• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-10-10 23:18:42 följande:
    Härligt t0va! Skönt att det inte blev värre!
    Fast natten var jobbig, när jag kom hem vid 21:30 så hann han vakna 2 gånger och ville ha mer välling fram till 23, precis så det brukar vara när han har ont i magen eller sover oroligt. Sa bara gulp så var flaskan slut. När han pep igen vid 23:30 så gav jag alvedon och efter det så sov han bättre. 

Troligen hade han inte ont, han låg och vred sig så också och ville inte ligga på mage som han annars alltid sover på.

Men idag på förskolan har det gått jättebra så det blev nog bara en liten reaktion, ofta så kommer det kring midnatt att han vill äta konstant, även om han bara får vatten.  
  • Blå Flygare

Amningstrådarna bortplockade Det lönar sig att protestera.

• t0va
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 13:50:46 följande:
    whiee :D
  • Bobbosmamma
    Gött :)
  • Allrona

Kkavat - gjorde dina bullar idag. Måste fråga om jag gjorde rätt: Degen blev mer som en tjockare smet. Den jäste bra och gick att kavla bra men att rulla ihop den gick inte alls Obestämd . Bullarna blev inte som bullar brukar bli utan mer som en gegga i bullformarna. De blev faktiskt ganska god men äldsta (icke allergiska) dottern ratade dem pga utseendet. Lilltjejen som de är till har inte provat än men hon ska få en nu ikväll så får vi se vad hon tycker om dem

Gjorde eget bovetemjöl av boveteflingorna för på den förpackningen stog det inget om spår av soja

• Kavat
    Allrona skrev 2011-10-11 15:15:14 följande:
    Kkavat - gjorde dina bullar idag. Måste fråga om jag gjorde rätt: Degen blev mer som en tjockare smet. Den jäste bra och gick att kavla bra men att rulla ihop den gick inte alls Obestämd . Bullarna blev inte som bullar brukar bli utan mer som en gegga i bullformarna. De blev faktiskt ganska god men äldsta (icke allergiska) dottern ratade dem pga utseendet. Lilltjejen som de är till har inte provat än men hon ska få en nu ikväll så får vi se vad hon tycker om dem

Gjorde eget bovetemjöl av boveteflingorna för på den förpackningen stog det inget om spår av soja
    Hm, så har den inte blivit när jag gjort.. Alltså jag har kunnat rulla och göra bullar. Men det har varit svårt att smeta ut rumsvarmt margarin så att degen höll ihop, så det var lättare att ta flytande. Jag har nog bakat dem minst 5 gånger med samma resultat. *kliar mig i huvudet*
    De blev heller inte som gegga i formen utan såg ut som kanelbullar, fast de inte jäste lika mycket på slutet som vanliga.

Låter som att du kanske skulle haft i lite mer mjöl? Hade du tunn eller tjock utkavlad deg?
  • Kavat
    Solig
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-10-11 18:49:03 följande:
    Hm, så har den inte blivit när jag gjort.. Alltså jag har kunnat rulla och göra bullar. Men det har varit svårt att smeta ut rumsvarmt margarin så att degen höll ihop, så det var lättare att ta flytande. Jag har nog bakat dem minst 5 gånger med samma resultat. *kliar mig i huvudet*
    De blev heller inte som gegga i formen utan såg ut som kanelbullar, fast de inte jäste lika mycket på slutet som vanliga.

Låter som att du kanske skulle haft i lite mer mjöl? Hade du tunn eller tjock utkavlad deg?
    Kan det varit för att det var egenmortlat mjöl? Jag märker stor skillnad på köpt havremjöl och egenmixat, att mjölet slukar mer vätska eftersom det är mer finfördelat än man själv kan få till.
  • Allrona

Kkavat - jag kavlade ut den lite tjockare än vanlig bulldeg. Men jag tror nog också att det blev för lite mjöl kanske. Jag får testa igen en annan dag.