• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria
    Kavat skrev 2011-11-09 21:08:26 följande:
    Har du gjort rent det ordentligt (alltså bara där plåstret suttit, inte där sojan suttit)?

För plåsterhäfta sätter ju sig lite ibland. Det finns "plåsterhäfta-lösning" på apoteket. Typ sprit-aktigt, så slipper man gnida så.

Ja, min mellankille mådde inte alls bra av patch, svårt att sova, orolig mm. Men nu har vi testat luftburet rått ägg på allergimottagningen, som han reagerar på luftburet. Men det visste vi inte då och vet inte om det blivit värre eller så heller, snart 4 år sedan han gjorde patch nu.

Nej jag har nog inte gjort rent det så ordentligt. Ska testa med det! Tack
  • Prince or Princess

Har tittat runt lite för att se om jag hittade nåt bättre ställe än där vi går, som bobbosmamma tyckte. Hittade allergimottagningen på drottning Silvia (Göteborg) är det någon här som går där? Eller har någon som helst erfarenhet därifrån? Tacksam för ALLA åsikter om stället!

• Sephyria

Nu är det 72 timmar sen vi tog bort vårt egna lapptest med soja. Pricken i mitten (lite svårt att se) är där kompressen med soja satt, men hade kommit lite utanför denna också tyvärr så eksemen från sojan och de från plåsterhäftat flyter ihop lite. Dock känns det annorlunda där sojan satt, eksemen är mer skrovliga och upphöjda där.

Tycker ni att detta är ett klart positivt test för soja eller kan de vara missvisande. Och om ni tycker att det är positivt, vad är då "nästa steg"?  Ska till läkaren om en vecka och vill vara lite förberedd på vad jag bör ta upp med honom.
  • Sephyria

Och det är förresten inte 72 timmar sen vi tog bort det utan det är 72 timmar sen vi satte dit det Och drygt ett dygn  sedan vi tog bort det

• Prince or Princess

Hmm.. Det var inte direkt lätt att ta kort på eksemet idag.. Har knappt synts och inte blossat upp alls?!? Har typ aldrig hänt.. Imorse (runt 7-8)var det lite rödprickigt och hon kliade på morgontimmarna (fick neocate kl 01), vilket sällan händer (får sällan neocaten på natten heller..) och sen fick hon en flaska klockan 06. Ingen mer neocate förrän kl 16 nu i em. Hon fick kött och ris till lunch (vid 11) och gröt på Pama-ris och vatten och lite socker vid 14.30 och inget har blossat upp hittills. Hur ska jag nu tolka detta? Kan det vara neocaten iallafall alltså? Verkar ju nästan så? Vi har nutra aa hemma med, ska jag testa med den även om det är samma innehåll?

• Prince or Princess

Hon har förresten fått d-droppar med, imorse, så de verkar ju också funka :)

• Miralicia
    Sephyria skrev 2011-11-10 18:01:55 följande:

Nu är det 72 timmar sen vi tog bort vårt egna lapptest med soja. Pricken i mitten (lite svårt att se) är där kompressen med soja satt, men hade kommit lite utanför denna också tyvärr så eksemen från sojan och de från plåsterhäftat flyter ihop lite. Dock känns det annorlunda där sojan satt, eksemen är mer skrovliga och upphöjda där.

Tycker ni att detta är ett klart positivt test för soja eller kan de vara missvisande. Och om ni tycker att det är positivt, vad är då "nästa steg"?  Ska till läkaren om en vecka och vill vara lite förberedd på vad jag bör ta upp med honom.
    Tycker att det helt klart ser ut som en positiv reaktion på sojan.

Återkommer senare vad gäller det andra, behöver läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av er situation så det blir lättare att ge relevanta råd och har inte riktigt tid med det närmsta stunden.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-10 18:07:59 följande:
    Hmm.. Det var inte direkt lätt att ta kort på eksemet idag.. Har knappt synts och inte blossat upp alls?!? Har typ aldrig hänt.. Imorse (runt 7-8)var det lite rödprickigt och hon kliade på morgontimmarna (fick neocate kl 01), vilket sällan händer (får sällan neocaten på natten heller..) och sen fick hon en flaska klockan 06. Ingen mer neocate förrän kl 16 nu i em. Hon fick kött och ris till lunch (vid 11) och gröt på Pama-ris och vatten och lite socker vid 14.30 och inget har blossat upp hittills. Hur ska jag nu tolka detta? Kan det vara neocaten iallafall alltså? Verkar ju nästan så? Vi har nutra aa hemma med, ska jag testa med den även om det är samma innehåll?
    Av nutra aa  & Neocate så är Neocate "snällast" eftersom Nutra AA innehåller sojaolja.

Och som jag skrev här ovan till April 10 så knner jag att jag skulle behöva läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av vad ert problem och er situation har varit för att kunna ge så relevanta råd som möjligt och det har jag inte riktigt tid med närmsta stunden, men återkommer lite senare när jag hunnit göra det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Sephyria
    Miralicia skrev 2011-11-10 18:16:21 följande:
    Tycker att det helt klart ser ut som en positiv reaktion på sojan.

Återkommer senare vad gäller det andra, behöver läsa bakåt lite i tråden för att få en bättre bild av er situation så det blir lättare att ge relevanta råd och har inte riktigt tid med det närmsta stunden.

Tar tacksamt emot alla råd jag kan få
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-10 18:07:59 följande:
    En snabbis om det rödprickiga.

Det kan ju räcka att hon drägglat på något som hon ligger emot på natten för att vakna med prickar... Alltså om jag jämför med mina så räcker kontakt för att de ska reagera och det tar ju åtminstonde några dagar innan det värsta försvunnit av mina barns blåsbildning i blöjan av kisset, så sen blir det sakta bättre och bättre allt eftersom. Helt ur kroppen är det inte förän efter 2 veckor.