• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 22:07:58 följande:
    Precis så känns det!! Läkare, dietist o mamma! Känner vi varandra? ;D ja nu har jag gått igenom kostdagboken och konstaterar att eksemet är otroligt mycket bättre nu änn innan åtminstone. Tycker mig faktiskt ana att potatis verkar lite lurigt, vilket jag misstänkt förut. Ska testa med bara d-droppar, kokt ris, rapsolja och kött (o neocate) ett par dagar och se vad som händer. Känns skönt att ha en plan! Tack för stödet! Känns lite ljusare nu igen! :)
    Gör det.. så att ni får lite ordning igen. Gör sen en plan på de livsmedel som känns bäst/viktigast att testa den närmsta tiden. Vi provade tomat igår. Natten var lite rörigare än vanligt, men svårt att vara säker på om det berodde på tomaten. Inga andra tecken so far. Ska fortsätta med tomat idag igen.. så får vi se. 

Hittills har vi sett att havre inte funkar, inte heller vete. Däremot fungerar råg (leksandsknäcke) och soja (lite otippat!) Men på vissa grejer som potatis har vi inte orkat testa i flera dagar när vi har fått en paniknatt direkt. Det är ju dumt för då är det svårt att vara 100 på att potatisen inte funkar. Men man är ju inte mer än människa..... 
  • Bobbosmamma
    Chabolina skrev 2011-11-09 11:45:37 följande:
    Hej Är det någon skillnad på rice dream och carlshamsrisdryck? Jag har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte.
    Jag har oxå läst att det är skillnad. Och att Carlshamns ska vara den säkra. Har för mig att det var K Kavat som infomerade mig?? Men kan ha fel.
  • Prince or Princess

Försöker citera men kan inte från mobilen? Iallafall är vi riktigt glada idag :) första dan som eksemet hållit sig fint hela dan :) kokt ris och kött har hon bara fått idag. Ska faktiskt inte ge nåt annat än det idag, får testa rapsolja o de nya d-dropparna imorgon. Känns underbart att ha kommit lite vidare! Känns ganska troligt att det är potatis tror jag? Nå väl, det märker vi när vi testar det igen senare!

• Prince or Princess

Förresten, ni som undrar om risdryckerna. Det skall tydligen vara korn med i början av framställningen av ricedream om jag fattat det hela rätt

• Kavat
    Chabolina skrev 2011-11-09 11:45:37 följande:
    Hej Är det någon skillnad på rice dream och carlshamsrisdryck? Jag har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte.
    Bobbosmamma skrev 2011-11-09 14:06:47 följande:
    Jag har oxå läst att det är skillnad. Och att Carlshamns ska vara den säkra. Har för mig att det var K Kavat som infomerade mig?? Men kan ha fel.
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 16:41:18 följande:
    Förresten, ni som undrar om risdryckerna. Det skall tydligen vara korn med i början av framställningen av ricedream om jag fattat det hela rätt
    Japp, kornmalt med i processen i Ricedream. Inte mätbara mängder, men tillräckligt för att jag har hört om fem barn med sädesslagsallergi som har reagerat. Jag har själv inte vågat prova för jag är rätt säker på att det inte hade funkat här hemma.

Vi använder Carlshamns risdryck och den funkar toppen!
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-11-09 17:09:08 följande:
    Bobbosmamma skrev 2011-11-09 14:06:47 följande:
    Japp, kornmalt med i processen i Ricedream. Inte mätbara mängder, men tillräckligt för att jag har hört om fem barn med sädesslagsallergi som har reagerat. Jag har själv inte vågat prova för jag är rätt säker på att det inte hade funkat här hemma.

Vi använder Carlshamns risdryck och den funkar toppen!
    Men va????? Det har ingen sagt till mig! Visserligen har dom inte testat honom för allergi mot korn! Men va???!!!! Va sur jag blir! Jag har blivit tillsagd att ge Risdryck med + kalk från Ricedream!
    Då är det alltså Carlshamns risdryck vi ska köpa?????!!!!
    Demon
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-11-09 17:21:34 följande:
    Men va????? Det har ingen sagt till mig! Visserligen har dom inte testat honom för allergi mot korn! Men va???!!!! Va sur jag blir! Jag har blivit tillsagd att ge Risdryck med + kalk från Ricedream!
    Då är det alltså Carlshamns risdryck vi ska köpa?????!!!!
    Demon
    Ifall du har gett ricedream och inte märkt någon reaktion så borde du kunna fortsätta.
    eftersom ricedream inte ens innehåller några spårbara mängder av kornmalt så borde det vara extremt ovanligt att barn reagerar. Men klart, vissa, extremt känsliga kan säkerligen reagera på det. Det är det ju redan några barn som har gjort. Men onödigt att sluta med något om man redan provat och tyckt att det funkat. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

kavat eller miralicia, skulle någon av er kunna läsa min egenremiss och se om ni tycker den duger eller om jag missat massor?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

O nej!!! :( nu kliar hon på kinden och eksemet är alldeles prickigt :( fick bara kokt ris och lövbiff, inget annat. Orkar inte med detta snart. Kan det vara neocaten hon reagerar på hela tiden?

• Prince or Princess

Eller kan det vara så konstigt som dietisten säger; att hon reagerar nu för att det blir för mycket ris totalt idag? Då borde det ju funkat om jag hade gett potatis en gång om dan?