• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 21:14:44 följande:
    Jag känner mig ganska uppgiven kan jag säga. Känns som det upptar hela min vakna tid. Väldigt skönt att man får stöd här! Hon har ätit så här nån månad eller två? Eksemet blev helt hysteriskt i början, så då plockade vi bort majs och hon blev bättre, men inte helt, så till slut fick hon bara neocate under nån vecka, sen började vi med kött som hon fick också nån vecka, och nu den senaste veckan har hon fått lite av varje. Fast vi har ju testat saker nästan varje dag som vi trodde kunde funka. Första dan gick det superbra, men trots att vi fortsatte m samma livsmedel blev eksemet sämre. Vet inte riktigt var jag ska börja känner jag. Känner mig jättestressad över att bara ge kött o potatis (o neocate) men vad i hela världen ska jag annars göra?
    Jag förstår det. Det är pissjobbigt. Men det kommer bli mkt lättare. För oss kände jag att det var ännu jobbigare när L åt en massa grejer men mådde skit. Nu äter hon visserligen mkt begränsat men är så mkt gladare. 

Men återigen, det låter inte som ni har den bästa ledningen direkt. Det är ju viktigt att testa systematiskt så att man kommer ur det någon gång... Jag vet, lätttare sagt än gjort. Jag menar, testa EN sak i taget i 3-5 dagar, och avläsa mående o eksem. Sen nästa grej. För detta är det jätteviktigt att ha stöd från dietist/läkare. Det är svårt att vara både mamma, läkare och dietsist samtidigt. Inte bra heller tror jag.....  
  • Prince or Princess

Precis så känns det!! Läkare, dietist o mamma! Känner vi varandra? ;D ja nu har jag gått igenom kostdagboken och konstaterar att eksemet är otroligt mycket bättre nu änn innan åtminstone. Tycker mig faktiskt ana att potatis verkar lite lurigt, vilket jag misstänkt förut. Ska testa med bara d-droppar, kokt ris, rapsolja och kött (o neocate) ett par dagar och se vad som händer. Känns skönt att ha en plan! Tack för stödet! Känns lite ljusare nu igen! :)

• t0va

Någon som vet om det finns något recept på trolldeg utan vete. Tydligen ska det göras handavtryck på öppna förskolan och jag är inte helt förtjust i att Theo ska kladda med det, blir ju inte lika bra om man har plastfolie emellan. Ser han de andra barnen dega och han inte får lär det bli protester också. 

Han älskar att baka och kladda, och nu skulle det göras avtryckstavlor som julpyssel.  

• Tanja f

Godkväll i tråden :) Tack för tidigare svar om recept på kärleksmums. Idag fick jag reda på blodprovsresultat ang allergier. Blev glad att ägg sjunkit från 19 till 7. Mjölk var 30, togs inte förra gången. Jordnöt hade sjunkit, tror det var 1,6 nu. Vad har ni andra för värden? Mandel som jag trodde att dottern tåler var på 0,41 och gränsen är tydligen 0,35. Kiwi mättes bara förra ggn och det var rejält - 89! Hoppet tändes att ägg kanske kan växa bort om några år.

• LokesMammi
    Prince or Princess skrev 2011-11-08 20:29:37 följande:
    Jaså!? Trodde det var jättesnällt med vitkål :S ja vi får ju faktiskt skylla oss själva när vi gjorde så här. Stod bara inte ut när hon hela tiden pekade på vår mat och gnällde :( var bara tvungen att ge henne lite annat än bara kött. Ska nog ge bara kött o potatis ett par dar o se vad som händer. Har dietisten tjatandes i nacken också att hon måste få äta, så att hon inte går ner i vikt o börjar matvägra. Och vad i hela världen ska hon få att äta på sin 1-års dag??? :'( inte ens kaka eller glass snyft. Jag som ville baka en tårta. Funderade dock på att försöka testa rulltårta (utan fyllning, eftersom hon verkar reagera på både svarta vinbär och blåbär och banan) gjord på potatismjöl, men kan man baka på no egg, potatismjöl och olja tro? Kan man reagera på rapsolja? Kan hon reagera på d-dropparna för att oljorna inte är tillräckligt renade??
    Jag tänker baka "utan allt" till sonens 1års dag! =) Ska testa o baka lite nu så man vet hur tårtan o kakorna blir o smakar! =) Klart han ska få smaka kaka o tårta! Man fyller bara 1år en gång! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Miralicia
    t0va skrev 2011-11-08 22:10:06 följande:
    Någon som vet om det finns något recept på trolldeg utan vete. Tydligen ska det göras handavtryck på öppna förskolan och jag är inte helt förtjust i att Theo ska kladda med det, blir ju inte lika bra om man har plastfolie emellan. Ser han de andra barnen dega och han inte får lär det bli protester också. 

