• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot

Vi har gått på ett bakslag och jag tror det blivit för mycket säd (framförallt vete) för vår son. Är det någon som vet om man kan göra ngt (kex eller bröd) på endast quinoa, hirs, havre, korn (samt fett)? Han får astma av ris och potatis, hostar av bovete som även ger utslag på IGE, reagerar på majs samt tror nu han reagerar mer igen på vete och råg. Tror att han får astma när han äter en kost med högt GI (quinoa tex har ju lågt) . Ska nu prova vildris, som ju kommer från en annan familj en annat ris och har lågt GI. Någon som provat amaranth eller durra? Har dock läst att amaranth inte reckommenderas till barn av olika anledningar, men nu hittar jag inte länken... Alla tips mottas tacksamt

• Allrona

Men ghaaa, jag har inte sett att det står spår av soja på bovetemjölet!!! Hon är ju superkänslig mot soja! Undrar om det är det som ger dotterns böjveckseksem och prickar runt munnen. Hon fick dem förra helgen och det var då hon fick bovete första gången. Idag är hon dålig i magen, mer eksem och svullen mage. Hon åt 4 st syltgrottor på fm som jag hade bakat på bovetemjöl. Men å andra sidan provocerade jag med mjölk idag också så det är ju väldigt svårt att vilket som gav reaktionerna! Ok, bara att backa igen och testa en sak i taget. Suck!

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-08 15:30:23 följande:
    Men ghaaa, jag har inte sett att det står spår av soja på bovetemjölet!!! Hon är ju superkänslig mot soja! Undrar om det är det som ger dotterns böjveckseksem och prickar runt munnen. Hon fick dem förra helgen och det var då hon fick bovete första gången. Idag är hon dålig i magen, mer eksem och svullen mage. Hon åt 4 st syltgrottor på fm som jag hade bakat på bovetemjöl. Men å andra sidan provocerade jag med mjölk idag också så det är ju väldigt svårt att vilket som gav reaktionerna! Ok, bara att backa igen och testa en sak i taget. Suck!
    Eftersom hon reagerar på sojalecitin så är det väl inte helt otroligt att hon skulle kunna reagera på "kan innehålla spår av" i bovetet heller,.
    Hade hon reaktion redan innan mjölken skulle jag  nog gissa på att det i första hand gäller sojan. Så typiskt att det alltid ska ske nåt galet i samband med provocering. (ärligt talat så tycker jag att det alltid är något barnen får i sig av misstag samtidigt som man ska försöka provocera. Hoppas hon snart mår bättre.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - jo, jag hoppas på att det är sojan som gav reaktionen. Vi tror ju att mjölkallergin har vuxit bort och jag blev lite besviken idag när hon blev svullen om magen och eksemen ökade. Bort med bovete då och så får vi provocera mjölk om nån dag igen.

• Miralicia
    barefoot skrev 2011-10-08 15:07:54 följande:
    Vi har gått på ett bakslag och jag tror det blivit för mycket säd (framförallt vete) för vår son. Är det någon som vet om man kan göra ngt (kex eller bröd) på endast quinoa, hirs, havre, korn (samt fett)? Han får astma av ris och potatis, hostar av bovete som även ger utslag på IGE, reagerar på majs samt tror nu han reagerar mer igen på vete och råg. Tror att han får astma när han äter en kost med högt GI (quinoa tex har ju lågt) . Ska nu prova vildris, som ju kommer från en annan familj en annat ris och har lågt GI. Någon som provat amaranth eller durra? Har dock läst att amaranth inte reckommenderas till barn av olika anledningar, men nu hittar jag inte länken... Alla tips mottas tacksamt
    Funkar det med solroskärnor, pumpakärnor och linfrön kan du testa fröknäcket som jag har i min blogg och använd hirsflingor och sen enbart teffmjöl (eller om du  hellre vill ha quinoamjöl om du hitta något bra sånt nån stans eller om du hittar  hirsmjöl, men bör även funka med kornmjöl men gr knappast att hitta helt rent från vete, alternativt om du har en bra mixer/matberedare så du kan "mala" ren havre till lite mer mjöligt så bör det funka) stället för blandning av teff och ris (eller nån av de andra mjölkombinationer) som jag brukar ha för att det ska bli lite mer "lättutbakat" (och lite billigare)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-08 15:59:06 följande:
    Mithrandil - jo, jag hoppas på att det är sojan som gav reaktionen. Vi tror ju att mjölkallergin har vuxit bort och jag blev lite besviken idag när hon blev svullen om magen och eksemen ökade. Bort med bovete då och så får vi provocera mjölk om nån dag igen.
    Ska hålla tummarna för att hon tål mjölk och att det bara blev för bra med sojan! :)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-10-08 16:17:50 följande:
    Funkar det med solroskärnor, pumpakärnor och linfrön kan du testa fröknäcket som jag har i min blogg och använd hirsflingor och sen enbart teffmjöl (eller om du  hellre vill ha quinoamjöl om du hitta något bra sånt nån stans eller om du hittar  hirsmjöl, men bör även funka med kornmjöl men gr knappast att hitta helt rent från vete, alternativt om du har en bra mixer/matberedare så du kan "mala" ren havre till lite mer mjöligt så bör det funka) stället för blandning av teff och ris (eller nån av de andra mjölkombinationer) som jag brukar ha för att det ska bli lite mer "lättutbakat" (och lite billigare)
    Det finns ren havre som havremjöl, carlshamn. 
  • Bobbosmamma
    Kavat skrev 2011-10-08 14:33:52 följande:
    Nej, barnet måste inte vara sjukskrivet. Det är för att man ska få möjlighet att vara hemma mer med dem/pengar för merkostnader. Men det är i princip att man söker för merarbetet man gör, merarbete jämfört med vad ett friskt barn har.
    www.forsakringskassan.se/nav/790501eeed9893d6...
    Aha ....... tack föt länk. Då förstår jag. Ja.. det är väl tveksamt om vi skulle få nåt, men kanske ska jag ändå försöka. Det kostar ju det här...
  • Blå Flygare

Tack för tipset om frökex. Saknar dock salt i det, så nästa gång tillsätter jag det. Denna satsen dög dock till lilleman, perfekt att sätta lite fart på hans mage med!