
  • annakoh1209

jag funderar på det faktiskt

vårdcentralen lovade mig att ringa nu på morgonen innan lunch men ingen har ringt
    för jag ringde dit igår för jag vill veta hur ska gå vidare med mina prov svar som någon vägrar lämna ut,

när jag frågade receptionen igår hur jag ska göra när jag inte vet vad jag är allergisk emot då sa hon då får du vara utan mat tills vi ringer imorgon bitti (idag) jag sa det går inte för jag har barn hur ska dem tänka?
    det struntar vi sa dem du dör inte av att vara utan mat i ett dygn, nej sa jag men mina tarmar förstörs om jag äter något jag inte tål för jag har ont i magen dag in dag ut, men dem säger ta en alvedon o hoppa över maten det dör du inte av,

enligt mig låter det som om något börjar bli fel i kroppen för magont har jag fått mer o mer dem senaste veckorna, men ska jag fortsätta ringa o pressa dem eller vad? 

• Sousafon
    annakoh1209 skrev 2011-09-07 11:41:58 följande:
    jag funderar på det faktiskt

vårdcentralen lovade mig att ringa nu på morgonen innan lunch men ingen har ringt
    för jag ringde dit igår för jag vill veta hur ska gå vidare med mina prov svar som någon vägrar lämna ut,

när jag frågade receptionen igår hur jag ska göra när jag inte vet vad jag är allergisk emot då sa hon då får du vara utan mat tills vi ringer imorgon bitti (idag) jag sa det går inte för jag har barn hur ska dem tänka?
    det struntar vi sa dem du dör inte av att vara utan mat i ett dygn, nej sa jag men mina tarmar förstörs om jag äter något jag inte tål för jag har ont i magen dag in dag ut, men dem säger ta en alvedon o hoppa över maten det dör du inte av,

enligt mig låter det som om något börjar bli fel i kroppen för magont har jag fått mer o mer dem senaste veckorna, men ska jag fortsätta ringa o pressa dem eller vad? 
    De låter ju helt knäppa! Vad är det för bemötande! Byyyyt! Jag förstår att du vill ha dina provsvar, men om de inte ringer idag skulle jag ringa en annan vårdcentral och förklara hur det är. Kanske kan de då få dit din journal, och så får du träffa en läkare där som kan gå igenom resultaten med dig.
  • 2små2stora

Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos till lunch.

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-09-07 11:15:44 följande:
    jag har fått veta av våra barns läkare att anafylaktisk chock kan det i princip bara bli om man visar på stark allergi på blodprov, medan andra allergiska reaktioner, såsom eksem, dålig mage, nässelutslag, kan komma för alla sorters allergier. så, visar man på RAST och får nässelutslag bör man vara på sin vakt mer än om man "bar" får allergiska reaktioner utan påvisan på RAST.
    Okej.. märkligt.
    Den läkare vi träffade igår sa att vad som visas på RAST egentligen inte spelar så stor roll
    Han sa att barn som inte visar alls kan få allvarliga reaktioner medans andra barn som har otroligt höga siffror på ett livsmedel lika gärna skulel kunna äta hur mycket som helst utav det utan reaktion.

Alla säger så olika.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • skånegås
    2små2stora skrev 2011-09-07 14:06:55 följande:
    Då var första lunchen på dagis avklarad. Och efter vilan är W helt rödprickig i munnen, på tungan och läpparna. Frågan är av vad? De fick stekt falukorv och pulvermos till lunch.
    Usch!! Fasar för att lämna min på dagis innan allergierna växt bort... Vet du något W inte tål?
  • 2små2stora
    skånegås skrev 2011-09-07 14:23:14 följande:
    Usch!! Fasar för att lämna min på dagis innan allergierna växt bort... Vet du något W inte tål?
    Han är allergisk på ägg och verkar även reagera på mango
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~