• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:02:17 följande:
    Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?
    Ja det undrar jag med, Theo fick negativt på pricktest men när han tog i ett ägg jag hade på smörgåsen och sen stoppade fingret i munnen fick han eksem. Så vi har inte testat vidare eftersom vi skulle prova mjölk igen först sa allergimottagningen. 

Nu tror jag att om jag ber bvc att skriva att de inte vill vaccinera honom utan att man gör det på sjukhuset så gör de nog det, eftersom de går på det jag säger. Men jag vill också veta vad som kan hända, kan man få annat vaccin eller vad är det för egentligen?  
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:02:17 följande:
    Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?
    Min mellan reagera med nässelutslag av att ta i ägg och han har tagit alla sprutor hitills (4 år) utan problem.  (Inte influensa eller så utan de vanliga) Men det säger ju inte att Amanda kommer reagera. Men frågan är: odlas de verkligen i ägg?
    Jag hade först bett sköterskan tagit reda på det.
    Vi har gjort så här:
    När jag kommer dit hade jag sagt till så de verkligen är förberedda ifalll (laddat mentalt..) och sedan hade jag stannat minst en kvart efteråt ifall att hon skulle reagera.

Det är nog olika på olika ställen, men vi har fått ta på vanliga bvc (men jag har alltså för mig att de sa att det inte är odlat på ägg längre...) Det finns de som tagit på allergimottagning och liknande.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-10-12 11:12:22 följande:
    Min mellan reagera med nässelutslag av att ta i ägg och han har tagit alla sprutor hitills (4 år) utan problem.  (Inte influensa eller så utan de vanliga) Men det säger ju inte att Amanda kommer reagera. Men frågan är: odlas de verkligen i ägg?
    Vi har gjort så här:
    När jag kommer dit hade jag sagt till så de verkligen är förberedda ifalll (laddat mentalt..) och sedan hade jag stannat minst en kvart efteråt ifall att hon skulle reagera.

Det är nog olika på olika ställen, men vi har fått ta på vanliga bvc (men jag har alltså för mig att de sa att det inte är odlat på ägg längre...) Det finns de som tagit på allergimottagning och liknande.
    Vi ska till barn innan W får 18 månaders vaccinet och antagligen kommer han att få ta den på barnmottagningen. Det är det enda vaccinet som odlas i ägg, förutom när de skulle massproducera influensavaccinet. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-10-12 11:12:22 följande:
    Vi har gjort så här:

Ja, 18mån sprutan odlas i ägg fortfarande.
    Pratade med dom om det. Ska nog be om att de testar ägg i fall att och sen att man har någon form av beredskap redo om det skulle hända något. Jag vet ju som sagt inte om hon reagerar på ägg eller inte. Hon har ju aldrig ätit ägg, förutom den burken som kunde innehålla spår av.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:21:26 följande:
    Ja, 18mån sprutan odlas i ägg fortfarande.
    Pratade med dom om det. Ska nog be om att de testar ägg i fall att och sen att man har någon form av beredskap redo om det skulle hända något. Jag vet ju som sagt inte om hon reagerar på ägg eller inte. Hon har ju aldrig ätit ägg, förutom den burken som kunde innehålla spår av.
    W reagerar starkt på spår av ägg även om testerna visar negativt.

Han har aldrig ätit rent ägg, endast fått i sig om det varit spår av i maten.

Reagerar hon om du tex steker mat till henne i samma stekpanna som du stekt något med ägg i? Det gör William vi kan inte steka pannkakor till honom hemma han reagerar direkt på det.  
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-12 11:30:10 följande:
    W reagerar starkt på spår av ägg även om testerna visar negativt.

Han har aldrig ätit rent ägg, endast fått i sig om det varit spår av i maten.

Reagerar hon om du tex steker mat till henne i samma stekpanna som du stekt något med ägg i? Det gör William vi kan inte steka pannkakor till honom hemma han reagerar direkt på det.  
    Har jag aldrig gjort. :) Vi har inte ens haft ägg hemma sen vi upptäckte alla allergier på henne.
    En gång blev hon dålig och fick nässelutslag efter att ha ätit på ett lekland. Hon åt då korv och pommes, de friterade enbart pommes i fritösen och korven var okej. Läste själv förpackningen. Enda jag kan komma på att hon kan ha reagerat på den gången är om de stekt korven på stekbordet där de dessutom stekt ägg till pyttipannan.
    Men jag är ju inte säker. Hon blir ju ofta dålig utan att jag vet orsak till det.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-10-12 11:41:44 följande:
    Har jag aldrig gjort. :) Vi har inte ens haft ägg hemma sen vi upptäckte alla allergier på henne.
    En gång blev hon dålig och fick nässelutslag efter att ha ätit på ett lekland. Hon åt då korv och pommes, de friterade enbart pommes i fritösen och korven var okej. Läste själv förpackningen. Enda jag kan komma på att hon kan ha reagerat på den gången är om de stekt korven på stekbordet där de dessutom stekt ägg till pyttipannan.
    Men jag är ju inte säker. Hon blir ju ofta dålig utan att jag vet orsak till det.
    Även om vi inte har stekt ägg i stekpannan på flera omgångar som den använts så reagerar han. 

Men det är jättesvårt att veta vad de reagerar på, vi har haft en jätte stökig natt men vad det beror på vet jag inte, möjligen att han reagerade på löken i maten men samtidigt så reagerar han inte på lök i köttfärssåsen. Eller på den bullbit han tuggade på visserligen var fri från både mjölk, baljväxter och ägg.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-12 11:54:40 följande:
    Även om vi inte har stekt ägg i stekpannan på flera omgångar som den använts så reagerar han. 

Men det är jättesvårt att veta vad de reagerar på, vi har haft en jätte stökig natt men vad det beror på vet jag inte, möjligen att han reagerade på löken i maten men samtidigt så reagerar han inte på lök i köttfärssåsen. Eller på den bullbit han tuggade på visserligen var fri från både mjölk, baljväxter och ägg.
    Ja fy. Tycker det är trist att inte veta vad som är vad. Ibland reagerar de och ibland inte. Ofta finns det inget klart och tydligt samband öht. Försöker att inte lägga energi på det. Funderar jag för mycket så bli jag idiot. :)
    Så länge de bara blir "måttligt dåliga" så lägger jag inte så stor energi vid de. de äter ändå utan allt och nån mer hjälp verkar vi inte få så det är bara att gilla läget.
  • Jasusu

Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?

• Kavat
    Jasusu skrev 2011-10-12 12:48:09 följande:
    Någon som vill dela med sig om vad ni har uppget för merkostader gällande kosten när ni sökt vårdbidrag?
    Jag letar och letar men nu hittar jag ju ingenting i min mailbox... Suck! Jag får återkomma (och påminn om jag glömmer!)