• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-10-11 18:55:43 följande:
    Kan det varit för att det var egenmortlat mjöl? Jag märker stor skillnad på köpt havremjöl och egenmixat, att mjölet slukar mer vätska eftersom det är mer finfördelat än man själv kan få till.
    Så skulle det nog kunna vara. Sen blir ju mjöl i påse rätt kompakt också när det får stå och skakas runt. Man kanske borde väga istället.
  • Kavat

Föresten har ni varit inne och kollat allergiexpertens svar?

Hon är ju inte lika bombsäker på saker och ting men är det inte lite konsigt att man som allergiexpert inte känner till hur ett pricktest går till, att det finns sena reaktioner? Ok, en vanlig allmänläkare men att ifrågasätta en sen reaktion på pricktest att provet måste ha gjorts fel? Spöke
    Eller att proteinet blir mindre allergent i hög värme? Ger inte de flesta läkare de rådet? Att man absolut inte ska utsätta de allergiska barnen för rått ägg för att det är mer allergent än t.ex tillagat.

Känns även tveksamt att hon verkar tycka att det är ok att ett barn går runt med mer och mer eksem som inte går bort med kortisonsalva utan att råda henne att söka mer hjälp eller nämna att barnet kanske är allergiskt mot något som den kommer i kontakt med eller äter fortarande?

Man tror ju att experterna är experter på sitt ämne och åtminstonde borde kunna vad i alla fall jag tycker är "allergianmälbildning". Eller? Vad tycker ni?

www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61466172.html
    www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61276757.html

• Bobbosmamma
    Allrona skrev 2011-10-11 19:22:34 följande:
    Lilltjejen gillade i alla fall bullarna
    Va kul:) jag ska oxå testa det här bullarna.. måste bara skaffa mig alal ingredienser..
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-10-11 19:30:45 följande:
    Föresten har ni varit inne och kollat allergiexpertens svar?

Hon är ju inte lika bombsäker på saker och ting men är det inte lite konsigt att man som allergiexpert inte känner till hur ett pricktest går till, att det finns sena reaktioner? Ok, en vanlig allmänläkare men att ifrågasätta en sen reaktion på pricktest att provet måste ha gjorts fel? Spöke
    Eller att proteinet blir mindre allergent i hög värme? Ger inte de flesta läkare de rådet? Att man absolut inte ska utsätta de allergiska barnen för rått ägg för att det är mer allergent än t.ex tillagat.

Känns även tveksamt att hon verkar tycka att det är ok att ett barn går runt med mer och mer eksem som inte går bort med kortisonsalva utan att råda henne att söka mer hjälp eller nämna att barnet kanske är allergiskt mot något som den kommer i kontakt med eller äter fortarande?

Man tror ju att experterna är experter på sitt ämne och åtminstonde borde kunna vad i alla fall jag tycker är "allergianmälbildning". Eller? Vad tycker ni?

www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61466172.html
    www.familjeliv.se/Forum-15-358/m61276757.html
    Jag håller helt med dig. Tycker alltid man får bättre svar i denna tråden än hos experten Cool
  • t0va

*suck* igår kom sonen hem med röda kinder och början till eksem, natten var jobbig han vaknade många gånger och var ledsen. Första gången var efter någon timme då han ställde sig upp och ville komma upp när jag gick in för att ge en ny flaska vatten. 

Kollade nu på matlistan på förskolan och det var fisk igår, är typ 3:e gången vi drar det sambandet med fisk på förskolan-röda kinder och orolig natt.

Hemma har han bara ätit lax och det har fungerat, så typiskt. Måste försöka få tag på allergisköterskan. På förskolan så äter de oftast torsk vilket jag har förstått är en mycket allergen fisk, vad finns det för fler än lax som inte är så allergena? Ifall vi ska ta och testa något mer än lax hemma.  

• Sousafon
    t0va skrev 2011-10-12 10:20:54 följande:
    *suck* igår kom sonen hem med röda kinder och början till eksem, natten var jobbig han vaknade många gånger och var ledsen. Första gången var efter någon timme då han ställde sig upp och ville komma upp när jag gick in för att ge en ny flaska vatten. 

Kollade nu på matlistan på förskolan och det var fisk igår, är typ 3:e gången vi drar det sambandet med fisk på förskolan-röda kinder och orolig natt.

Hemma har han bara ätit lax och det har fungerat, så typiskt. Måste försöka få tag på allergisköterskan. På förskolan så äter de oftast torsk vilket jag har förstått är en mycket allergen fisk, vad finns det för fler än lax som inte är så allergena? Ifall vi ska ta och testa något mer än lax hemma.  
    Min son tål torsk men inte lax... så det är nog olika det där. Tonfisk kanske kan vara något att prova?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-10-12 10:20:54 följande:

Min lille tål ingen av dem. Mellan tål lax, men inte någon av de andra fisksorterna.
    Det är torsk som är mest allergent jag.
    Det är lite olika sorters fiskar.
    Makrill är ju t.ex en fet fisk som har mer histamin i sig. Så då kan man i praktiken få en falsk reaktion av.

www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/164-fiskallergi-ger-starka-reaktioner

www.alltomallergi.se/default.aspx&did=20&pid=52

Och angående det där med uppvärmning så verkade inte det gälla fisk, alltså att det blir mindre allergent vid uppvärmning enligt ovanstående.
  • mithrandil

Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23