• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Det är ju precis sådana prickar Bella får ibland..
    Tror till och med de finns bild på det i mitt galleri bland forum bilder ?

Här bajsar fortfarande Bella nästan vart och fått eksem runt munnen...

• annakoh1209

dem reaktionerna jag får då jag får i mig ett förbjudet ämne är att hela min läpp domnar bort 

• Exit

En fråga til er med allergiska barn. En del säger ju att det är lätt att utveckla fler allergier om man redan har en. Använder ni parfym (på er själva)? Jag är lite rädd för det då jag bär honom mycket och har honom nära.

Han är mjölkallergiker och känslig för parfymerat tvättmedel.

• ViFrånLandet

Hej i tråden!

Tror inte jag varken läst eller skrivit på hela sommaren, hoppas det är bra med alla!

Har en liten fundering som jag hoppas någon av er kloka och erfarna kan svara på. Gabriel är inne på 11e dagen av sojaprovoceringen och har kommit upp i 8msk sojadryck/dag utan reaktion. Måste vi fortsätta höja 1msk/dag eller kan vi testa ge honom obegränsat nu? Och hur mycket måste de egentligen klara för att anses som allergifria?

Mycket tacksam för snabba svar då han börjar på dagis igen på måndag efter att ha vart ledig 2,5 månader... 

• annakoh1209

jag var på vårdcentralen o tog ett nytt blodprov men idioterna gjorde fel då dem stack mig vet ej vad dem träffade men jag höll på o svimma så jag fick lägga mig ner

hade ett blodvärde på 120 när jag kom in sen när dem upptäckte sitt fel så var det nere på 98 alltså för lågt
    hur kan dem göra såna fel? 

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-09-08 12:16:32 följande:
    Hej i tråden!

Tror inte jag varken läst eller skrivit på hela sommaren, hoppas det är bra med alla!

Har en liten fundering som jag hoppas någon av er kloka och erfarna kan svara på. Gabriel är inne på 11e dagen av sojaprovoceringen och har kommit upp i 8msk sojadryck/dag utan reaktion. Måste vi fortsätta höja 1msk/dag eller kan vi testa ge honom obegränsat nu? Och hur mycket måste de egentligen klara för att anses som allergifria?

Mycket tacksam för snabba svar då han börjar på dagis igen på måndag efter att ha vart ledig 2,5 månader... 
    Det finns väl ingen mening med att öka mer än vad man äter. Alltså om ni vill ha soja i mat, glass eller vad det nu kan vara så hade jag försökt ge upp till den mängden. Dumt att överdosera om det inte behövs bara för att kolla om det funkar... Så tänker jag.

Men jag hade väntat ett halvår på "obegränsad" kost med soja hemma innan jag hade sagt till dagis att det funkat. Så att ni vet med all säkerhet att allt flyter på som det ska. Om ni nu inte har några speciella skäl att sätta in soja för att han behöver protein eller liknande...
    Vad jag har förstått uppskattar dagis/skola det. Lättare för dem än att hålla på att byta fram och tillbaks om han nu skulle få reaktioner senare.
  • 2små2stora

Inga prickar efter dagens lunch Alla barnen lotsades genom hallen till tvättrummet efter pannkakorna hållandes i en fröken för att inte ta i något.  Det verkar ha fungerat bra. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-09-08 15:40:37 följande:
    Inga prickar efter dagens lunch Alla barnen lotsades genom hallen till tvättrummet efter pannkakorna hållandes i en fröken för att inte ta i något.  Det verkar ha fungerat bra. 
    Så bra :) 
    Tänk så lite som kan behövas ändå för att våra barn ska få må bra. Visst det blir lite mer jobb för personalen men samtidigt så är det ju inte en stor insats.  
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-09-08 13:40:32 följande:
    Det finns väl ingen mening med att öka mer än vad man äter. Alltså om ni vill ha soja i mat, glass eller vad det nu kan vara så hade jag försökt ge upp till den mängden. Dumt att överdosera om det inte behövs bara för att kolla om det funkar... Så tänker jag.

Men jag hade väntat ett halvår på "obegränsad" kost med soja hemma innan jag hade sagt till dagis att det funkat. Så att ni vet med all säkerhet att allt flyter på som det ska. Om ni nu inte har några speciella skäl att sätta in soja för att han behöver protein eller liknande...
    Vad jag har förstått uppskattar dagis/skola det. Lättare för dem än att hålla på att byta fram och tillbaks om han nu skulle få reaktioner senare.
    Tack för svar! Då gör vi så =)
  • skånegås
    Miralicia skrev 2011-09-07 16:57:44 följande:
    Hur steks korven funderar jag på? Är det ett större kök så kanske de använder sig av ett stekbord istället för stekpannor och att det där stekts annat också tidigare (som tex ägg till pytt i panna eller panerade saker där paneringen är med ägg). De diskas ju inte direkt på vanligt vis utan till stor del "skrapas" rent. Så om det inte är någon som tänkt sig för så kan de ju ha missat att tänka på att det har varit annat med ägg som stekts på stekbordet. Eller liknande resonemang med tex stekpanna i gjutjärn som inte ska diskas med diskmedel utan bara vatten och att det då kan finnas kvar allergener från sånt som tillagats tidigare.

Eller korven, att det verkligen var riktig falukorv och inte någon annan falukorvsliknande korv - typ lantkorv eller något likande som ser lika dan ut men där innehållet skiljer sig en del åt mot vanlig falukorv (som ju är namnskyddad) så att det kan vara något i korven.

Sen pulvermos är det ju vanligtvis mjölk i men det antar jag att han äter i andra sammanhang, men även kryddor som svartpeppar och ibland även muskot är inte helt ovanligt (vet att en föreläsare jag hade berättade om ett patientfall som han hade haft och där barnet alltid blev dåligt av pulvermos men inte av potatis i andra former eller hemlagat mos, men det tog ett tag innan de kom fram till och kunde konstatera att det faktiskt var muskot barnet reagerade på)
    Köpte falukorv i dag som det var muskot i. Så det kan finnas där också...