• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-10-10 09:16:41 följande:
    NEJ! Igår kväll åt jag nonstop och självklart så åkte några ner på golvet, jag låg och krälade för att hitta alla och trodde det. Nu satt Theo på golvet och lekte och jag hörde ett "knäck", fattade ju direkt att han måste hittat en nonstop så in med fingrarna och gräva och ut till badrummet för att försöka skölja bort det han fick i munnen. 

Stackarn tittade på mig som om jag vore galen. Det ser inte ut som om han svalde något. Skit också, både mjölk, vete och soja i.... Ikväll ska sambon ta Theo för jag ska på föräldrakväll på det föräldrastöd/halvöppna förskolan vi går på. Pappan fixar inte om Theo ska vara helt hysterisk, funderar på om jag ens ska säga något om Theo nu inte blir dålig innan.

Pappan har aspergers så om han vet att Theo fått i sig något han inte tål så ser han bara det, så även om Theo är ledsen för att han inte vill lägga sig så ser pappan att det är för att han har ont. Får avvakta och fundera lite.

Så typiskt, är min första kväll sen Theo föddes som jag ska få åka iväg och träffa andra vuxna utan barn äta och prata. , annars har det bara varit träning några få gånger.  Så på onsdag ska han ta Theo igen på kvällen för jag ska på första hjälpen-kurs, är om små barn som jag känt att jag vill gå. 

Hoppas att jag fick bort det mesta så han inte reagerar så mycket.  
    Nej, jag tycker inte att du ska berätta något för honom.
    Det kommer bara stressa upp honom och det är ju inte säkert att Theo kommer få någon reaktion iaf.
    Personer med asberger har ju oftast svårt att se "utanför lådan" och om han ska vara orolig för reaktion så kan det hända att han stressar upp er pojk så han blir förvivlad utav det. Barnen känner ju vår oro så lätt.

Gå ut du om han inte blivit dålig innan du ska iväg! Du behöver lite tid ensam utan Theo också, om du ska orka med allting. Håller tummarna för att det ska gå jättebra! :)

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Jasusu

Jag tycker absolut att man ska söka om vårdbidrag. Fk vill ju ha ett läkarintyg som man skickar in tillsammans eller efter ansökan.

Någon undrade vad man ska ha med i sin ansökan.
    Jag spaltade först upp alla deras allergier och reaktioner. Sen så  berättade jag om vad vi gör dagligen,veckovis och månadsvis extra som andra inte behöver göra och ger oss mertid.
    Sen så skrev jag upp merkostnader och motiverade dem noga.

Jag använde samma ansökan även denna gången men lade till gräsallergi som vi fått utrett nu.     

Min handläggare lät otroligt uttråkad  när vi pratade om ansökan,så jag blev rätt så less och det känns som att vi får avslag. 
     Han lät väldigt frågande till våra merkostnader...så jag vet inte om vi har glädjeräknat?
    Jag har försökt använda mig av konsumentverkets uträkningar. 
    Vad har ni uppgett för summor när det kommer till merkonstader? 

• Allrona
    Jasusu skrev 2011-10-10 10:31:51 följande:
    Ja..det är väldigt galet...snälla anmäla! Ju fler som anmäler..bättre resultat
    Som privat medlem blir jag bestört och upprörd.  
    Och här har hon gått in och "rättat" sitt svar, men inte blev det mer rätt för det....Obestämd

Kan ingen duktig gå in och skriva och förklara för henne att det inte är laktos man reagerar på utan protein? Helt vansinnigt ju att någon som ska vara expert har så fel. Kan hon inte allergier får hon väl be vederbörande vända sig till allergiexperten istället Skrikandes
  • Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-10 10:31:51 följande:
    Ja..det är väldigt galet...snälla anmäla! Ju fler som anmäler..bättre resultat
    Som privat medlem blir jag bestört och upprörd.  
    Done! 
    Ja jösses vad man blir sur! 
  • t0va
    Allrona skrev 2011-10-10 10:43:26 följande:
    Och här har hon gått in och "rättat" sitt svar, men inte blev det mer rätt för det....Obestämd

Kan ingen duktig gå in och skriva och förklara för henne att det inte är laktos man reagerar på utan protein? Helt vansinnigt ju att någon som ska vara expert har så fel. Kan hon inte allergier får hon väl be vederbörande vända sig till allergiexperten istället Skrikandes
    Fast allergiexperten är inte så mycket att hänga i granen heller... verkar inte som om det är några experter överhuvudtaget. Jag skrev en arg kommentar i en ny tråd till henne, kanske de som frågat ser vad jag skrivit också. Inte så diplomatiskt men orka, blir så förbannad på sånna som sprider felaktig info när det handlar om så allvarliga saker. 
  • Bobbosmamma
    t0va skrev 2011-10-10 11:39:31 följande:
    Jag skrev också en tråd nu, fast lite argare ;) 
    Jag med!! Fy sjutton en sån okunnighet. Tycker så synd om alla bebisar och föräldrar som får såna här svar och loutar på dom....