• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 18:40:30 följande:
    Eller kan det vara så konstigt som dietisten säger; att hon reagerar nu för att det blir för mycket ris totalt idag? Då borde det ju funkat om jag hade gett potatis en gång om dan?
    Tycker mer att det låter som om det är neocaten som gör det om jag ska vara ärlig.
    Om hon har eksem varje dag och aldrig blir bra. Annars tål hon kanske inte kött? Har ni testat ge enbart viltkött?
    Hur gammal är hon? Är hon tillräckligt liten för att kunna äta enbart neocate för att se om hon blir helt bra?

annars kanske eksemen inte är allergirelaterade över huvudtaget.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Det kan inte vara via kontakt då ?
    Något ni äter och sedan pussar eller tar i henne ?
    Damm, pälsdjur ?

• The Luckiest

Ni som bakat bröd på Finax lågprotein eller Finax grov mjölmix har ni någonsin fått det saftigt? Nu verkar E reagera på den grova ändå men jag vet inte vad jag ska baka för bröd till henne. Smakade på det häromdagen  men fy vad torrt  det var. Någon som har ett bra lätt brödrecept utan mjölk, gluten o soya?

• barefoot

Undrar om det är någon som har tips till mig inför morgondagen? Har läkarbesök med dottern, 5 år. Inga allergier vad vi vet men hon får gaser och kan blirslemmig/snorig om hon dricker mjölk därför har hon varit mjölkfri nu i 2 år. Hon har nu börjat ny förskola och de vill ha läkarintyg angående mjölken. Talade med en läkare på VC som sa att det är ovanligt att så små är laktosintoleranata och att hennes symtom ev beror på sekundär intolerans och att det kanske är gluten hon är känslig för. Nu under lovet tog vi bort allt vete, råg och korn och hon blev mycket gladare, lugnare i rörelserna och klagade inte längre på ont i tårna som hon gör ofta annars. Hon åt dock Teff istället. Man kan nog säga att hon är lite hyperaktiv i vanlig fall. Undrar så klart om det är gluten eller vete hon reagerar på. Men är det gluten kan jag ändå tycka att det känns naturligt att ta bort de livsmedel som gluten ingår i. Vi vill inte göra biopsi. Har någon erfarenhet eller tips att dela med sig av om hur vi nu ska gå tillväga. Vet någon om det finns ett gott knäckebröd utan vete, råg, korn? 

Hittade recpet på trad Injera! (endast Teff, vatten och salt som först får bli till surdeg)
    http://www.food.com/recipe/authentic-injera-aka-ethiopian-flat-bread-96980 

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-09 18:27:30 följande:
    kavat eller miralicia, skulle någon av er kunna läsa min egenremiss och se om ni tycker den duger eller om jag missat massor?
    japp inboxa eller maila kanske. tror min mail står på fb-sidan.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 18:40:30 följande:
    Eller kan det vara så konstigt som dietisten säger; att hon reagerar nu för att det blir för mycket ris totalt idag? Då borde det ju funkat om jag hade gett potatis en gång om dan?
    Tibell skrev 2011-11-09 19:10:07 följande:
    Det kan inte vara via kontakt då ?
    Något ni äter och sedan pussar eller tar i henne ?
    Damm, pälsdjur ?
    Jag tänker också kontakt.. Är det ett jämt eksem? Förstår du hur jag menar?

Alltså om det kommer fläckvis eller rött jämt på kinderna eller rött jämt fläckvis eller småprickigt överallt, eller ja, hur ser det ut? Kan du lägga in bild i bildtråden eller här?
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-11-09 19:30:21 följande:

Ni som bakat bröd på Finax lågprotein eller Finax grov mjölmix har ni någonsin fått det saftigt? Nu verkar E reagera på den grova ändå men jag vet inte vad jag ska baka för bröd till henne. Smakade på det häromdagen  men fy vad torrt  det var. Någon som har ett bra lätt brödrecept utan mjölk, gluten o soya?

Finax... Det är väl antingen vetestärkelse eller guarkärnmjöl (soja) i?
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-09 17:21:34 följande:
    Men va????? Det har ingen sagt till mig! Visserligen har dom inte testat honom för allergi mot korn! Men va???!!!! Va sur jag blir! Jag har blivit tillsagd att ge Risdryck med + kalk från Ricedream!
    Då är det alltså Carlshamns risdryck vi ska köpa?????!!!!
    Demon
    Efter som ni har problem med kräkningar och han inte mår bra, så hade jag bytt. För att vara på säkra sidan. Sen kan ni ju testa att byta tillbaks och se om det gör skillnad.
  • Tibell

Ja lägg in en bild om du kan :)
    Min dotter var kontaktallergisk mot mjölk, jag kanske känner igen utslagen ?

Kavat : kommer inboxa dig ikväll eller imorgon gällande Tilde. Är det okej ? Behöver ha lite råd :/

• Sephyria

Har nu gjort eget lapptest med soja och mjölk.

Det översta märket är efter mjölken, men den hade han fått av sig redan efter första natten så där blev det inte märke efter mer än klistret på plåstret.

Det nedre märket är efter sojan. Jag tog faktiskt av den lappen ett halvt dygn för tidigt för han hade sån fruktansvärd klåda. Lite svårt att se på denna bilden men vid den röda prcken i mitten hade jag kompressen som jag haft sojamjöl på. På denna bild är det egentligen inte riktigt dags att läsa av än men som det ser ut nu så är det reaktion av sojan i af.

Och angående klistret efter plåstren- är det vanligt att reagera så här på det?