• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Ett tips till er med barn som inte gillar quinoa: gör som det står på förp, men när quinoan kokat upp, skölj i kallvatten och tillsätt sen nytt kallvatten och koka färdigt. Vår tjej har bara spottat ut den direkt innan, men idag åt hon 1/2 dl utan att blinka!! På hirsförpackningen står det att man ska göra så, och så jag tänkte att jag testar väl, och jag vet att jag själv tyckt quinoan varit lite besk nån gång. Alltid värt ett försök

• LadyM

Idag var jag å käkade lunch på ett nytt veganställe - svampcrepes, soppor, ett litet julbord m.m - inte mjölk, ägg, fisk eller kyckling så långt ögat kunde nå, blev nästan vimmelkantig av lycka över allt som lilleman kunde äta! Man är ju knappast bortskämd med den smidigheten...

• Tibell

Någon som känner igen utslagen ??
    Det kan hända att de kom i samband med att hon fick vete i sig.
    Men nu när det 3 veckor sedan och det borde väl bli bättre nu ? Snarare sprider det sig ..
    Dessutom sover hon såå kasst på nätterna. Vi har sovit 3 hela nätter senaste månaden.. Och hon brukar ALDRIG krångla på nätter.
    De andra symtomen från vetemissen är borta, veteprickarna runt munnen är borta, hon äter bättre och kan bajsa själv igen =)
  • Cloudberry

Min pojk är allergisk mot mjölk. Och det jag lagt märke till även ägg.

Igår och idag så har han fått prickar över hela kroppen och ett stort vätskande rött märke på ena skinkan. 
    Han åt apelsin igår.

Min fråga är, är det en reaktion på apelsin eller har han ännu en allergi?(typ vete) 

• Allrona
    Tibell skrev 2011-12-08 20:08:13 följande:

Men nu när det 3 veckor sedan och det borde väl bli bättre nu ? Snarare sprider det sig ..
    Dessutom sover hon såå kasst på nätterna. Vi har sovit 3 hela nätter senaste månaden.. Och hon brukar ALDRIG krångla på nätter.
    De andra symtomen från vetemissen är borta, veteprickarna runt munnen är borta, hon äter bättre och kan bajsa själv igen =)
    Min dotter brukar få sånna utslag ibland. Vet inte vad de kommer ifrån men hennes brukar försvinna rätt fort med kortison.
  • LokesMammi
    Tibell skrev 2011-12-08 20:08:13 följande:

Sånna har Loke också ibland. Vet inte vad de beror på! :/
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LillSkruttet
    barefoot skrev 2011-12-07 22:33:15 följande:
    LillSkruttet:

Har du kollat om det finns plats på allergiförskola?

www1.vasteras.se/ekeboforskola/om-forskolan/allergianpassad-avdelning.shtml 

Lycka till oavsett, förstår din oro

Vet att det finns ett par allergiförskolor i staan och tanken har dykt upp, men samtidigt har jag hela tiden hoppats på plats på dotterns förskola.... får väl se hur jag ska göra nu.
    LokesMammi skrev 2011-12-07 22:44:25 följande:
    Bor ni i v-ås?

Jag med! =)

Jag har sökt till dagmamma just pga Lokes allergi! Vill inte ha honom på

fsk! =)

Ja vi bor i Västerås. Kom också på det där med dagmamma. Mindre grupper och möjlighet att få en närmare kontakt.
    Kavat skrev 2011-12-07 22:48:52 följande:
    Jag hade ringt rektorn och förklarat situationen och hoppats på det bästa. Kanske de också inser att det ät lättare och bättre med personal som ni vet funkar? Värt ett försök?

Vore iof en ide men vi har haft tuffa diskussioner med henne tidigare med anledning av dotterns dagistider i kombination med att Leo mådde dåligt av allergier och eksem... Man kan ju lätt påstå att hon inte är den mest flexibla person jag träffat på...
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

älsklingen: Tycker det ser ut som ett område med små eksem. Tyra kan se ut så i perioder och vi kämpar med att smörja ner med kortison. Ibland släpper det fort och ibland tar det lång tid. De kan uppkomma utan synvar anledning. Kan vara torr luft, kyla, värme etc.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-08 22:08:51 följande:
    Ja vi bor i Västerås. Kom också på det där med dagmamma. Mindre grupper och möjlighet att få en närmare kontakt.
    Åh, trevligt! Vilket område?
    Ja, jag gick själv hos dagmamma pga min svåra astma o allergi!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • barefoot
    Prince or Princess skrev 2011-12-08 12:30:33 följande:
    Ett tips till er med barn som inte gillar quinoa: gör som det står på förp, men när quinoan kokat upp, skölj i kallvatten och tillsätt sen nytt kallvatten och koka färdigt. Vår tjej har bara spottat ut den direkt innan, men idag åt hon 1/2 dl utan att blinka!! På hirsförpackningen står det att man ska göra så, och så jag tänkte att jag testar väl, och jag vet att jag själv tyckt quinoan varit lite besk nån gång. Alltid värt ett försök
    Bra tips! Vi brukar alltid skålla quinoan med hett vatten i ett fintrådigt durkslag så alla bitterämnen försvinner, sedan skölja i kallt vatten, sedan koka. Har läst att dessa bitterämnen kan vara allergiframkallande (liksom i hirsen) så viktigt att få bort dem.