• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Ska ta kort imorn, hon sover nu! Det är ett enda eksem på ett ställe (storasyster hade på exakt samma ställe, fast andra kinden, på henne var det maten som var boven, så fort vi fick bort allt försvann eksemet) men om hon får nåt hon verkligen reagerar mycket på börjar det sprida sig vidare under hakan och sen över resten av kroppen. Tror verkligen inte det är kontakteksem, jag är väldigt noga med att inte röra den kinden alls. Vi ger henne naturbeteskött, är det samma som viltkött ungefär? Vi har testat endast neocate, och det blev otroligt mycket bättre då. Fick inte ge mer än ett par dagar för dietisten. Lite osäker på om det försvann helt då. Hon är snart ett nu. Men enl läkaren måste hon ha ersättning, vi får ta den som funkar bäst. Har testat massa olika, men aldrig har vi fått bättre resultat. Men hon äter ju neocate ibland på natten och alltid på morgonen, men eksemet är "alltid" bättre på morgonen, men blir sämre under dagen. Hur länge tycker ni hon ska få bara neocate isåfall om jag ska testa det? Om hon nu måste äta det ändå, hur ska jag då veta vad hon mer tål? Nu är ändå eksemet under kontroll och sprider sig inte. Hon sover bra och är inte röd i baken. Ska man låta det vara så bara och nöja sig?

• Prince or Princess

Förresten, april10! Jag reagerar på sjukhusplåster så där! Kliar massor!

• LokesMammi
    Kavat skrev 2011-11-09 19:54:14 följande:
    Efter som ni har problem med kräkningar och han inte mår bra, så hade jag bytt. För att vara på säkra sidan. Sen kan ni ju testa att byta tillbaks och se om det gör skillnad.
    har inte alls haft en tanke på rismjölken. men sen vet vi inte om han inte tål korn eller inte då vi inte tagit prov på det. men eftersom han inte tål vete, havre o råg så........
    men nu får han reflux medicin......han har inte fått rismjölk på några dagar alls......
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-09 20:50:39 följande:
    har inte alls haft en tanke på rismjölken. men sen vet vi inte om han inte tål korn eller inte då vi inte tagit prov på det. men eftersom han inte tål vete, havre o råg så........
    men nu får han reflux medicin......han har inte fått rismjölk på några dagar alls......
    Min mellankille har aldrig ätit korn eller råg, han fick en blåsa på råg ändå på patch. Det är så likt vete, så jag misstänker att de kan reagera på det även om de bara ätit vete... Jag hade ju dock ätit korn under amningen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-11-09 19:55:16 följande:
    Ja lägg in en bild om du kan :)
    Min dotter var kontaktallergisk mot mjölk, jag kanske känner igen utslagen ?

Kavat : kommer inboxa dig ikväll eller imorgon gällande Tilde. Är det okej ? Behöver ha lite råd :/
    Så klart! Hjärta
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-09 20:00:10 följande:

Har nu gjort eget lapptest med soja och mjölk.

Det översta märket är efter mjölken, men den hade han fått av sig redan efter första natten så där blev det inte märke efter mer än klistret på plåstret.

Det nedre märket är efter sojan. Jag tog faktiskt av den lappen ett halvt dygn för tidigt för han hade sån fruktansvärd klåda. Lite svårt att se på denna bilden men vid den röda prcken i mitten hade jag kompressen som jag haft sojamjöl på. På denna bild är det egentligen inte riktigt dags att läsa av än men som det ser ut nu så är det reaktion av sojan i af.

Och angående klistret efter plåstren- är det vanligt att reagera så här på det?  
    Både jag och mina barn reagerar så där på plåsterhäfta... Men ett dygn efter att de är avtaget brukar plåsterhäfteutslagen lägga sig och det andra bli tydligare.
  • Sephyria
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 20:46:12 följande:
    Förresten, april10! Jag reagerar på sjukhusplåster så där! Kliar massor!
    Ja det märks att det kliar fruktansvärt mycket! Vet inte hur många gånger han vaknat av klådan redan, bara nu i kväll!

Vet du varför man reagerar så på plåstren? Detta är köpt på apoteket och skulle innehålla "hypoallergeniskt polyacrylat" men det hjälpte tydligen inte...  
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-11-09 20:55:42 följande:
    Både jag och mina barn reagerar så där på plåsterhäfta... Men ett dygn efter att de är avtaget brukar plåsterhäfteutslagen lägga sig och det andra bli tydligare.

Det översta tog vi av igår morse men det har inte avtagit än, trots att jag smörjt med hydrokortison. Ja, ja får hoppas att det ger sig snart!

Har du varit med om att något reagerat med andra symtom när de gjort lapptest? Min son blev ilsket röd i ansiktet igår och fick lite feber. Tror inte att han är sjuk för var likadan för bara en dryg vecka sedan. Kan det ha någonting med testet att göra eller är det en reaktion på något annat?  
  • Prince or Princess

Inte en aning faktiskt?! Jag har reagerat på billiga plåster hemma nån gång med. Har dessutom upptäckt på vuxna dar att jag inte tål tomat, kanske nåt samband?

• Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-09 21:01:02 följande:
    Det översta tog vi av igår morse men det har inte avtagit än, trots att jag smörjt med hydrokortison. Ja, ja får hoppas att det ger sig snart!

Har du varit med om att något reagerat med andra symtom när de gjort lapptest? Min son blev ilsket röd i ansiktet igår och fick lite feber. Tror inte att han är sjuk för var likadan för bara en dryg vecka sedan. Kan det ha någonting med testet att göra eller är det en reaktion på något annat?  
    Har du gjort rent det ordentligt (alltså bara där plåstret suttit, inte där sojan suttit)?

För plåsterhäfta sätter ju sig lite ibland. Det finns "plåsterhäfta-lösning" på apoteket. Typ sprit-aktigt, så slipper man gnida så.

Ja, min mellankille mådde inte alls bra av patch, svårt att sova, orolig mm. Men nu har vi testat luftburet rått ägg på allergimottagningen, som han reagerar på luftburet. Men det visste vi inte då och vet inte om det blivit värre eller så heller, snart 4 år sedan han gjorde patch nu.