• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    LadyM skrev 2011-12-07 08:23:04 följande:
    Va bra! Vi ska träffa all personal, chef o kock tillsammans med en allergisköterska innan start - så det känns skönt! Men då vet jag vad jag kan "kräva" i specialmatväg
    låter kanon, nu äter min son bara lunch där men de har bakat bröd åt honom precis som till de andra barnen men han gillar inte mjukt bröd så han får en extra frukt istället när det är soppa eller han äter dåligt. Ska ställa dit lite välling eller ersättning också som han kan få de dagar han äter lite sämre. Han äter det mesta och som en häst så maten har inte varit några problem.

Det har gått förvånansvärt bra faktiskt, nu har han kommit hem med röda kinder några gånger men jag tror det är pga. fisken, en gång blev han dålig och vi vet inte om det var maten på förskolan eller om han hittat något här. Så för oss har det fungerat över förväntan.

En gång har personalen sett att han tagit ett annat barns knäckebröd, men han stoppade nog inget i munnen. Det andra barnet kastade iväg sitt bröd när personalen tittade bort och då var sonen snabb, men de informerar oss om sådant och rädslan över att vi ska bli arga har gått över. Han går på en vanlig förskola och det finns en till som inte tål vete men ingen som är så allergisk som Theo och på hans avdelning är det nog inga fler allergier utan specialkost av andra skäl.
  • Prince or Princess

Mithrandil: bra tips, tack! Fast åker inte till Torslanda då

• LadyM

Skönt att höra att det går bra för era på fsk! Man är ju lite nojjig att lämna över ansvaret efter att ha haft full koll själv i 1 1/2 år! Ska skriva lista till kocken och personalen, och det där med välling lät som en bra idé. Blir ju grinigt som attan om han är hungrig! Sen måste de smörja leo m vaselin runt munnen innan han äter, annars får han kontakteksrm från maten runt munnen och får svinkoppor på ett kick. Haha! Personalen kommer ju hata oss!!!!

• t0va
    LadyM skrev 2011-12-07 13:12:01 följande:
    Skönt att höra att det går bra för era på fsk! Man är ju lite nojjig att lämna över ansvaret efter att ha haft full koll själv i 1 1/2 år! Ska skriva lista till kocken och personalen, och det där med välling lät som en bra idé. Blir ju grinigt som attan om han är hungrig! Sen måste de smörja leo m vaselin runt munnen innan han äter, annars får han kontakteksrm från maten runt munnen och får svinkoppor på ett kick. Haha! Personalen kommer ju hata oss!!!!
    Det tror jag inte de gör.

Jag ringde sonens förskola nu för att sjukanmäla honom resten av veckan också så han förhoppningsvis får bli frisk till luciafirandet på tisdag. Då säger hans pedagog att de skulle ringa mig för kokerskan och personalen har funderat på vad de ska bjuda Theo på under luciafikat. Det blir pepparkakor och lussekatter till alla barn och vuxna som kommer men han får ju inte äta det och kokerskan hade inte hittat något alternativ.

Så när jag sa att jag har bakat sådant åt honom och vi gärna tar med så blev hon jätteglad, det hördes att hon verkligen tyckte det var bra och viktigt att han får liknande saker som alla andra även om han kanske inte äter en massa. Han är inte så förtjust i mjukt bröd och kakor, men de försöker ändå att det ska vara så lika som möjligt.

Det värmer verkligen i hjärtat att de försöker och har en sådan vilja att få det bra, speciellt när de första veckorna var mest "tjat" om att det finns allergiförskola och att Theo kanske passar bättre där. Men de var rädda att han skulle bli jättedålig och de inte skulle veta vad man ska göra.

Det finns små guldkorn där ute som verkligen bryr sig, ville dela med mig av det när jag vet att många kämpar och måste bråka för sina barns rätt.
  • LadyM

Då får de ett ledset barn som kliar sönder sig så han blöder, får se vad de väljer i längden!

Trist att så många verkar få kämpa - det är nog jobbigt ändå. Jag fick oxå en "första känsla" att det mest var jobbigt o oönskat med allergibarn (Citat: vi äter fisk nästan fem dagar i veckan, för det är nyttigt) Men idag blev jag så glatt överaskad när förskolechefen hörde av sig och ville att vi skulle ha ett infomöte med honom, kocken å all personal inför inskolningen. Och så tar vi med oss allergisjuksköterskan vi blivit remitterade till.

Så skönt när man slipper kämpa i motvind! Inte direkt så att man önskat på sitt barn dessa % %*%^ allergier.....

• mammatilljames
    skånegås skrev 2011-12-06 21:23:05 följande:
    Jag skulle inte ropa hej än. Men hoppas hoppas!!!
    Nej du har ju rätt, faktiskt. Men eftersom han inte reagerat under tiden som "allergisk" någonsin, om han fått mjölk/mejeriprodukter på sig heller. Han har varken fått utslag eller ont nu, och han äter vanlig "mjölk"-välling samt matburkar med mjölk i. Han hade också vid första pricktestet en väldigt liten reaktion :)
    ♥James 110510♥
  • LillSkruttet

Här har vi också en liten Leo som ska börja förskolan i januari. Han är mjölk- och äggallergiker, jordnötsallergiker samt har reagerat på fisk. På dotterns dagis (där vi sökt plats till Leo) har de redan träffat Leo vid hämtning/lämning av dottern och vet att lillkillen har allergier, eksem och astma. Och personalen på småbarnsavd känner vi sedan dottern gick där så det har känts rätt tryggt. Men nu har det visat sig att det är fullt på den avd och att sonen troligen kommer hamna på annan förskola. NU börjar jag känna mig orolig. Jag vet att lillkillen reagerar på luftburet ägg, med eksem. Vad reaktionen blir om han råjar få i sig ägg vette gudarna, men det känns skrämmande att ens tänka tanken. Av hudkontakt med mjölk får han små upphöjningar och blir rödflammig. Intag av mjölk ger eksem. Fisk ger nässelutslag. Minsta förkylningsvirus får honom tät och rosslig i luftrören. Det känns helt plötsligt inte alls bra att lämna honom till någon okänd personal på en, för oss, ny förskola .....

Jag antar att jag måste försöja slappna av och lita på att de månar om hans bästa. Men det är lättare sagt än gjort.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    barefoot skrev 2011-12-07 22:33:15 följande:
    LillSkruttet:
    Har du kollat om det finns plats på allergiförskola?
    www1.vasteras.se/ekeboforskola/om-forskolan/a... 
    Lycka till oavsett, förstår din oro
    Bor ni i v-ås?
    Jag med! =)
    Jag har sökt till dagmamma just pga Lokes allergi! Vill inte ha honom på fsk! =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-12-07 21:16:09 följande:
    Här har vi också en liten Leo som ska börja förskolan i januari. Han är mjölk- och äggallergiker, jordnötsallergiker samt har reagerat på fisk. På dotterns dagis (där vi sökt plats till Leo) har de redan träffat Leo vid hämtning/lämning av dottern och vet att lillkillen har allergier, eksem och astma. Och personalen på småbarnsavd känner vi sedan dottern gick där så det har känts rätt tryggt. Men nu har det visat sig att det är fullt på den avd och att sonen troligen kommer hamna på annan förskola. NU börjar jag känna mig orolig. Jag vet att lillkillen reagerar på luftburet ägg, med eksem. Vad reaktionen blir om han råjar få i sig ägg vette gudarna, men det känns skrämmande att ens tänka tanken. Av hudkontakt med mjölk får han små upphöjningar och blir rödflammig. Intag av mjölk ger eksem. Fisk ger nässelutslag. Minsta förkylningsvirus får honom tät och rosslig i luftrören. Det känns helt plötsligt inte alls bra att lämna honom till någon okänd personal på en, för oss, ny förskola .....
    Jag antar att jag måste försöja slappna av och lita på att de månar om hans bästa. Men det är lättare sagt än gjort.
    Jag hade ringt rektorn och förklarat situationen och hoppats på det bästa. Kanske de också inser att det ät lättare och bättre med personal som ni vet funkar? Värt ett försök?