• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot
    Allrona skrev 2011-12-09 22:15:44 följande:
    Älsklingen - magen är ju jättesvullen!!! Om vi inte hade gått emot läkarna hade vi nog inte hittar ngn av dotterns allergier. Vi har själva tagit bort och sen berättat för läkaren vad vi har tagit bort och vad det gav. Först efter det har de accepterat det som allergier. Innan har de bara slagit ner på våran oro om allergier. Jag tycker helt klart nu ska testa ta bort sädesslag själva och hoppas på att hon mår bättre!
    Håller med!!! Hoppas ni hittar en lösning. 
  • LillSkruttet

Suzzy: Vi bor på Nordanby. Ni?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

• LillSkruttet

• Prince or Princess

Troll77: funderade lite till här.. Kliar det inget alls på eksemet? Är det "bara"rött, torrt och svider? Vi har en annan kräm till stora dotterns "vinterkinder" som man kan smörja med även på morgonen(innehåller inget vatten). Den tar bort det röda o torra över en natt! Och svider INTE. Kanske ska testa med den först? Det är andra i denna (?) tråden som också rekommenderat denna har jag sett: ceridal heter den. (Vit liten tub med grön text.) hoppas hon blir hjälpt!

• LillSkruttet

• LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-09 23:12:43 följande:
    Bjurhovda! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va
    st elmos fire skrev 2011-12-09 22:13:26 följande:
    Älsklingen87 - enligt våran läkaren är proverna inte alltid sanningsenliga utan man måste utesluta vissa saker för att veta säkert.. Och JA hon ser svullen ut!
    håller med, den ser jättesvullen ut. Theos mage var också svullen innan vi slutade med vete och havre, han har visserligen ett positivt prcktest på havre.

Vi gick emot läkarens rekomendation när det gäller mjölken, de ville dels att vi skulle provocera massor och fortsätta ge och sen börja med lactulos när han blev förstoppad pga. vete och havre, vi vissste inte då att det var det som strulade men misstänkte med stöd från folk här. Så vi tog bort det.

BVC sköterskan har fattat läget sist när vi träffade läkaren så frågade han varför de skrivit remiss till allergimottagningen för att utreda havre och vete-allergi för han misstänkte inget sånt men sköterskan sa "för här har vi en förälder som känner sitt barn så bra och hon såg att barnet inte mådde bra och då följde jag hennes misstankar"

Tyvärr är allergimottaningen inte lika vettiga, men de verkar ha fattat att det inte går att tjaffsa med mig utan han äter utan allt mer eller mindre och vi provocerar i långsam takt.

Så gå på magkänslan, den har stämt varje gång nu för oss, jag tror den är extremt stark.
  • LokesMammi
    t0va skrev 2011-12-09 23:37:30 följande:
    håller med, den ser jättesvullen ut. Theos mage var också svullen innan vi slutade med vete och havre, han har visserligen ett positivt prcktest på havre.

Vi gick emot läkarens rekomendation när det gäller mjölken, de ville dels att vi skulle provocera massor och fortsätta ge och sen börja med lactulos när han blev förstoppad pga. vete och havre, vi vissste inte då att det var det som strulade men misstänkte med stöd från folk här. Så vi tog bort det.

BVC sköterskan har fattat läget sist när vi träffade läkaren så frågade han varför de skrivit remiss till allergimottagningen för att utreda havre och vete-allergi för han misstänkte inget sånt men sköterskan sa "för här har vi en förälder som känner sitt barn så bra och hon såg att barnet inte mådde bra och då följde jag hennes misstankar"

Tyvärr är allergimottaningen inte lika vettiga, men de verkar ha fattat att det inte går att tjaffsa med mig utan han äter utan allt mer eller mindre och vi provocerar i långsam takt.

Så gå på magkänslan, den har stämt varje gång nu för oss, jag tror den är extremt stark.
    Mamma hjärtat vet bättre än läkarna! =)
    Fast vi har en underbar läkare som vet lika bra som mitt hjärta! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3