Han älskar att baka och kladda, och nu skulle det göras avtryckstavlor som julpyssel.  
    Jag har stött på två recept på lekdeg på engelska, men har inte testat dem själv. Men du kan ju få vara försökskanin och komma med en utvärdering sen
    Orkar inte räkna om utan måtten är i amerikanska cups alt i gram att väga. (1 cup = ca 2,35 dl)

Recept 1 (typ till figurer som sparas)
    1 cup (125g) rismjöl
    1 cup (292g) salt
    3/4 cup (180 ml) vatten

Blanda salt, mjöl och vatten i en skål. Är det smuligt tillsätt 1 msk vatten extra i taget tills det blir en slät "degboll". Gör figurer eller vad man nu vill av den och lägg på ett bakplåtspapper för att torka 1 dygn eller "grädda" i ugnen ca 30 minuter i 100 grader.

Recept 2 (typ playdogh att baka ut och knåda ihop för upprepad lek snarast etc)
    1½ cup (180 g) majsstärkelse
    ½ cup (60 g) rismjöl
    2 cups (470 ml) vatten
    2 tsk vinäger
    1 cup (292g) salt
    1 msk olja

Blanda allt ien kastrull och koka under konstant omrörning tills degen börjar tjockna. Lägg över i en skål för att svalna. När den går att hantera kan man dela upp degen i ett par olika påsar och knåda in hushållsfärg om man vill. Förvara lufttätt i kylskåpet i upp till en månad. Låt bli rumstemererad innan den används att "baka med"

Så till ÖF är väl den första degen att rekommendera vad gäller att göra handavtryck som ska sparas. Kom gärna med en recension om du testar något av reccepten.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • annakoh1209

nu har jag fått rätt allergi diagnos vilket inte chockade varken mig eller min släkt 

jag är glutenintolerant  

• t0va
    Miralicia skrev 2011-11-08 22:51:10 följande:
    Jag har stött på två recept på lekdeg på engelska, men har inte testat dem själv. Men du kan ju få vara försökskanin och komma med en utvärdering sen
    Orkar inte räkna om utan måtten är i amerikanska cups alt i gram att väga. (1 cup = ca 2,35 dl)

Recept 1 (typ till figurer som sparas)
    1 cup (125g) rismjöl
    1 cup (292g) salt
    3/4 cup (180 ml) vatten

Blanda salt, mjöl och vatten i en skål. Är det smuligt tillsätt 1 msk vatten extra i taget tills det blir en slät "degboll". Gör figurer eller vad man nu vill av den och lägg på ett bakplåtspapper för att torka 1 dygn eller "grädda" i ugnen ca 30 minuter i 100 grader.

Recept 2 (typ playdogh att baka ut och knåda ihop för upprepad lek snarast etc)
    1½ cup (180 g) majsstärkelse
    ½ cup (60 g) rismjöl
    2 cups (470 ml) vatten
    2 tsk vinäger
    1 cup (292g) salt
    1 msk olja

Blanda allt ien kastrull och koka under konstant omrörning tills degen börjar tjockna. Lägg över i en skål för att svalna. När den går att hantera kan man dela upp degen i ett par olika påsar och knåda in hushållsfärg om man vill. Förvara lufttätt i kylskåpet i upp till en månad. Låt bli rumstemererad innan den används att "baka med"

Så till ÖF är väl den första degen att rekommendera vad gäller att göra handavtryck som ska sparas. Kom gärna med en recension om du testar något av reccepten.
    Tackar, ska ta och prova :D
  • Sephyria

Sonen reagerar med rodnad hud och eksem när han har haft apotekets plåster på sig. Det är sjäva klistret som ger reaktionen och 4 dagar efter att plåstret tagits bort är det fortfarande lika synligt var plåstret har suttit.

Det som jag reagerade på är att häftmassan i detta plåster är "transparent hypoallergenisk polyacrylat" och trodde därför inte att det skulle ge en reaktion, men uppenbarligen kunde det det ändå. Men vad är egentligen detta för ämne? Det är inte detsamma som latex väl?

• Chabolina

Hej Är det någon skillnad på rice dream och carlshamsrisdryck? Jag har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte.