• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Äsklingen: Ser precis ut dom de amanda brukar få. Jag har märkt att hon ofta får som i samband med att hon fått majs eller glutispasta, maizena eller andra livsmedel av majs. Misstänkte inte ni också Majs ett tag? Äter hon nå majs nu?

• LadyM

Såna har min lilleman oxå till o från, har inte heller lyckats koppla dem till nåt men antingen är det majs, morot, ärtor eller banan. Kanske majs då, som ni säger? Hans utslag kliar men blir oftast lindrigare med lite kortison så jag tycker att det kan vara värt att ha dem ibland för att inte snäva till kosten ytterligare! så länge det inte blir de där envisa, skitkliiga evighetseksemen jag för de är ju apjobbiga!!!!! Är alltid lite nervös att prickansamlingae ska utvecklas till såna, men som tur är brukar de inte komma för att stanna nån längre tid...

• Prince or Princess

Myntha: jaså, är de allergiframkallande?!? Tur jag gjort så nu då!!

• Miralicia

VARNING!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mammatilljames
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:06:06 följande:
    VARNING!!!!!!

Viktig information till dig som är mjölkproteinallergiker! OLW återkallar Dill & Gräslök chips med bäst-före-datum 2012-03-27 och 2012-03-28 som kan innehålla spår av mjölkprotein. Detta gäller påsar innehållande 40 g, 200 g och 300 g. För icke allergiska personer utgör produkten ingen risk. Läs mer på olw.se

Grillchips, (vet inte om det är OLW eller estrella) innehåller också spår av mjölk!
    ♥James 110510♥
  • Miralicia
    mammatilljames skrev 2011-12-09 19:08:32 följande:
    Grillchips, (vet inte om det är OLW eller estrella) innehåller också spår av mjölk!
    Estrellas chips är i alla sorter märkta med att de kan innehålla spår av mjölk.

Det här som jag kopierade in är OLW som själva gått ut med en varning och återkallning av påsarna i den/de produktionsomgångarna, eftersom det normalt sett inte ska förekomma någon mjölk i dem och att det inte är deklarerat att det kan förekomma spår av mjölk - dvs det har blivit fel i tillverkningen.
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-12-09 19:06:06 följande:
    VARNING!!!!!!

www.olw.se/pressmeddelande_dill.pdf
  • Molina

Åhh nu behöver jag er som är hemma på eksem!
    Min Moa har fått eksem på ena kinden och läpparna ser illa ut och ända ner på hakan, hon lider så säger att det gör ont och total vägrar att äta..... Vad kan man ha på för salva, kräm?
    Hon har aldrig haft eksem förut, vi märkte för några veckor sen att hon fick som små röda prickar runt munnen av ketchup och hon säger ibland att hon får ont på läpparna av just ketchup, men ja en ny allergi eller inte!!

• Prince or Princess

Troll77: usch vad tråkigt! Jag har tidigare här i tråden tipsat om en vanlig handkräm som vi använder vid tillfälliga eksem. Den svider till en hel del under en kort stund, men sen lägger det sig. Jag anv den ffa när mina eksem kliar (får av tomat och när jag inte lyckats hålla mig ifrån det kommer eksemen) och vet inte om den är lika bra om eksemet gör ont? Den är iaf utan kortison vilket ju är en fördel när det gäller ansiktet. Krämen kommer från ccs och heter vårdande handcreme oparfymerad. Är en blå tub (står på locket) med vitt lock och en sjöstjärna på. Vet inte om nån annan här testat, men jag kan inte va utan den..

• Tibell

Tack för alla svar om Bellas utslag..
    Får se om vi kan luska ut vad som är galet :/ nätterna är såå kassa och vi blir lite smått galna här snart..