• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Tack för receptet kkavat. Ska handla och provbaka i helgen

Skrämmande svar från "allergiexperten"! Tur att ngn sa ifrån!

• The Luckiest

Vilka är berättigade till vårbidrag? Jag är förbannad för att ingen ens sagt något om livsmedelshänvisning till oss. Måste fråga läkaren vid nästa besök!

• Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-07 14:28:43 följande:
    Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_a...

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   
    Vi fick beviljat 1/4 igen trots att vi lägger ner mycket mer tid. De låtsas som att hans kontaktallergi inte finns och har inte ens kommenterat det. Vår son visade ju sig vara ännu sämre än sist vi ansökte, men fick samma ändå. Vad jag hört är att ju äldre de är desto mer handikappande är det för dem själva. Alltså när de är bebisar så måste man ju ändå ta hand om dem hela tiden. Men när de är äldre är tanken att de ska klara fler saker själva och gör de det då inte pga t.ex allergier så är ju allergierna mer tydliga för att man måste som vuxen hjälpa till mer. Hm, är du med på vad jag menar?
     Vi har överklagat det beslutet till förvaltningsrätten för övrigt.
  • Bobbosmamma

Läser det ni skriver om vårdbidrag... Jag har ju inte exakt koll på hur era barn mår.. men jag har funderat många ggr över detta gällande min dotter. Hon har liksom aldrig varit "frisk", jag har alltid känt att jag är hemma för vård av sjukt barn. "Föräldrarledig" har jag känt att jag kanske varit max 10 dagar i hennes liv (hennes bästa dagar). Men..... hon är ju "bara" multiallergiker och har "bara" refluxsjukdom. Jag har ingen koll på regler och har inte haft tid/möjlighet/ork att sätta mig in i detta......  Några tankar....? Är det nån idé tror ni att ansöka? Måste läkaren" sjukskriva" barnet?

Dotter f juni 2010
  • t0va
    The Luckiest skrev 2011-10-07 19:33:37 följande:
    Vilka är berättigade till vårbidrag? Jag är förbannad för att ingen ens sagt något om livsmedelshänvisning till oss. Måste fråga läkaren vid nästa besök!
    Samma för oss, vi får inte någon hjälp eller tips från vården utan allt måste vi ta reda på själva. Jag hade tänkt sätta mig med vårdbidragsbiten någon gång men det är svårt, speciellt när man har funktionshinder själv som gör att just pappersarbete är krångligt. För det är inte enkelt att ha med FK och andra myndigheter att göra. 

Får bli en sak i taget, just nu bråkar jag för sambons räkning. Ska kolla med livsmedelshänvisning när jag ringer sköterskan om att vi har provocerat.  
  • Tillalamm
    Kavat skrev 2011-10-07 16:47:17 följande:
    Jag blir mörkrädd när jag läser. Undrar var deras amningsexpert är utbildad i?

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61441008.html

www.familjeliv.se/Forum-15-432/m61364677.html
    Men herregud - och detta ska vara en expert!?! Skrämmande många "expterter" tror ju visst fortfarande att lakosfritt är lika med mjölkfritt. Kanske vore på sin plats att uppdatera kunskaper från stenåldern.
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-10-07 16:44:10 följande:
    Tycker det blir torrt på det mjölet. Ska testa o baka på de andra mjölarna som man får recept på! =)
    Vad får ni för andra mjöler?
    Vi får nog bara lailas gula, vår dietist säger att det är enda mjölsorten som finns att få på hänvisning när man äter utan allt. Har för mig att även ni äter utan allt? Eller var det "bara" sädesslag och mjölk?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

kkavat - tror du man kan använda ngt annat mjöl istället för teff i bullarna och korvbröden i din blogg? Har inte sett teffmjöl i de butikerna jag brukar handla. Annars får jag ta och åka runt och leta lite

• Kavat
    Allrona skrev 2011-10-08 14:13:43 följande:
    kkavat - tror du man kan använda ngt annat mjöl istället för teff i bullarna och korvbröden i din blogg? Har inte sett teffmjöl i de butikerna jag brukar handla. Annars får jag ta och åka runt och leta lite
    Coop har teffmjöl i ordinarie sortiment. Jag älskar tefff. Så det är väl värt att leta upp.

Alltså jag blandar helt så många olika mjölsorter jag kan för att få till det bra och för att det blir minst bismaker om det är varierade mjölsorter. Så att de kompletterar varandra. Egenskaperna på teff är bra i bak.
    Kan ni äta majs så testa med majsmjöl kanske?

Gjorde pannkakorna idag utan bovetemjöl (spår av soja). Så då tog jag istället för 2 dl bovete: 1 dl teff, 0,5 potatismjöl och 0,5 dl rismjöl och mindre vatten. Det blev också helt ok, men ska se nästa gång om jag ska ha mer mjöl i istället.

Så mjölerna går alltså att byta ut, men variera så mycket du kan emellan allt du kan använda är mitt tips.
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-10-07 20:22:43 följande:
    Läser det ni skriver om vårdbidrag... Jag har ju inte exakt koll på hur era barn mår.. men jag har funderat många ggr över detta gällande min dotter. Hon har liksom aldrig varit "frisk", jag har alltid känt att jag är hemma för vård av sjukt barn. "Föräldrarledig" har jag känt att jag kanske varit max 10 dagar i hennes liv (hennes bästa dagar). Men..... hon är ju "bara" multiallergiker och har "bara" refluxsjukdom. Jag har ingen koll på regler och har inte haft tid/möjlighet/ork att sätta mig in i detta......  Några tankar....? Är det nån idé tror ni att ansöka? Måste läkaren" sjukskriva" barnet?
    Nej, barnet måste inte vara sjukskrivet. Det är för att man ska få möjlighet att vara hemma mer med dem/pengar för merkostnader. Men det är i princip att man söker för merarbetet man gör, merarbete jämfört med vad ett friskt barn har.
    www.forsakringskassan.se/nav/790501eeed9893d611b1f8bb2ba39d55