• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Molina
    Prince or Princess skrev 2011-12-09 20:15:29 följande:
    Troll77: usch vad tråkigt! Jag har tidigare här i tråden tipsat om en vanlig handkräm som vi använder vid tillfälliga eksem. Den svider till en hel del under en kort stund, men sen lägger det sig. Jag anv den ffa när mina eksem kliar (får av tomat och när jag inte lyckats hålla mig ifrån det kommer eksemen) och vet inte om den är lika bra om eksemet gör ont? Den är iaf utan kortison vilket ju är en fördel när det gäller ansiktet. Krämen kommer från ccs och heter vårdande handcreme oparfymerad. Är en blå tub (står på locket) med vitt lock och en sjöstjärna på. Vet inte om nån annan här testat, men jag kan inte va utan den..
    Tusen tack, få se om jag gåvar ha på den om det svider och hon som redan har så ont av eksemen. Men den ska inhandlas på direkten.
  • mammatilljames
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:11:31 följande:
    Estrellas chips är i alla sorter märkta med att de kan innehålla spår av mjölk.

Det här som jag kopierade in är OLW som själva gått ut med en varning och återkallning av påsarna i den/de produktionsomgångarna, eftersom det normalt sett inte ska förekomma någon mjölk i dem och att det inte är deklarerat att det kan förekomma spår av mjölk - dvs det har blivit fel i tillverkningen.
    Ja det visste jag.

Jahaa! Ja då förstår jag!  
    ♥James 110510♥
  • YayasMami

Hej, jag skriver inte så ofta i de här allergitrådarna men jag har en multiallergisk son
    Jag har själv haft eksem när jag var liten, precis som min son har och även väldigt ofta ont i magen och den svullnar upp när jag äter. Jag är även väldigt trött.
    Nu har jag testat en vecka utan ris, pasta, potatis och bröd och magen har blivit platt och inte haft några besvär alls. Idag åt jag dock en meny på McDonalds och fick jättestor mage och jätteont direkt efter som höll i sig några timmar.
    Någon som känner igen symptom och kan man vara känslig/allergisk mot ris, pasta, potatis och bröd?
    Är jättetacksam för lite råd om hur jag ska gå till väga

• Allrona

Ja jag är också känslig mot ris, potatis och sädesslag. Började äta LCHF vilket tar bort intaget av de produkterna helt och mår efter det toppen! Jag tycker dock att du ska se till att ta ett glutentest innan du tar bort sädesslag helt för när du väl har slutat med sädesslag kan du inte testa dig.

• st elmos fire

Men ris och potatis har väl inte med gluten att göra? Det är väl visst mjöl? Utesluter gör våran son och undrar pm jag gjort fel nu

• Allrona

Nä ris och potatis är inte gluten Men LCHF utesluter de flesta kolhydrater vilket sädesslag, potatis och ris innehåller mycket.

• Tibell

Finns det någon här inne som faktiskt gått helt emot vad läkaren säger/tycker om era barns allergier ?
    Vi har nämligen blivit tillsagda att inte ta bort gluten/sädesslag på Tilde eftersom prover inte visar något, men vi funderar på att skita i hennes rekomendationer och göra det ändå..
    För skuttan mår inte bra =/
    Hennes gnäll har eskilerat och vi vet snart inte hur vi ska bemöta henne längre..
    Hennes vikt verkar ha stannat av ( är 4.5 och väger knappa 16 ) men hennes största problem är magen.
    Den bli så svullen .. På morgonen är den jätte liten och fin sen svullnad den allt mer ju mer dagen går.
    Läkaren vill ha henne på movicol dagligen.
    Hon fick en dos igår och vaknade sedan på kvällen med magont och har pruttat någon så vansinnigt illa hela dagen, luktat död typ =(
    Men visst, hennes mage var liiiite mindre svullen denna kvällen.
    Så jag och Johan pratade lite om saken ikväll ( han har INTE velat plocka bort något mer ur kosten innan ) att faktiskt testa under den 1½ veckan som jag är hemma med dem under julen.
    För även om movicolen hjälper henne att få ut gaserna så måste det väl vara lättare att ta reda på VAD det är som gör henne så, istället för att bara behandla ??
    För förstoppad är hon inte. Hon bajsar nästan dagligen och då är det riktigt kletigt..
    Sen har vi problem med hennes extrema rastlöshet. Det går INTE att få henne att sitta still. Försöker vi läsa en saga i soffan klättrar hon UPPE på ryggstöder istället för att sitta still som hennes sjövilda lillasyster faktiskt klarar av att göra ibland ;)
    För Tilde känns det mer som ett tvång att heeela tiden vara i rörelse. Både min mamma och dagis har börjat kommentera hennes rastlöshet. Vet inte hur många gånger hon ramlat av stolen på dagis vid måltiderna eftersom hon inte klarar av att sitta still.. Och mamma tror hon har mask i rumpan ;)
    Så nu har vi bestämt oss för att testa, trots att läkaren INTE ville det..känns sådär =/

Såhär ser hennes mage ut på kvällarna.. Nu är vi väl kanske vana vid hennes mage men visst är den lite svullen ??

• st elmos fire

Älsklingen87 - enligt våran läkaren är proverna inte alltid sanningsenliga utan man måste utesluta vissa saker för att veta säkert.. Och JA hon ser svullen ut!

• Allrona

Älsklingen - magen är ju jättesvullen!!! Om vi inte hade gått emot läkarna hade vi nog inte hittar ngn av dotterns allergier. Vi har själva tagit bort och sen berättat för läkaren vad vi har tagit bort och vad det gav. Först efter det har de accepterat det som allergier. Innan har de bara slagit ner på våran oro om allergier. Jag tycker helt klart nu ska testa ta bort sädesslag själva och hoppas på att hon mår bättre!