• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

t0va: hur lång tid tar det från det att han fått nåt i sig till de röda kinderna kommer? Och eksemet? Blossar kinder/eksem upp bara en gång då, eller flera?

• t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 11:31:11 följande:
    t0va: hur lång tid tar det från det att han fått nåt i sig till de röda kinderna kommer? Och eksemet? Blossar kinder/eksem upp bara en gång då, eller flera?
    kinderna går på några minuter eksemet är nog lite längre kanske 30-60minuter. Kinderna kan komma och gå under dagen, sen är det svårt att veta om det är för att han fått i sig saker han inte tål en gång eller om det är flera. Vi har kaniner och pelletsen som de äter innehåller havre och vete som sonen inte tål så ibland lyckas han hitta en pellets och även om han inte stoppar i munnen nu så ofta så räcker det att han tar i det och sen stoppar fingrarna i munnen. Så det är jättesvårt att veta om det är nya tillfällen eller ett och samma. 
  • Prince or Princess

Okej, det låter nästan som här, fast hon blir sällan röd på kinderna (även om det händer ibland). Känns som om man aldrig får ordning på detta :( vi har köpt nya d-droppar (endast palmolja, kokosolja och d-vitamin, och detta ingår i neocaten som hon verkar tåla) och idag har hon fått neocate, kött, gurka, vitkål och potatis förutom d-dropparna. Har kliat lite till och från på eksemet, men nu är kinderna röda och eksemet ännu sämre. På morgonen är nästan alltid eksemet fint. Vad kan det vara hon reagerar på? Råstekt potatis verkar hon inte reagera på. Kan man tåla det men inte kokt?

• LokesMammi

Har nu varit hos barnläkaren igen! Vi ska fortsätta ge frukterna som jag ville undvika ett tag. Ska börja introducera rött nu. 13 dec ska vi göra patchtest på fisk. Eller inte patch....han ska väl få äta kokt fisk tror jag. Vi ska iaf ta med oss det!
    Har fått medicin mot reflux. Får se om det hjälper eller om han inte har problem med refluxet.
    Han har gått upp 20g på 1 månad! :(

11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-07 20:09:36 följande:
    Finns det snart nån frukt som sonen kan äta? Ska undvika rött, han blir röd på kinderna av äpple, röd i veck av aprikos, så nu kör vi med blåbär o banan mixat o han kräks varje kväll! Får krupp! Är det nån som vet nån bra sida där det står vilka frukter som tillhör vilken familj? Synd om honom o BARA äta banan!
    Reflux blir sämre av all frukt har jag för mig... Bra att känna till.

Hm, kolla min pres, refluxtråden är länkad där, Cocco la in några bra länkar där på slutet har jag för mig.
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-11-08 18:55:11 följande:
    Reflux blir sämre av all frukt har jag för mig... Bra att känna till.

Hm, kolla min pres, refluxtråden är länkad där, Cocco la in några bra länkar där på slutet har jag för mig.
    Ok, sa läkaren inget om. Men vi har fått reflux medicin nu o ska testa det i en vecka!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • mithrandil

Kavat: Du som kan allt. :D vet du hur man skriver en egenremiss?
    Hur går det för er därborta? {#emotions_dlg.flower}

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23