• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : Hur går det med Alexander ?? Är han bättre nu ?

Här har Bellas reaktion från förra helgen äntligen lagt sig. Eksemen är borta och magen rätt okej =)
    Men själv är jag så dödligt trött på allergier så jag krääääks på skiten. Ibland vill jag bara tro att jag inbillat mig allt och vill ge henne samma mat som vi äter.. Men vet ju såklart att det skulle gå åt pipsvängen!
    Men jag vill kunna utöka listan med saker hon kan äta, även om det bara handlat om en sketen ärta eller var som helst!! Åhh.. jag vill kunna börja provocera.
    Jäkla allergiskitkorv
    så... Nu känns det ltie bättre ;)

• Allrona

Älsklingen87 - det är skönt att gnälla av sig ibland . Skönt att Bella är bättre igen iaf!

• Kavat

Älsklingen, stor kram! Inte för det gör er situation bättre men varken kyckling, majs eller egna äpplen verkar funka på liten. Positivt, än så länge är att våra egna äpplen (Katja) verkar funka bra på dottern! Åven jordgubbar. Och lilleman verkar tåla mindre mängder med guar och mjölk även om vi nu misstänker att han reagerar luftburet på ägg. Fast om det är så misstänker vi att det har varit så från början. Fastvi inte velat fatta det... Å andra sifan om det är så innebär det att han inte är fullt så känslig för vete och det underlättar faktiskt. Ska göra en provocering hos läkaren så vi vet. Så det går framåt med åldern!

• Ela

Är det någon som vet hur snabbt ett födoämne går ut i bröstmjölken? Vi misstänkte fiskallergi på ammande sonen men han testade negativt på pricktest. Barnmottagningen tyckte att vi skulle testa att provocera först genom att jag äter lite fisk. Om jag äter fisk till middag ca 17.30 och sedan ammar vid 19 har det då hunnit komma ut i bröstmjölken då? I så fall känns det ju inte så smart att eventuell allergisk reaktion ska komma till natten. Men om det tar längre tid än så riskerar man ju det även om jag äter fisk till lunch. Kanske får bli fiskfrukost. Någon som har något råd?

• t0va
    Ela skrev 2011-09-10 11:56:59 följande:
    Är det någon som vet hur snabbt ett födoämne går ut i bröstmjölken? Vi misstänkte fiskallergi på ammande sonen men han testade negativt på pricktest. Barnmottagningen tyckte att vi skulle testa att provocera först genom att jag äter lite fisk. Om jag äter fisk till middag ca 17.30 och sedan ammar vid 19 har det då hunnit komma ut i bröstmjölken då? I så fall känns det ju inte så smart att eventuell allergisk reaktion ska komma till natten. Men om det tar längre tid än så riskerar man ju det även om jag äter fisk till lunch. Kanske får bli fiskfrukost. Någon som har något råd?
    Alkohol säger de går över på högst 45min beroende på lite olika faktorer. Har ingen aning om det funkar samma sak med andra ämnen, men jag skulle nog ha sett till att äta fisk till frukost, om nu ingen har bättre koll på hur fort det kan gå. 
  • Kavat
    Ela skrev 2011-09-10 11:56:59 följande:
    Ät så tidigt som möjligt på dagen. Och ät inga mängder är mitt råd. Min lille reagerade på Omega3 tabletter...
    När jag ätit torsk eller lax, så fick han en reaktion samtidigt som han ammade och som höll i sig en halvtimme (högröd, svettades, blev prickig, som minismå blåsor runt hals, bål mest. Det visade inte på RAST på honom, som liksom pricktest visar på snabba reaktioner.

Jag tror han ammade precis efter jag ätit torsk. Så om man ammar några timmar efter så borde han få i sig.

Har märkt med mina andra barn att när jag åt ägg t.ex så reagerade sonen när han ammade 2 timmar efter. Så det stämmer nog bra det som stod i länkarna 1-3 timmar efter. Men det finns ju kvar i kroppen därefter i upp till två veckor. Så ät inte för mycket. Bättre att äta fler gånger om du inte får en tydlig reaktion.
  • Ela

Tack snälla för svar! Det får bli en liten bit rökt lax på mackan till söndagsfrukosten då kanske. Jo, jag fick rådet att börja med lite för att sedan gradvis öka om det inte blir någon reaktion och till slut ge honom förstås. Vi håller tummarna att det går bra för fisk är givetvis något vi gärna äter.

• annakoh1209

trots att jag fick veta mina två allergier i onsdags så har jag märkt en stor skillnad direkt magen är mindre o jag har inte ont i den