• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

I går var det stor testet för W vi var på kalas och det var mängder med mjuka kakor. Med resultatet att han nu är röd runt munnen och sovit oroligt i natt

• Bobbosmamma

Ujujuj.. har nyss gjort en ofrivillig mjölkprovokation på L....... Brukar ge henne Ellas Kitchen äpple o banan (svindyrt men glider ner skönt i hennes lilla reflux-hals ..) Hade dock köpt fel, av misstag, så hon drog i sig en "banan morgonmums".. full av mjölkpulver.. Jesus. Ser INTE fram emot denna natten. Stackars lilla. Slarvig mamma.

• t0va
    Bobbosmamma skrev 2011-11-06 12:59:50 följande:
    Ujujuj.. har nyss gjort en ofrivillig mjölkprovokation på L....... Brukar ge henne Ellas Kitchen äpple o banan (svindyrt men glider ner skönt i hennes lilla reflux-hals ..) Hade dock köpt fel, av misstag, så hon drog i sig en "banan morgonmums".. full av mjölkpulver.. Jesus. Ser INTE fram emot denna natten. Stackars lilla. Slarvig mamma.
    åh stackare, fick hon i sig hela också? Hoppas det blir ok ändå inatt, man blir så arg på sig själv när det där händer. Jag har köpt barnmatsburkar flera gånger med mjölk i men som tur är inte gett utan dubbelkollat innan jag börjar tillaga. 

fö. så är dem där påsarna underbara, vi har med på våra utflykter eller som muta till Theo. Då kan han sitta och suga i sig själv och är upptagen ett tag. Dyrt men praktiskt.  
  • t0va
    2små2stora skrev 2011-11-06 07:51:46 följande:
    I går var det stor testet för W vi var på kalas och det var mängder med mjuka kakor. Med resultatet att han nu är röd runt munnen och sovit oroligt i natt
    hoppas det blir bättre inatt, är inte helt lätt det där.

Jag ser inte fram emot julen när han troligen kommer kunna gå också och når upp på bordet. Mina föräldrar har alltid maten uppdukat i köket så äter vi i vardagsrummet, innan så har han inte nått eller kunnat ställa sig upp, men nu gör han det. Får bli att hoppas att bilen går igenom besiktningen så vi får med oss barngrinden och sätta som spärr. För att inte tala om allt julgodis... Tänk så mycket vi måste ha koll på när våra barn är på kalas eller middagar. 

Svärmor ville att vi skulle komma och äta hos henne men vi gjorde mat hemma istället så fick hon komma hit. Är så mycket enklare för här kan vi släppa ner Theo och vi har grind till köket också där blir det värre att ha koll på honom. Han tycker ju inte om att sitta still och snacka någon längre stund.  
  • t0va

Visst var det någon här som skrev om annan bovete än risenta, sonen verkar ju reagera kraftigt på den nu så vi vågar inte ge mer. Men jag hittade en annan variant bovetemjöl på coop men minns inte vad det var för märke. Någon som vet mer ifall det kan vara sojafritt? 

Blir så mycket ris för sonen nu om vällingen också är ris.

Vi bakade tefflimpan igen idag, var ett tag sedan. Han kladdade på för fullt och när det var klart så åt han 2 skivor bröd. Han som mest lekte med det innan och vägrar majsbrödet han får på förskolan. Var så skönt att han gillar brödet för när jag äter smörgås så kommer han och vill klättra upp och ta min brödbit. Är lite svårt att hitta bra alternativ till smörgås som han accepterar. Just nu ska han ha allt jag äter.  

• Allrona
    t0va skrev 2011-11-06 23:44:14 följande:
    Visst var det någon här som skrev om annan bovete än risenta, sonen verkar ju reagera kraftigt på den nu så vi vågar inte ge mer. Men jag hittade en annan variant bovetemjöl på coop men minns inte vad det var för märke. Någon som vet mer ifall det kan vara sojafritt? 
    Det var jag! Jag mailade Saltå kvarn och frågade om det kan finnas spår av soja eller gluten i deras bovetemjöl och majsmjöl och fick det här svaret: "Bulgur (vete) och  sojabönor hanteras i samma lokaler som bovetemjölet och majsmjölet. Dock finns det noggranna städrutiner så att det inte skall finnas spår av."
  • t0va
    Allrona skrev 2011-11-07 08:35:04 följande:
    Det var jag! Jag mailade Saltå kvarn och frågade om det kan finnas spår av soja eller gluten i deras bovetemjöl och majsmjöl och fick det här svaret: "Bulgur (vete) och  sojabönor hanteras i samma lokaler som bovetemjölet och majsmjölet. Dock finns det noggranna städrutiner så att det inte skall finnas spår av."
    ja saltå hette det, jättetack,  men då ska vi nog ta och köpa ett paket och kolla, vi kör med bovete i pannkakorna också för teff i dem tyckte han inte var så jättegott. Majs är ingen favorit heller, eller förutom hela majskorn då. 

Ska börja med lite den här gången också...  
  • Prince or Princess

Skulle behöva lite hjälp här... Kan man reagera flera gånger på ett och samma ämne? Alltså tex om dottern får i sig mjölk och sen ser jag tydligt att eksemet blir värre för att sen lägga sig och vara nästan helt borta (ofärgat, men ändå småknottrigt). Om eksemet då blir sämre igen, dvs börjar klia och bli rött, mer knottror osv, kan det då vara mjölken som fortfarande spökar, eller är det något annat hon reagerat på? Så här har vi det hela tiden, att eksemet nästan försvinner och sen kommer tillbaka. Någon som har samma erfarenhet? Hjälp!

• mithrandil

Prince or princess: låter i mina öron som om det är olika reaktioner och inte en och samma. Men jag kan ha fel.

• Prince or Princess

Oj då... Blir galen på detta snart. Trodde det var en o samma reaktion :S ska tillägga att detta händer flera gånger under en och samma dag