• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • cofiepropp

Måste fråga en sak. Är det vanligt med kombinationen mjölk o glutenallergi??

• Bobbosmamma

Joo.. jag tänkte på en grej. Jag är ju värsta rookien på det här med allergier och har amssa att lära mig... Är det någon som har nåt bra boktips på böcker om barn och allergier?  Jag kan ju googla och så,, men ni kanske vet nån som är extra bra....?

• Blå Flygare
    cofiepropp skrev 2011-10-10 12:29:38 följande:
    Det är ovanligt att som mjölkallergiker få veteallergi, men har man veteallergi är det det absolut vanligaste att även ha eller ha haft mjölkallergi. Veteallergi ansågs för bara ett par år sen som mycket ovanligt, men allergin ökar.

Det finns inga samband mellan glutenintollerans och mjölkproteinallergi, och glutenintollerans uppstår ofta senare än mjölkallergi växer bort så det måste vara ganska ovanligt att ha de båda samtidigt även om det förekommer. Mjölkallergi kan ju stanna kvar, och celiaki komma tidigt med. 
  • Kavat
    cofiepropp skrev 2011-10-10 12:29:38 följande:
    Blå Flygare skrev 2011-10-10 16:56:38 följande:
    Det är ovanligt att som mjölkallergiker få veteallergi, men har man veteallergi är det det absolut vanligaste att även ha eller ha haft mjölkallergi. Veteallergi ansågs för bara ett par år sen som mycket ovanligt, men allergin ökar.

Det finns inga samband mellan glutenintollerans och mjölkproteinallergi, och glutenintollerans uppstår ofta senare än mjölkallergi växer bort så det måste vara ganska ovanligt att ha de båda samtidigt även om det förekommer. Mjölkallergi kan ju stanna kvar, och celiaki komma tidigt med. 
    Nu är jag osäker på fakta och vad jag upplevt att mammorna skriver i celiakitråden.. Men visst finns det kopplingar mellan glutenintolerans och mjölkproteinallergi?

Det är väl relativt vanligt att man tillfälligt eller får bestående laktosintolerans av glutenintoleransen, men det är ju en del barn i celiaki-tråden som även har mjölkproteinallergi.

c73, Det skillnad på glutenintolerans (celiaki) och veteallergi så som du såg så är svaret lite varierande efter vad du menade också. Se här: www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
  • Bobbosmamma
    Miralicia skrev 2011-10-10 15:50:10 följande:
    Bobbosmamma: kan lägga in lite tips och länkar när jag sitter vid datorn hemma och inte surfar från mobilen
    Jättesnällt{#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-10-10 20:32:42 följande:
    Jättesnällt{#emotions_dlg.flower}
    Ja, jag är helt urkass på böcker. Äger en som är bra och heter förädisk föda vill jag minnas.
    Hehe, Miralicia är min levande allergibok.
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-10-10 10:15:10 följande:
    Nej, jag tycker inte att du ska berätta något för honom.
    Det kommer bara stressa upp honom och det är ju inte säkert att Theo kommer få någon reaktion iaf.
    Personer med asberger har ju oftast svårt att se "utanför lådan" och om han ska vara orolig för reaktion så kan det hända att han stressar upp er pojk så han blir förvivlad utav det. Barnen känner ju vår oro så lätt.

Gå ut du om han inte blivit dålig innan du ska iväg! Du behöver lite tid ensam utan Theo också, om du ska orka med allting. Håller tummarna för att det ska gå jättebra! :)

Tack, jag sa inget. Theo var jätteledsen när han vaknade efter middagsluren och ville sitta i famnen och gosa väldigt länge, det gör han inte annars han är ingen gosare. Men sen fick han fart och det var som vanligt. Kvällen hade gått jättebra han somnade rätt så fort, så kanske fick han i sig lite så han fick en liten reaktion efter middagsvilan. 

Är så stolt över att de 2 har haft en bra kväll :)  
  • mithrandil

T0va: skönt att höra att du tog dig iväg o att det gick bra för dom!

Måste bara få berätta. Helt ot egentligen men, jag o Andreas ska försöka igen så nu är jag inte ensamstående längre! :d

• t0va
    mithrandil skrev 2011-10-10 22:35:29 följande:
    T0va: skönt att höra att du tog dig iväg o att det gick bra för dom!

Måste bara få berätta. Helt ot egentligen men, jag o Andreas ska försöka igen så nu är jag inte ensamstående längre! :d
    håller tummarna för att det ska funka bra :D